به گزارش خبرنگار ایرنا جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت برای تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها از جمله کارهای سازمان انتقال خون ایران است.
مهمترین هدف انتقال خون، تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.
در این میان، اهداکنندگان خون، نقش اصلی را بازی می کنند و با اهدای خون، جان بسیاری از بیماران و نیازمندان به این مایع حیات بخش را نجات می دهند.
برای ترغیب مردم جهان به اهدای خون و افزایش سطح آگاهی آنان، روز 24 خرداد هر سال (14 ژوئن) به نام روز جهانی اهداکنندگان خون، انتخاب شده ‌است و در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود.
شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون 'نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمر بمان' است و با این شعار، مردم جهان را به این امر انسان دوستانه تشویق می کنند.
امسال این روز در ایران، مصادف با ماه مبارک رمضان شده و مردم دیندار کردستان هم با وجود روزه داری، به مراکز انتقال خون استان، مراجعه کرده و خون خود را برای درمان نیازمندان هدیه می دهند که بی شک اجر معنوی آن بسیار بیشتر از ایام دیگر سال است.
تعداد زیادی از کردستانی ها در طول سال نیز، به طور مستمر یا غیرمستمر اقدام به اهدای خون کرده و در این امر خداپسندانه مشارکت می کنند که نشان از روحیه بالای نوع دوستی در میان این خطه از ایران اسلامی دارد.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه شیفت های کاری این سازمان در شرایط معمول به صبح و عصر تقسیم می شود افزود: این درحالی است که در ماه مبارک رمضان بخش اهداکنندگان، علاوه بر شیفت های معمول تا پاسی از شب میزبان اهداکنندگان خون روزه دار است.
محمدسعید کریمیان به کاهش 30 درصدی اهدای خون در ماه رمضان در استان اشاره کرد و گفت: باور به داشتن عوارض اهدای خون در شرایط روزه داری و ابطال روزه، از جمله عوامل کاهش حضور اهداکنندگان خون در این ماه است.
وی اضافه کرد: اهداکنندگان خون می توانند با رعایت اصول تغذیه صحیح در این ماه مانند میل کردن مایعات کافی و غذای مقوی در سحر و افطار، بدون هیچ مشکلی، صبح روز بعد خون اهدا کنند.
کریمیان اظهار کرد: برای اینکه در ماه مبارک رمضان دچار کمبود حاد خون نشویم پیش از آغاز این ماه تعداد فراخوان های اهداکنندگان را برای ذخیره سازی فرآورده های گلبول قرمز فشرده و پلاسما افزایش می دهیم؛ به عبارتی بیش از نیاز روزانه و معمول، خونگیری از اهداکنندگان انجام می گیرد.
مدیرکل انتقال خون کردستان به آمار اهداکنندگان خون در ماه رمضان امسال اشاره کرد و افزود: از آغاز ماه مبارک رمضان تا پایان روز کاری 24 خرداد در مجموع، انتقال خون کردستان میزبان یک هزار و 447 مراجعه کننده داوطلب اهدای خون بوده است که از این تعداد 988 نفر واجد شرایط اهدای خون شناخته شده اند و 977 واحد خون کامل از آنان دریافت شده است.
کریمیان با بیان اینکه 32 نفر از اهداکنندگان از اهدای خون، معاف دائم شناخته شدند اضافه کرد: برخی دیگر نیز به دلایل متعدد، اهدای خونشان بر اساس معاینات پزشکی به روزها و ماه های بعد موکول شده است که این افراد، به اصطلاح معاف موقت از اهدای خون لقب می گیرند و ممکن است در مراجعات بعدی واجد شرایط اهدای خون شناخته شوند.
به گفته وی، امسال نیز همچون سالیان گذشته انتقال خون کردستان در اولین شب قدر، میزبان 118 نفر از اهداکنندگان شهرستان بیجار بود که از این تعداد 76 نفر واجد شرایط اهدای خون کامل بودند و عملیات خونگیری از آنان انجام شد.
کریمیان با اشاره به اینکه در دومین شب قدر تیم سیاری به شهر سریش آباد اعزام خواهد شد افزود: در آخرین شب قدر که مقارن با 27 خرداد است نیز تیم سیار میزبان اهداکنندگان در شهرستان قروه خواهد بود.
مدیرکل انتقال خون کردستان ازدحام برای اهدای خون در روزهای خاص سال را موجب دل آزردگی اهداکنندگان دانست و گفت: به طور قطع صف های طولانی کسالت آور بوده و انتقال خون نیز نخواهد توانست آنگونه که شایسته است اهداکنندگان را تکریم کند؛ چرا که این مرکز ظرفیت و منابع انسانی محدودی دارد.
کریمیان اضافه کرد: از اهداکنندگان خون تقاضا می شود اهدای خون را در تمامی ایام سال و به صورت مستمر، یک اصل قرار دهند و بیماران را تنها نگذارند.
هم اکنون سه شهر سنندج، سقز و بانه در استان کردستان دارای ساختمان مرکز انتقال خون هستند.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی /**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.