سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سه سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه بی نظیر است.

 

به گزارش جماران، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری درباره قاچاق کالا گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا موضوعی ملی است و شایسته نیست دستمایه رقابت های انتخاباتی قرار گیرد.
خورشیدی افزود: دولت تدبیر و امید در سال 92 حجم 255 میلیارد دلار قاچاق کالا که محصول برخی سیاست های ناکارآمد گذشته بود را تحویل گرفته و اکنون مفتخر است که بگوید حجم قاچاق را به حدود 13 میلیارد دلار رسانده که معنای آن 50 درصد کاهش حجم قاچاق طی سه سال گذشته است.
وی تهیه و برآورد و اعلام حجم قاچاق کالا در کشور را طبق قانون وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و گفت: اعداد و ارقامی که گاهی برخی نامزدها اعلام می کنند، مبنای علمی نداشته و بیشتر تبلیغاتی و با هدف تخریب رقیب عنوان می شود و بهتر است نامزدهای محترم بجای فرافکنی و ارائه آمارهای غیر مستند به معرفی خود بپردازند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد زیرساخت های تجارت خارجی و راه اندازی سامانه های الکترونیکی و پنجره واحد تجاری را از اقدامات اصولی و هدفمند دولت در زمینه مبارزه با قاچاق اعلام کرد و گفت: عملکرد دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا غیرقابل مقایسه با ادوار گذشته است.

**دستاوردهای دولت در حوزه مبارزه با قاچاق
افزایش درآمدهای گمرکی، کاهش زمان فرایندهای تجاری، ارتقای نظارت الکترونیکی، ایمن‌سازی نسبی رویه‌ها، ارتقای توان کشف قاچاق از یک درصد سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۲درصد در سال۱۳۹۵ و کاهش ارزش قاچاق به ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در پارسال از دستاوردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
قاچاق کالا و ارز پدیده ای چند وجهی است که علل اقتصادی، فرایندی، ساختاری، فرهنگی و اجتماعی دارد و مبارزه با آن نیز باید شامل همه ابعاد مذکور باشد.

