فردین رشیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه منشاء بسیاری از معلولیت ها ژنتیکی است افزود:50 درصد از معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 19 هزار بیماری ژنتیکی در کشور شناخته شده و تحقیقات نشان داده علل بسیاری از بیماری های ناشناخته سال های گذشته ژنتیکی یا کروموزومی بوده است.
وی بابیان اینکه مهمترین علل معلولیت مادرزادی و اکتسابی است گفت: برخی معلولیت ها اکتسابی است و در اثر تصادفات، حوادث طبیعی، مسمومیت ها و بیماری های مزمن ایجاد می شود برخی دیگر نیز منشا ژنتیکی دارند.
کارشناس پیشگیری از معلولیت های اداره کل بهزیستی سنندج افزود: معلولیت های ژنتیکی 50 درصد معلولیت ها را به خود اختصاص داده است.
رشیدی با اشاره به اینکه برخی عقب ماندگی های ذهنی منشا ژنتیکی دارد گفت: 80 درصد معلولیت های ذهنی مربوط به شرایط پیش از ازدواج، زایمان های مشکل، زایمان های غیر بهداشتی و ضربات وارده به مادر هنگام تولد است.
وی برخی معلولیت های در دوران بارداری را مربوط به مسائل ژنتیکی، سوء تغذیه مادر، سن بالای مادر، رعایت نکردن بهداشت، اشعه ایکس، دارو و دخانیات را از علل مادرزادی معلولیت برشمرد.
وی اظهارکرد: بیماری هایی مانند سفلیس، سرخچه عامل خونی RH، عوامل تراتوژنیک، اشعه ایکس، مسمومیت سرب، اعتیاد، هیجانات مادر، مننژیت و آنسفالیت می تواند منجر به معلولیت کودک شود.
رشیدی افزود: مصرف داروها، سیگار و مواد مخدر، اشعه ایکس، الکل، انجام کارهای سنگین و سوء تغذیه در دوران بارداری تاثیر فوق العاده زیادی بر رشد جسمی و روانی جنین دارد.
وی اظهار کرد: عوامل محیطی، درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوع بالای بیماری های خونی مانند تالاسمی، عدم اگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری بیماری ها و ناتوانایی ها در بروز بیماری های ژنتیکی در بروز کودک معلول نقش دارند.
گفت: ازدواج های فامیلی، بارداری قبل از 18 سالگی و بالای 35 سالگی، نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی، بیماری های عصبی مزمن و پیش رونده، اختلالات عصبی و عضلانی، نانیسم و اختلال رشد، اختلالات متابولیک، شکل و قیافه غیر طبیعی اندام ها، نازایی عقیمی و سقط های مکرر و مواردی از این قبیل است.
وی با بیان اینکه اکثر بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیستند اما قابل پیشگیری یا کنترل هستند افزود: از آنجا که تولد فرزند معلول هزینه های سنگین بر خانواده و دولت وارد می کند در همین راستا پیشگیری بهترین راهکار کاهش بروز بیماری های ارثی و مادرزادی است.
رشیدی پیشگیری از اختلالات ژنتیک آنومالی های مادرزادی و بیماری ها و مشکلات روانی- اجتماعی مرتبط با ازدواج را نیازمند مشاوره قبل از ازدواج دانست و افزود: مشاوره ژنتیک نقش موثری در خدمات پیشگیرانه ایفاء می کند و ریسک تکرار بیماری در نسل بعدی را تخمین می زند.
در هر دقیقه هشت کودک معلول در دنیا متولد می شود، در کشور ما سالانه 30 تا 40 هزار کودک معلول متولد می شود که از این تعداد 35 هزار مورد آنها ناشی از اختلالات ژنتیکی است.
سال گذشته تعداد سه هزار زوج در شهرستان سنندج مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 308 مورد خطرناک ارزیابی شدند و تعداد 18 مورد از زوجین به عنوان موارد بسیار خطر شناخته شدند جهت انجام آزمایشات ژنتیکی به مراکز درمانی ارجاع شدند.
پنج هزار و 197 معلول در شهرستان سنندج زندگی می کنند که از این تعداد، 885 نفر معلول کم توان ذهنی هستند.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.