به گزارش خبرنگار ایرنا نعمت الله خواجه ای روز جمعه در جریان بازدید از مرز رسمی سیرانبند بانه که به منظور بررسی مشکلات این مرز انجام شد افزود: طرح جامع مرز سیرانبند توسط مشاور بر اساس 12 هکتار زمین موجود در 2 فاز با هزینه هفت میلیارد ریال تهیه شده است.
وی تاکید کرد: این سایت که هم اکنون در مرز سیرانبند راه اندازی شده موقت است که باید طرح جامع مرزی آن در شورای ساماندهی کشور مصوب شود.
وی قطعیت رسمی شدن مرز سیرانبند بانه از طرف اقلیم کردستان را در تصمیم دولت مرکزی عراق دانست و خاطرنشان کرد: تمایل ویژه در اقلیم کردستان و استان کردستان برای وجود مرز رسمی و رفت و آمد مسافر در مرز سیرانبند وجود دارد و این مرز از طرف ایران به رسمیت شناخته شده است.
خواجه ای افزود: 12 هکتار زمین برای مرز سیرانبند اختصاص یافته اما بخشی از زمین ها متعلق به منابع طبیعی است که هم اکنون فرآیند واگذاری زمین های منابع طبیعی در دست اجرا است.
وی خاطرنشان کرد: در حریم 50 متر مرزها مجوز ساخت و ساز داده نمی شود که در مرز باشماق 20 متر به حریم رودخانه و 50 متر به حریم امنیتی اختصاص یافته است.
به گفته خواجه ای، همه امکانات برای ورود و خروج مسافر در مرز سیرانبند بانه فراهم است و تمام لوازم اداری و گذر نامه، گمرک، بانک، اسکان موقت و سیستم سرمایشی و گرمایشی کاملا مهیا شده است.
45 میلیون دلار کالا در مرز سیرانبند صادر شده است
مدیر کل گمرک استان کردستان نیز در این بازدید گفت: در سال 95 حدود 45 میلیون دلار صادرات در مرز سیرانبند انجام شده است.
بختیار رحمانی پور افزود: این میزان صادرات در مرز سیرانبند بانه بیش از 21 میلیون دلار مربوط به اظهار تجار و بازرگانان مرز سیرانبند و 23 میلیون دلار مربوط به اظهار سایر گمرکات بوده است.
وی تاکید کرد: ظرفیت های لازم برای صادرات در مرز وجود دارد و در صورت تامین زیرساخت ها بویژه زیرساخت راه، صادرات در این مرز افزایش چشمگیری خواهد داشت.
رحمانی پور اظهار کرد: سال گذشته فیبر نوری به مرز سیرانبند بانه منتقل شده و سامانه جامع گمرکی که در همه مرزهای رسمی کشور مستقر است.
بحث رسمی شدن مرز سیرانبند بانه در سال 74 مطرح شده و گمرک فعالیت خود را از سال 74 در این مرز آغاز کرده است .
شهرستان بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**گاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
IRNSANDAJ@
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.