به گزارش ایرنا، این آیین امسال نیز با حضور هزاران نفر از مردم این منطقه، مسئولان دستگاههای اجرایی، شماری زیادی از علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی در شهر هورامان برگزار شد.
این آیین با همکاری نیروی انتظامی، بسیج محلات وحوزه مقاومت، پلیس راهور و راهنمایی رانندگی، نیروهای پرتلاش ‌دهیاری ها و شهرداری اورامان تخت، آتش نشانی و اعضای شورای اسلامی شهر اورامان تخت و با حضور شمار زیادی عکاس، تصویربرداران، خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
آیین کومسای یکی از آئین های ویژه و مقدس در منطقه هورامان تخت است که هر ساله توسط مردم منطقه و ریش سفیدان برگزار شد.
مراسم کومسای که در روز جمعه یا آخرین جمعه نرسیده به 15 اردیبهشت ماه از اول صبح شروع می شود.
در گذشته در چنین روزی بزرگان هورامان برای برنامه ریزی امورات منطقه دور هم جمع می شدند و اهالی این منطقه بر این اعتقادند که ˈپیر شالیارˈ بنیانگذار چنین انجمنی بوده است.
به دلیل طبیعت زیبای هورامان در فصل بهار هزاران نفر از مردم منطقه و دیگر شهرهای کشور و همچنین از کشورهای همسایه برای دیدن این مراسم به شهر هورامان تخت آمده بودند.
در این مراسم مردم منطقه صبح زود راهی مزار پیر شالیار شده و سپس قصیده خوانی که محتوای مذهبی دارد و در مدح پیامبر اکرم(ص) و پیر شالیار است، با دف نوازی و ذکر دراویش شروع می شود.
از دیگر جلوه های این مراسم رسم شکستن سنگ است بدین ترتیب که قطعه سنگی در اطراف مزار پیر شالیار وجود دارد که بنا به اعتقادات اهالی هورامان هر مقدار از آن که شکسته شود سال دیگر به همان اندازه جایگزین می شود.
مردم در این روز با سنگ های دیگری که در محوطه یافت می شود برروی این سنگ سفید زده و مقداری که از آن جدا می شود را همراه خود برای تبرک به خانه می برند.
شهر 'اورامان تخت' در 75 کیلومتری مریوان قرار دارد و با توجه به آثار و سندهای به جا مانده و براساس اعتقادات مردم منطقه،
اورامان تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته و به همین دلیل از آن به عنوان تخت (پایتخت) یا مرکز (حکومت) ناحیه هورامان یاد می کرده اند و به همین دلیل بهˈ هورامان تختˈ مشهور شده است.
واژه هورامان از 2 بخش 'هور' به معنی 'اهورا' و 'مان' به معنی جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. البته 'هور' در اوستا به معنی خورشید است و بر همین اساس هورامان را می توان سرزمین خورشید و یا جایگاه اهورا مزدا نام نهاد و یا سرزمین اهورایی تعبیر کرد البته 'هور' به معنی بلندی نیز در واژه 'هورامان' تعبیر شده و به مکانی به نام سرزمینی دست نیافتنی و بلند نام برده شده است.
مراسم کومسای به شماره 63 مورخ 28/9/88 در فهرست آثار ملی میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.