به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی کردستان، جواد وفابخش روز سه شنبه در بازدید از مزارع کارگاه بخش حسین آباد سنندج، توسعه روستایی و افزایش درآمد روستائیان را یکی از سیاست های دولت برشمرد و افزود: ظرفیت اقتصادی بخش کشاورزی بهترین ظرفیت برای تحقق این سیاست است.
وی اجرای طرح های کلان کشاورزی با هدف افزایش اقتصاد کشاورزی را یکی از رویکردهای مهم وزارت کشاورزی برشمرد و گفت: این طرح در راستای اقتصادی کردن کشاورزی و با همدلی و همراهی مجموعه کشاورزی استان کردستان انجام می شود.
وی کردستان را موفق ترین استان در اجرای پروژه ایکاردا عنوان کرد و افزود: ارتقاء کشاورزی دیم یکی از اقدامات کلیدی در استان کردستان است در همین راستا درصددیم در راستای ایجاد اقتصاد مقاومتی و انتقال بیشترین امکانات خارج به داخل کشور بویژه استان کردستان افق کشت گندم و حبوبات را ترسیم نماییم.
وفابخش تاکید کرد: پروژه ایکاردا با تعریف پلاتفرم و یا همان مزارع نمایشی برای تست انواع ارقام با نگاهی کلان سعی در گسترش کشاورزی دیم دارد و با کاشت ارقام مختلف سرانجام بهترین را اجرایی می سازد.
وی نقش کارشناسان پهنه را در اجرای این پروژه مهم ارزیابی کرد و افزود: ترویج نقش مهمی در اجرای موفق هر پروژه دارد و در راستای اجرای موفق پروژه های کشاورزی نباید از توانمندی ترویج غافل شد.
وی ضمن تقدیر از سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای کسب موفقیت در اجرای این پروژه گفت: کردستان موفق عمل کرد و این موفقیت را مرهون همراهی و همدلی که در این بخش وجود دارد هستیم و امیدواریم در سطح یک میلیون هکتار از اراضی و مزارع نیز شاهد این موفقیت ها باشیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: اجرای طرح های کلان امنیت غذایی کشور را تضمین می کند.
محمد فرید سپری در بازدید از مزارع ایکاردا بخش حسین آباد سنندج با حضور قائم مقام معاون وزیر و مدیر ملی پروژه ایکاردا در ایران، معاونین، مدیران استان با اشاره به اینکه اجرای پروژه ایکاردا در استان کردستان مشخص شده است افزود: پروژه ایکاردا در یک پروسه پنج ساله انجام می شود و امید است با اجرای این پروژه تولید گندم، جو و نخود 25 درصد افزایش یابد.
وی اظهار کرد: تا پایان برنامه پنج ساله پروژه ایکاردا 384 هزار هکتار برای پوشش این پروژه با کاشت گندم، جو و نخود پیش بینی شده است در حال حاضر کامیاران و حسین آباد سنندج 2 مرکز پایلوت برای انجام پروژه ایکاردا است.
وی تهیه بذر در پروسه پنج ساله را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: 384 هزار هکتار اراضی تعیین شده برای اجرای تهیه بذر، نیروی انسانی متخصص برای این مقدار از اراضی بسیار ضروری است.
وی ظرفیت کشاورزی استان کردستان را یکی از اصول مهم در پروژه ایکاردا عنوان کرد و افزود: کشاورزان کردستانی ظرفیتی ویژه در اجرای موفق طرح های کشاورزی هستند.
وی تناوب، حفظ بقایا در خاک با هدف حفظ رطوبت در خاک و کشت مستقیم سه اصل مهم در اجرای پروژه ایکاردا دانست و افزود: با انجام آموزش های مستقیم به کشاورزان و ایجاد مزارع نمایشی در آینده شاهد موفقیت این پروژه در استان خواهیم بود.
به گفته وی، استفاده از ظرفیت کشاورزان و نیروهای متخصص در اجرای هر پروژه کشاورزی موفقیت های زیادی به همراه دارد همچنین با 20 درصد رطوبت در خاک شاهد عملکرد قابل قبولی در کشاورزی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه رطوبت در خاک تاثیر مهمی در عملکرد کشاورزی دارد گفت: با حفظ بقایا در خاک می توان رطوبت خاک را حفظ کرد.
در پایان این بازدید طی حکمی از سوی معاون وزیر کشاورزی دکترابراهیم روحی به عنوان مدیر پروژه ایکاردا در استان کردستان منصوب شد.
طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بین المللی باعنوان ایکاردا (ICARDA) در افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی 1400 شمسی اجرا می شود که انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور است.
دولت تدبیر و امید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال افزایش 25 درصدی محصول گندم بوده و در این طرح 905 هزار هکتار از 2 میلیون هکتار اراضی دیم استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی زیر مزارع ترویجی می رود.
2 میلیون هکتار در چهار استان مورد هدف اراضی دیم وجود دارد و کردستان با داشتن یک میلیون هکتار (50 درصد) سهم بسزائی در اجرای این طرح ایفا می کند.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.