دکتر محمد هادی ایمانیه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تاثیر خشکسالی و کم آبی در کاهش محصولات کشاورزی دراستان فارس اشاره کرد و افزود: درشرایطی که متاسفانه استان دچار خشکسالی و کم آبی است یکی از مناسب ترین کارهایی که می توان انجام داد توسعه کشت گیاهان دارویی است و جایگزین کردن این کشت با کشت هایی آب بر باید از اولویت های استان فارس باشد .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد : اهمیت تولید گیاهان دارویی در شرایط خشکسالی و کم آبی بر کسی پوشیده نیست، اشتغال زایی دراین حوزه و استفاده کمتر از داروهای شیمیایی و صادرات و ارز آوری این محصول از دستاوردهای توجه به حوزه ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی است .
ایمانیه گفت: کشت گیاهان دارویی از همه جنبه ها با برکت است و هر شهرستانی که بتواند در این زمینه فعال تر باشد حتما دانشگاه به سهم خود و جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت هم به پیروی از شعار سال و اشتغال و تولید از آن حمایت خواهند کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با تشویق دانشجویان داروسازی به مشارکت در تولید و فرآوری گیاهان دارویی از آنان خواست تا به عنوان دانشجویان این رشته، به فعالیت در داروخانه ها و مراکز درمامی اکتفا نکنند و در این زمینه از توانمندی های استان فارس بهره مند شوند.
وی با اشاره به شرایط جغرافیایی استان فارس گفت: تنوع آب و هوا و اقلیم در استان، ظرفیتی است که سبب رویش گیاهان متفاوت دارویی در مناطق مختلف در استان فارس شده است.
ایمانیه، مدیریت کاشت گیاهان دارویی را موضوعی ضروری دانست که نیازمند تشکیل کمیته بازاریابی است و گفت : کاهش تولید محصولات پرآب از سیاست های اصلی در جامعه ما است که باید دنبال شود و با توجه به پتانسیل های بسیار خوب این استان در کشت و توسعه گیاهان دارویی از جمله تنوع 300 گونه گیاهان دارویی باید دراین زمینه برنامه ریزی مناسب صورت گیرد .
ایمانیه بر لزوم تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه آب ، کشت گیاهان دارویی را جز اولویت های استان دانست که مورد حمایت مدیریت ارشد استان نیز هست گفت : استان فارس دارای حدود چهار هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است که از این سطح بیش از 10 هزار و 500 تن گیاهان دارویی در اراضی زراعی تولید می شود.
وی افزود: در زمینه تنوع تولید گونه های گیاهان دارویی استان فارس مقام نخست کشوری را در اختیار دارد و بیش از 300 گونه انحصاری گیاهان دارویی در استان فارس کشت شده است.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.