به گزارش ایرنا در این مطلب به قلم خبات ساعدی آمده است: دولت تدبیر و امید از ابتدای آغاز به کار از فعالیت هایی که منجر به فرایند تبدیل علم به فناوری های مورد نیاز کشور و تجاری سازی آنها در مسیر اقتصاد دانش بنیان شود، حمایت کرده و تبدیل مراکز دانشگاهی و علمی به دانشگاه های نسل سوم با رویکرد کارآفرینی و خلق ثروت را در زمره اصلی ترین فعالیت های خود قرار داده است.
به گفته وزیر علوم در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 500 میلیون دلار محصولات شرکت های دانش بنیان به سایر کشورهای جهان صادر شد.
این میزان صادرات و همچنین سفر هیئت های مختلف علمی و فناوری به کشورمان و برگزاری نشست های تخصصی و کسب میزبانی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علمی و مناطق نوآوری در سال 2018، از جمله فعالیت هایی است که در پرتو عقلانیت و فعالیت مستمر بدست آمد.
حمایت از 39 پارک علم و فناوری کشور و صدور مجوز برای بیش از سه هزار شرکت و موسسه دانش بنیان و ارایه تسهیلات از محل صندوق نوآوری و شکوفایی به این پارک‌ها از جمله اموری بوده است که توسط دولت تدبیر و امید با جدیت دنبال شده است.
نمونه عینی این حمایت‌ها را می‌ توان در جوان ‌ترین پارک علم و فناوری کشور در نزدیک‌ ترین استان مرزی به پایتخت مشاهده کرد.
پارک علم و فناوری استان کردستان از سال 92 و همزمان با نخستین روزهای دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرده است.
انتخاب مدیری بومی و از نخبگان علمی اهل سنت کردستان در کنار انسجام و حمایت ویژه از این پارک از سوی مسئولان ملی و استانی موجب شده است که پارک علم و فناوری کردستان جزو پارک‌های برتر کشور از لحاظ جهش علمی محسوب شود.
طی این مدت علاوه بر راه‌اندازی 2 مرکز رشد در سنندج و یک مرکز رشد در مریوان شاهد فعالیت مراکز نوآوری و خلاقیت در شهرستان‌های سقز، قروه و دیواندره بوده‌ایم.
همچنین 108 واحد وهسته فناور و خدماتی در پارک علم و فناوری کردستان مستقر شده‌اند و در این مدت نیز بیش 50 میلیارد ریال از شرکت‌های دانش‌بنیان استان حمایت مالی صورت گرفته است.
گردش مالی 143میلیارد ریالی شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان کردستانی و اشتغال ‌زایی 532 نفری برای جوانان نخبه و تحصیلکرده کردستانی عملکردی خارق‌العاده را در حوزه اشتغال‌ زایی و اقتصادی در این استان کمتر توسعه یافته و مرزی کشور رقم زده است که بارقه‌ای از امید را در بین نخبگان و تحصیلکردگان این استان به وجود آورده است.
در این مدت همچنین 38 محصول توسط شرکت‌های دانش‌ بنیان کردستان تجاری ‌سازی شده‌اند و بیش از 170 هزار دلار نیز صادرات داشته ‌اند.
از دیگر موفقیت‌های این عرصه می توان به عملکرد جهادی در ایجاد ساختمان پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان این استان اشاره کرد که طی 14 ماه و در زمینی به مساحت 6هزار و 450 متر مربع تکمیل و آماده بهره‌برداری است.
اختصاص 15 هکتار زمین برای فعالیت‌های آتی شرکت‌های دانش‌ بنیان و نگاه ویژه مسئولان استانی و ملی در دولت تدبیر و امید به این حوزه مهم در استان مرزی کردستان همگی کارنامه‌ای موفق را در این راستا رقم زده است ومی‌ توان گفت در جهان کنونی موفقیت و پیشرفت از آن کشورهایی است که زمینه را برای ظهور و بروز خلاقیت ها و نوآوری ها و در نهایت خلق ثروت از رهگذر علم فراهم می کنند.
خوشبختانه کشورمان با داشتن 2 هزار و 500 موسسه و مرکز آموزش عالی و دارا بودن سالانه یک میلیون دانش آموخته دانشگاهی، توانسته است جایگاه ارزشمندی را در بین کشورهای منطقه داشته باشد و تداوم نگاه ویژه دولت تدبیر و امید در حوزه علم و فناوری می ‌تواند اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور را تسریع بخشد.
6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.