کریم ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان افزود: این تعداد طرح در مجموع برای 317 نفر شغل ایجاد کرده و اشتغال بیش از یک هزار و 631 نفر را تثبیت می کند.
وی اضافه کرد: این طرح ها در زمینه های بهبود تولیدات گیاهی و دامی، منابع طبیعی و آبخیزداری، صنایع کشاورزی، آب و خاک و فنی مهندسی و تعاون روستایی هستند.
وی اظهار کرد: شهرستان بیجار با 346 طرح بیشترین تعداد طرح افتتاحی را در بین شهرستان های استان دارد و دیواندره با 303 طرح، قروه 190طرح، دهگلان با 131 طرح و سنندج با 126 طرح در جایگاههای بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه از 21تا 27 خرداد به نام هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده افزود: افتتاح طرح های این هفته با بهره برداری از چند طرح در سنندج شروع و افتتاح طرح های شهرستان نیز در طول هفته انجام می شود.
وی اضافه کرد: در بین طرح های این هفته طرح هایی کوچک با 200 میلیون ریال اعتبار تا طرح های بزرگ با بیش از چند میلیارد ریال اعتبار وجود دارد.
ذوالفقاری با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی در کردستان گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی کردستان در مقایسه با سال 1392 در حدود 800 هزار تُن افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان از مرز 2 میلیون و 600 هزار تُن گذشت این در حالی است که میزان تولید محصولات در سال 92 حدود یک میلیون 800 هزار تن تولید شده بود.
به گفته وی، کردستان در کشور مقام اول تولید توت فرنگی، دوم انگور دیم، سوم نخود، چهارم گندم و پنجم سیب زمینی را به خود اختصاص داده و توانسته رتبه اول جذب تسهیلات مکانیزاسیون را کسب کرده و با افزایش 26 صدم درصد به 1.96دستگاه در هر هکتار رسیده است.

**ظرفیت سردخانه های کردستان تا 100 هزار تُن افزایش می یابد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این استان به دلیل پتانسیل های بسیار خوبی که در حوزه تولید محصولات کشاورزی دارد، می توان ظرفیت سردخانه ای را تا 100 هزار تُن افزایش داد.
ذوالفقاری افزود: در سال 1392 ظرفیت سردخانه های استان در حدود 18 هزار تُن بود و کردستان برای نگهداری میوه شب عید با مشکلاتی مواجه بود.
وی اضافه کرد: امسال این ظرفیت سه برابر شده و به حدود 36 هزار تُن افزایش یافته و بیش از 30 هزار تُن ظرفیت سرخانه ای جدید در دست ساخت است.
وی با اشاره به تقسیم پهنه بندی روستاهای استان در 39 مرکز دهستان افزود: در این تقسیم بندی از مجموع یک هزار و 800 روستای استان، یک هزار و 500 روستا پنه بندی شده و برای هر پهنه یک نفر کارشناس کشاورزی کارهای مربوط به راهنمایی کشاورزان را بر عهده دارد.

17هزار هکتار به اراضی آبی کردستان افزوده می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با هماهنگی های انجام شده با وزارت نیرو در قالب پروژه مهار آب های مرزی 17 هزار هکتار طرح تبدیل اراضی دیم به آبی اجرا می شود.
ذوالفقاری افزود: این طرح در مجموع با اعتبار 2 هزار و 500 میلیارد ریال از طریق صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته نیز تبدیل 16 هزار هکتار از ارضی دیم به آبی به اعتبار 2 هزار و 840 میلیارد ریال به تصویب رسیده بود که هم اکنون در دست اجرا است.
وی با اشاره به نبود سامانه های ضد تگرگ در کردستان افزود: نصب این سامانه در استان های آذربایجان غربی و شرقی تا حدود زیادی توانسته از خسارت تگرگ در باغات جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: سامانه ضد تگرگ بومی سازی هم شده می تواند با پرتاب امواج هایی تگرگ را به برف تبدیل کند و از خسارات ناشی از ان به باغات بکاهد.
به گفته وی با نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این سامانه در بین کشاورزان استان می توان در آینده با نصب این سامانه از خسارت های ناشی از بارش تگرگ جلوگیری کرد.

**واحدهای مرغداری کردستان به پیشرفته ترین تکنولوژی دنیا تجهیز هستند
رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: واحدهای مرغداری استان یکی از بزرگترین و فعال ترین بخش صنعتی در کردستان بوده و به پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا مجهز هستند.
ذوالفقاری افزود: بیش از 720 واحد مرغداری در استان فعال بوده و بیش از 13 هزار نفر صنعت مرغداری و صنایع وابسته به آن از جمله واحدهای مرغداری گوشتی، مرغ مادر، خوراک طیور و کشتارگاه ها مشغول بکار هستند.
وی اضافه کرد: کردستان در هر سال قادر به تولید 75 هزار تن گوشت سفید بوده که با این میزان تولید علاوه بر تامین 40 هزار تن مصرف استان، 35 هزار تن تولید مازاد خود را به 10 استان دیگر صادر می کند.
او با اشاره به اینکه در طرح برنامه ریزی تولید مرغداری های کشور، کردستان در بین هشت استان شمالغرب و غرب کشور رتبه اول را دارد گفت: توان تولید واحدهای مرغداری کردستان سالانه 100 هزار تن قابل افزایش است.
در حال حاضر تعداد 727 واحد مرغ گوشتی در کردستان با ظرفیت حدود 14 میلیون و 459 هزار و 400 قطعه در دوره و حدود 58 میلیون قطعه در سال با توان تولید 100 هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.