به گزارش ایرنا علیرضا آشناگر روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان در سنندج با اشاره به اینکه پدیده قاچاق معضل امروز جامعه است و اقتصاد کشور را با آسیب جدی مواجه کرده است گفت: در همین راستا دولت موظف است در راستای مقابله با این آسیب ها تدابیر ویژه ای اتخاذ کند.
او گفت: همه دستگاههای استان کردستان مانند صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی، سپاه ، اموال تملیکی و سایر نهادهای استان باید در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز هماهنگی داشته باشند و سیاستگذاری و برنامه ریزی های مناسب در این زمینه انجام دهد.
وی افزود: در راستای اقدامات مقابله ای قاچاق کالا، براساس برنامه پنج ساله ستاد مبارزه با قاچاق چهار محور برای برخورد قاچاق در نظر گرفته شده است.
اشناگر اصلاح فرایندها و شفاف سازی گردش پول و محدودیت تردد کالای قاچاق را از برنامه های پیشگیرانه قاچاق کالا برشمرد و گفت: با هدف مبارزه با قاچاق کلان و سازمان یافته از جمله اقدامات انحرافی کوله بری؛ اقدامات جدی انجام شده است.
آشناگربا بیان اینکه پدیده قاچاق تهدید جدی برای اقتصاد کشور است و سبب ایجاد فساد در دستگاه های اجرایی کشور می شود افزود: دولت در راستای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا درصدد مدیریت تقاضاست همچنین در راستای ممانعت کالاهای قاچاق شبکه توزیع سازمان اموال تملیکی در حالت جهشی اقدام به انهدام باندهای قاچاق کرده است.
وی اجرایی شدن سامانه جامع گمرکی، سامانه نظارت بر تجارت، سامانه یکپارچه اعتبار سنجی، سامانه جامع حمل و نقل با نظارت راه و شهرسازی، سامانه رهگیری کالا با نظارت صنعت و معدن، سامانه پرونده های قاچاق، راه اندازی پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق کالا و ارز با سرپرستی قوه قضائیه، سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق را از جمله طرح هایی عنوان کرد که در راستای پیشگیری از قاچاق انجام شده است.
به گفته وی در سایه اقدامات دولت در مقابله با قاچاق، درآمدهای گمرکی افزایش و مدت زمان و فرایند تجاری به صورت چشمگیر کاهش یافته است به طوری که در سال 95 مدت زمان فرایند تجاری کالاهای قاچاق به کمتر از چهار روز کاهش یافته است و سرعت عملکرد دستگاه های ایکس ری افزایش یافته است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان افزود: در راستای اصلاح سامانه هوشمند فرآورده های نفتی، قاچاق سوخت هر ساله کاهش یافته و اکنون به صفر رسیده است.
آشناگر حجم قاچاق مکشوفه اعم از کالا و ارز را در سال 92 حدود 900 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این میزان در سال 93 به حدود هزار و 800 میلیار تومان، در سال 94 حدود پنج هزار و 500 میلیارد تومان و در سال 95 حدود 14 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه حجم قاچاق مکشوفه اعم از کالا و ارز از سال 92 تا 95 افزایش چشمگیری یافته است اظهارکرد: در سال گذشته هزار و 100 باند قاچاق در استان کردستان متلاشی شده است.
به گفته وی از سال 94 تا 95 انهدام کالای قاچاق مکشوفه از سوی اموال تملیکی 350 درصد رشد داشته است.
وی بهترین راهکار کاهش جذابیت کالای قاچاق را افزایش کیفیت کالای داخلی و فراهم کردن بستر رقابت میان تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد.
او مبارزه با پدیده قاچاق و ریشه کنی این آسیب در کشور را دشوار دانست و گفت: مصرف زدگی و مصرف کالاهای خارجی نیازمند اصلاح سبک زندگی و معرفی الگوی مصرف فعالیت های فرهنگی و آموزشی گروه های مختلف از جمله گروه های مرجع، رسانه های جمعی، روحانیون و ان جی او ها است.
وی عملکرد و سیاستگذاری دولت تدبیر و امید در زمینه مبارزه با قاچاق در مقایسه با دولت های گذشته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امید است مجلس شورای اسلامی در راستای مناسب سازی تولید داخلی، نظام مالیاتی و نظام بانکی مساعدت های لازم را به عمل آورد.
وی حل مشکلات معیشتی مرزنشینان استان کردستان را نیازمند توجه ویژه به مناطق آزاد تجاری، سرمایه گذاری تولید کنندگان، بالا بردن کیفیت محصولات و توسعه برندهای تولید عنوان کرد.
او تفهیم و بیان محدوده های مرزی برای کسب و کار مردم در راستای حل مشکلات مرزنشینان را ضروری برشمرد.
7352/1904
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.