زاهد مفاخری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش شیوع سرطان در استان کردستان، اطلاع رسانی در زمینه اهمیت نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان را مهم ارزیابی کرد.
وی با بیان اینکه داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب سلامتی افراد را تضمین می کند گفت: تغذیه مناسب نقش مهمی در رشد و نمو همه گروه های سنی بویژه کودکان، افراد ورزشکار، خانم های باردار و سالمندان دارد.
وی با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب یکی از عوامل ابتلاء به بیماری ها، سرطان، دیابت، فشار خون و چربی خون و بیماری های کلیوی است افزود: این درحالی است که تغذیه طولانی مدت نقش موثری در پیشگیری از بروز سرطان دستگاه گوارش دارد.
وی افزود: اضافه وزن، چاقی، بی تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب زمینه بروز سوء تغذیه، انواع بیماری ها، اختلال رشد و اختلال در کیفیت زندگی افراد را فراهم می کند.
به گفته وی، مصرف بالای غذاهای فرآوری شده مانند انواع کنسرو، فست فودها و غذاهای حاضری، سوسیس و کالباس، پیتزا، همبرگر، چیپس و پفک، مصرف ترشیجات، شوری جات، نوشابه، مصرف غذاهای پرچرب یکی از عوامل خطرساز ابتلاء به سرطان است.
کارشناس تغذیه بیمارستان توحید سنندج افزود: اسید چرب ترانس یکی از خطرناک ترین روغن ها و عامل مهم بروز سرطان در افراد است.
مفاخری مصرف روزانه همه گروه های مواد غذایی را در برنامه غذایی افراد جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: مصرف روزانه 6 گروه غذایی و مصرف فراوان سبزیجات، میوه جات، شیر و لبنیات، گوشت، پروتئین، نان و غلات در زندگی افراد ضروری است و مصرف روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات مختلف از ابتلاء به سرطان پیشگیری می کند.
وی اظهار کرد: عادات غذایی غلط و مصرف بیش از اندازه سرخ کردنی ها، فست فودها و روغن های زیان آور، روغن هایی که آنتی اکسیدان ویتامین 'آ' و 'ای' نداشته باشد حرارت بالا بببیند عامل بروز سرطان است.
وی بر کاهش مصرف چربی ها و قندهای ساده و پیروی از رژیم غذایی متنوع و متعادل و داشتن تحرک و ورزش در در برنامه غذایی روزانه تاکید کرد و گفت: استفاده از روش های بخار پز به جای سرخ کردنی، استفاده از نان های سبوس دار حاوی فیبر مناسب، استفاده از روغن های مخصوص سرخ کردنی در تهیه غذا باید مورد توجه قرار گیرد.
مفاخری افزود: نخوردن نوشابه، استفاده نکردن روغن جامد، و مصرف در حد مجاز قند و شکر کاهش مصرف شیرینی جات، خوردن چای خنک، نوشیدن روزانه 10 لیوان آب، مصرف ماهی به عنوان منبع امگا3، حذف نکردن وعده های غذایی یک سفره خوب غذایی است.
میزان مصرف سبزی، میوه، لبنیات و شیر در بین ایرانیان بسیار کمتر از حد مورد نیاز است و مصرف روغن و شکر در بیش از حد مجاز است.
شاخص مصرف روزانه نمک در ایران 12 گرم است در حالیکه میزان مصرف نمک در جهان پنج گرم است، همچنین شاخص مصرف شکر در ایران روزانه 51 گرم است در حالی که این شاخص در جهان 40 گرم ، شاخص مصرف چربی در ایران روزانه 50 گرم و این میزان مصرف در جهان 35 گرم است، میانگین مصرف شیر در ایران نصف استاندارد جهانی است.
هفته سلامت از یکم اردیبهشت آغاز و تا هفتم اردیبهشت سال جاری ادامه دارد شعار امسال هفته سلامت زندگی سالم با نشاط و امید نامگذاری شده است و در طول این هفته برنامه‌های متنوع در این هفته برگزار می شود.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.