زاهد مفاخری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ماه رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ و شیر و لبنیات برای روزه داران ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه روزه داران باید برنامه غذایی مناسب، ساده و زود هضم را در وعده سحر و افطار قرار دهند افزود: نوشیدنی های سالم مانند ماست، دوغ، آبمیوه طبیعی و آب معدنی و چای کمرنگ برای وعده غذایی سحر و افطار مناسب است.
وی بر جایگزین کردن غذاهای زود هضم و آبدار به جای غذاهای شور و پرادویه و پرچرب تاکید کرد و گفت: مصرف به گفته وی غذاهای شور، غذاهای پرچرب، غذاهای شیرین و شرینی جات برای هضم و جذب غذا در سیستم غذاهای چرب و شور سبب افزایش و تعریق بدن می شود و نیاز بدن به آب را بیشتر می کند.
کارشناس تغدیه بیمارستان توحید سنندج اظهار کرد: مصرف غذاهای آبدار، سوپ ها، آش، شیر، مصرف میوه جات و سبزیجات، سالاد، آبلیمو، ماست کم چرب در وعده سحر می تواند در طول روز قسمتی از آب بدن را تامین کند.
مفاخری مصرف 6 تا هشت لیوان آب در وعده سحر ضروری است، اما مصرف نوشیدنی های گازدار و دلسترها و چای پررنگ توصیه نمی شود.
وی با اشاره به طولانی بودن مدت روزه داری در فصل گرم سال و محدود بودن ساعت آشامیدنی گفت: از آنجا که انسان در طول روز نیاز به مقدار مشخصی آب نیاز دارد برای پیشگیری از کم آبی بدن باید هنگام افطار مایعات زیادی مصرف کرد.
مفاخری با بیان اینکه نوشیدنی هایی مانند چای، شربت قسمتی از آب مورد نیاز بدن را تامین می کند افزود: مصرف نوشیدنی های مدرن مانند چای تلخ، نسکافه و قهوه سبب تعریق و دفع بیشتر آب بدن می شود و نیز مصرف نوشابه های گازدار و شیرینی ها هم در وعده سحر هم در وعده افطاری باید حذف شود.
وی خرما، یک لیوان شیر گرم، شیر برنج، حلیم کم چرب، گردو، پنیر، آش رقیق حاوی حبوبات کم و سوپ را مناسب ترین غذا برای وعده افطار عنوان کرد و بر مصرف غذاهای ساده و زود هضم و آبدار هنگام افطار تاکید کرد.
مصرف مایعات گرم و هم دمای بدن مانند شیر، چای کمرنگ، آب ولرم، قندهای ساده، خرما، قندهای ساده کشمش غذاهای آبکی مانند سوپ، آش عسل در وعده افطار توصیه می شود.
وی با بیان اینکه بدن در طول روز نیاز به مقدار مشخصی آب و مایعات دارد گفت: افراد روزه دار در ساعات گرم روز باید کمتر در مقابل گرما قرار گیرند گرما سبب تعریق و کم آبی بدن می شود.
وی ادامه داد: مصرف غذاهای پرنمک و پرادویه، قندهای صنعتی مصرف بامیه و زولوبیا در وعده افطار و سحری برای بدن ضرر دارد و سبب تشنگی می شود.
وی افزود: مصرف چربی هایی که اشباع زیادی مصرف بامیه و زولبیا سبب ترشح ناگهانی انسولین در بدن و افت قند و سبب افزایش وزن می شود.
وی تاکید کرد: در فاصله افطار تا شام باید غذای سبک مصرف شود اما غذای سحر باید معادل ناهار و حاوی کربوهیدرات ها، نان سبوسدار، میوه جات و سبزیجات باشد، مصرف سبزیجات و میوه جات از یبوست جلوگیری می کند.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.