سعداالله رحیمی خواه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا قبل از سال 85 و انجام بررسی های باستان شناسی توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان، تعداد آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور 12 اثر بوده که از سال 85 تا 88 در تمامی بخش ها و روستاهای تابعه شهرستان به صورت دقیق تحقیق و بررسی شد که حاصل آن کشف 200 اثر ارزشمند تاریخی بود.
وی خاطر نشان کرد: 32 اثر ثبت شده، 40 اثر در حال ثبت، 2 پرونده ثبتی میراث معنوی و 10 اثر طبیعی بوده اکثر این آثار با توجه به شواهد موجود گمان می رفت که متعلق به دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی باشد.
وی اظهار کرد: تپه قاضی خان در اراضی روستای قایی برد و تپه نمشیر واقع در بافت روستای نمشیر در سال 90 توسط هیأت باستان شناسی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که همه معادلات تاریخی شهرستان بانه را دگرگون کرد.
رحیمی خواه گفت: تحقیق و بررسی ها تاریخ بانه را به دوره کالکلوتیک میانی یعنی 4500 سال قبل از میلاد نسبت می داد.
وی با بیان اینکه تعدادی زیادی از آثار تاریخی شهر بانه در مخزن های سنندج نگهداری می شود افزود: با بررسی های دقیق علمی طی سال های 86 و 88 تعداد 800 قطعه اشیاء باستانی و صدها سکه از ادوار مختلف تاریخی که در شهرستان کشف شده و توسط قاچاقچیان و افراد سودجو در حال خرید و فروش بود که با همت دستگاه های امنیتی و انتظامی کشف و به این واحد تحویل داده شد.
به گفته این مسئول،20 نفر از شهروندان که اشیاء قدیمی و مجموعه های با ارزش تاریخی را در منزل نگهداری می کنند اعلام کردند به شرط احداث موزه این اشیاء با ارزش تاریخی را به موزه بانه تحویل می دهند.
وی فرهنگ و آداب و رسوم شهرستان، فعالیت های روزمره، وقایع خاص و جاذبه ها طبیعی را از گنجینه های با ارزش شهرستان بانه عنوان کرد و گفت: فرهنگ و آداب سنن قدیمی و روزمره مردم ارزش تجهیز یک موزه را می طلبد.
وی گفت: احداث موزه با توجه به گردشگر پذیر بودن شهرستان و ورود سالیانه بیش از سه میلیون گردشگر به بانه، معرفی جاذبه های فرهنگی، هنری، تاریخی و بومی در رشد و شکوفایی فرهنگی و اقتصادی نقش بسیاری دارد و همچنین در افزایش شمار گردشگران تاثیر می گذارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه تاکید کرد: مجموعه شورای شهر و شهرداری بانه باید خواسته شهروندان را برآورده کرده و از این حرکت عظیم فرهنگی که بی شک گامی مهم در تعیین هویت منطقه و افزایش تبادلات فرهنگی و تاریخی داخل و خارج کشور خواهد بود حمایت و در احداث موزه و فرهنگ سرا سرعت عمل بیشتر داشته باشند.
وی هدف از تأسیس موزه ها را گردآوری، نگهداری، تحقیق، انتقال و نمایش آثار برجای مانده از پیشینیان و محیط زندگیشان دانست و گفت: باید آداب، رسوم و فرهنگ گذشتگان را به نسل های دیگر منتقل کنیم.
هم اکنون در ایران 125 موزه وجود دارد و در استان کردستان در سال 1353 نخستین موزه در عمارت حبیبی به عنوان موزه تاریخی و باستان شناسی تأسیس شد. در سال 1382 موزه خانه کرد به عنوان موزه مردم شناسی تأسیس شد.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.