*مهمترین زمینه های اقتصادی قاچاق به شرح زیر است:
- اقتصاد غیرشفاف، رانت افرین، یارانه ای و...
- پیچیدگی و طولانی بودن فرایند تجارت فرامرزی و گران تمام شدن تجارت قانونی 
- ناکارآمدی نظام تعرفه و مالیات بر ارزش افزوده در برخی کالاهای وارداتی 
- معافیت های غیرکارشناسی برای واردات کالا (مناطق ازاد، کوله بری، ملوانی و ...) 
- ضعف در اجرای قانون مقابله با پولشویی و فقدان شفافیت در گردش پولی کشور 
- ناکارامدی نظام بانکی و بیمه ای برای حمایت از تولید داخلی 
- فقدان نظام و برنامه جامع ارتقای کمی و کیفی تولید مصنوعات داخلی 
- فقدان برنامه جامع ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های تولید 
- قدیمی بودن فناوری تولید مصنوعات 
در داخل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای چهار وظیفه مقرر قانونی شامل سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر امور اجرایی مربوط به مبارزه با قاچاق کالا، سیاست های راهبردی حاکم بر حل مساله را تدوین و مبتنی بر آن، برنامه ای پنج ساله تهیه و تصویب کرد که از سال 1393 اجرای این برنامه توسط همه دستگاه های عضو به عنوان مطالبه قانونی ستاد در حال پیگیری است.
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آغاز دوره جدید فعالیت خود در دولت یازدهم و به دنبال تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه 1392 و با توجه به بررسی ها و اسیب شناسی های انجام شده، برنامه ای پنج ساله با چهار رویکرد اساسی زیر تدوین و اجرا کرد:
الف) پیشگیری: مبتنی بر اصلاح فرایندها و شفاف سازی گردش پول و کالا و رهگیری سیستمی آن.
ب) تشدید مقابله: مبتنی بر مقابله با قاچاق سازمان یافته، کلان و حرفه ای (افزایش خطر قاچاق).
ج) مدیریت تقاضا: مبتنی بر اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی جامعه.
د) ممانعت از بازگشت کالاهای کشف شده به چرخه بازار.
فسادزدایی کردن از طریق الکترونیکی و سیستمی کردن جریان اقتصادی کشور در همه سطوح با هدف شفاف‌سازی فرایندهای تجاری، گمرکی، حمل و نقل و انبارش کالا و قابل رهگیری کردن گردش کالا و پول (ریال و ارزهای خارجی) و همچنین به حداقل رساندن مداخله عامل انسانی (کارکنان دستگاه اجرایی)، تکلیف قانونی و رویکرد اساسی ستاد در زمینه پیشگیری از قاچاق است که گرچه تا رسیدن به مرحله بلوغ و تکامل نهایی فاصله دارد اما پیاده‌سازی و اجرای مراحل نخست این سامانه ها نیز دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد کشور و موضوع مبارزه با قاچاق در سه سال اجرای برنامه موصوف داشته است.
بعضی از نتایج عینی آن به شرح ذیل تقدیم می شود:
الف) افزایش درآمدهای گمرکی در سال 1389، حجم واردات 64 میلیارد و 500 میلیون دلار و درآمد گمرکی 73 هزار میلیارد ریال بود.
یک سال بعد، حجم واردات به 61 میلیارد و 800 میلیون دلار و درآمد گمرکی 77 هزار میلیارد ریال رسید. پرونده سال 1391 با حجم واردات 53 میلیارد و 400 میلیون دلاری و درآمد گمرکی 74 هزار میلیارد ریالی بسته شد. در سال 1392، حجم واردات 49 میلیارد و 700 میلیون دلار، درآمد گمرکی 86 هزار میلیارد ریال و میانگین حقوق ورودی 26.7 درصد بود. یک سال بعد، حجم واردات به 53 میلیارد و 600 میلیون دلار، درآمد گمرکی به 135 هزار میلیارد ریال و میانگین حقوق ورودی 19.7 درصد رسید. آمارها درباره سال 1394 به قرار زیر بود: حجم واردات 41 میلیارد و 500 میلیون دلار، درآمد گمرکی به 112 هزار میلیارد ریال و میانگین حقوق ورودی 18.7 درصد. پارسال نیز حجم واردات 43 میلیارد و 700 میلیون دلار، درآمد گمرکی به 181 هزار میلیارد ریال و میانگین حقوق ورودی 19.2 درصد ثبت شد.

ب) کاهش زمان فرایندهای تجاری به ویژه ترخیص کالا از گمرک های اجرایی از نزدیک به 26 روز در سال 1392 به کمتر از چهار روز در سال 1395.

ج) ارتقای نظارت الکترونیکی بر جریان ترانزیت کالا از کشور با افزایش شمار و ظرفیت دستگاه‌های ایکس-ری و نصب پلمپ‌های الکترونیکی (جی.پی.اس- G.P.S) و اتصال سیستمی گمرک های اجرایی مبدا (مرز ورودی) و مقصد (مرز خروجی).
د) ایمن‌سازی نسبی رویه‌های گمرکی و سخت کردن امکان قاچاق از طریق مبادی رسمی با توجه به کاهش نقش عامل انسانی در این فرایندها و حداقلی شدن ارتباط مشتری (ارباب رجوع) با کارکنان گمرک.
هـ) پی‌ریزی جریان نظارت هوشمند سیستمی بر فرایند حمل و نقل کالا در کشور با اتصال مجوزهای حمل بار، الکترونیکی شدن صدور و ثبت بارنامه و اتصال دوربین‌های نظارت جاده‌ای به سامانه‌ی موصوف.
و) ارتقای توان کشف قاچاق با اتکاء به مجموعه اطلاعات ثبت شده‌ی الکترونیکی در سامانه‌های مختلف و بکارگیری عده و عده بیشتر از کمتر از یک درصد در سال 1392 به بیش از 32درصد در سال1395.
در این ارتباط با توجه به اولویت‌های ابلاغ شده مبنی بر مبارزه با قاچاق کلان و سازمان یافته در مرز و مبادی مرزی و... اقدام های عملیاتی گسترده‌ای توسط دستگاه‌های عضو ستاد از جمله نیروی انتظامی با راه‌اندازی قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق و 19 قرارگاه فرعی در استان‌های مرزی، ‌استان های بارانداز قاچاق و استان های مسیر قاچاق، وزارت اطلاعات با ایجاد قرارگاه عملیاتی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ایجاد یا تقویت ساختار در استان‌های مختلف و... انجام شد که نتیجه آن دستیابی به رکورد بی سابقه کشف نزدیک به 150 هزار میلیارد ریال قاچاق در سال 1395 است ( رقم دقیق 146 هزار میلیارد ریال) در سال 1392 حجم کشفیات 9 هزار میلیارد ریال بود.
در سال 1393 این میزان 2 برابر (18 هزار میلیارد ریال) شد و در سال 1394 به 55 هزار میلیارد ریال رسید.
ز) ایجاد امکان رهگیری جریان ارزی کشور و رصد سیستمی فرایند ثبت سفارش، تقاضای ارز، تخصیص ارز، معرفی به بانک عامل، تامین ارز، صدور ال.سی، تسویه تعهد ارزی و پایش ارز تسویه نشده از محل هر تخصیص.
ح) ایجاد زیرساخت‌ الکترونیکی (سامانه سنای2) برای ثبت معاملات ارزی صرافی‌های مجاز با هدف پایش گردش ارز در بازارهای مختلف و محدود کردن میزان نقل و انتقال نقدی ارز در کشور وفق تکلیف قانونی.

ط) کاهش روزانه بیش از 70 میلیون لیتر توزیع و مصرف پنج‌ فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز، بنزین و گاز مایع) در کشور از متوسط مصرف روزانه 247 میلیون لیتر در سال 1392 به میانگین مصرف روزانه 176 میلیون لیتر در سال 1395.

ی) رهایی کشور از واردات نفت‌گاز (گازوییل) و دستیابی به رکورد بی‌سابقه صادرات روزانه‌ حدود 450 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی پالایشگاهی که در تاریخ یکصد ساله صنعت نفت کشور بی‌سابقه است (حرکت به سوی فروش فرآورده پالایشگاهی به جای خام‌فروشی)

** دستاوردها
برخی دستاوردهای کلان در زمینه مقابله با قاچاق در بخش های مختلف پیشگیری و مقابله ای عبارتند از:
1. کاهش نزدیک به 50درصدی حجم قاچاق سالیانه کالا از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به 19 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 1393، 15 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 1394 و 12 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 1395
2. فرصت‌سازی برای صنایع و در نتیجه رونق تولیدات داخلی در بسیاری کالاها مانند پوشاک، کیف و کفش، پتو، پارچه، باتری خودرو، لاستیک، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، سیگار و...
3. رونق تجارت قانونی در نتیجه افزایش خطر قاچاق (رشد تجارت برخی کالاهای هدف مانند پوشاک و...) البته 12 میلیارد و 600 میلیون دلار حجم قاچاق کالا در سال 1395 نیز حجم بزرگی است و باید اذعان کرد معادل 25 درصد واردات قانونی کشور قاچاق به کشور انجام شده که برای اقتصاد جمهوری اسلامی کاملا شکننده و تهدیدکننده تولید داخلی و اشتغال مولد و پایدار است. بنابراین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مجموعه دستگاه های عضو، به ملت شریف و عزیز ایران اسلامی اطمینان می دهد همچنان در عمل به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب با همتی جهادی جریان مبارزه را راهبری و تا انتها ادامه می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.