به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن علوی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج افزود: افتتاح هتل های هاله، کُرد، زانا و هتل آپارتمان یاس در شهرستان های مختلف در سال جاری، 470 تخت به تعداد فعلی تخت های استان کردستان اضافه کرد.
وی ادامه داد: 20 هتل، هفت مهمانپذیر و 15 مجتمع بین راهی را برای پذیرش مهمانان نوروزی استانداردسازی کردیم.
وی با اشاره به برنامه های مختلف برای رونق گردشگری در کردستان گفت: مسیرهای مشترک گردشگری با استان های همجوار را تدوین کردیم.
علوی با بیان اینکه بر گسترش بوم گردی و طبیعت گردی تاکید داریم، افزود: 2 تور آشنایی با بوم گردی در سال جاری در استان کردستان برگزار کردیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: هر توری که به استان می آمد در منطقه اورامانات تنها به اورامان تخت می رفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه اورامانات شامل 78 روستا است تلاش می کنیم تورهایی برای آشنا کردن گردشگران با این روستاها و مناطق دیگر اورامانات برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: 6 دفتر اروپایی و آسیایی نیز اعلام آمادگی کردند بنابراین در سال آینده این تورها را به صورت بین المللی برگزار می کنیم.
علوی به تصمیمات ستاد نورزی خدمات سفر اشاره کرد و گفت: مقرر شده است که اصناف در روزهای تعطیل نوروز بتوانند تا 12 شب فعالیت کنند.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، تشدید نظارت، ثابت بودن قیمت ها در بخش خدمات گردشگری و معرفی جاذبه های گردشگری از طریق صدا و سیما برخی دیگر از تصمیمات این ستاد برای ایام نوروز بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان به فعالیت های این دستگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال و در ماه های بهمن و اسفند 28 اثر منقول، طبیعی و معنوی به ثبت ملی رسید.
وی اظهار کرد: 29 جلد از قرآن های حسینیه، قرآن سلین، قرآن نجنه علیا، فرش های حسینیه ارشاد، سند ازدواج رضا قلی خان اردلان، چند درخت کهنسال، روش حنجی قرآن خواندن، ذکر دراویش قادریه و شاه حسین خوانی برخی از این آثار ثبت شده است.
علوی با بیان اینکه هنوز لوح ثبت این آثار به دست ما نرسیده است و آن را در مجموع آمار قرار نداده ایم، افزود: غیر از این آثار 828 اثر در کردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی گفت: امسال هزار و 651 پروانه انفرادی، 23 پروانه کارگاهی و 295 کارت شناسایی صادر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: امسال هزار و 651 نفر ساعت آموزش انجام شد و 120 شاغل نیز آموزش دیدند.
وی بااشاره به اینکه به دلیل نبود کارشناس صنایع دستی در گمرک باشماق آمار دقیقی از میزان صادرات صنایع دستی وجود ندارد گفت: آماری را از کمرکات کشور به دست آوردیم که حاکی از صادرات 30 هزار دلار صنایع دستی از مرز باشماق کردستان است.
علوی با بیان اینکه بخشی نیز از مبادی غیر رسمی صادر می شود ادامه داد: آمار واقعی بالاتر از این میزان است.
وی اظهار کرد: کلاش(گیوه)، تخته نرد و سجاده بیشترین سهم از صادرات صنایع دستی کردستان را به خود اختصاص دادند.
وی افزود: بیشتر صادرکنندگان صنایع دستی نیز از طریق گمرک استان همدان اقدام به صدور این اقلام می کنند.
علوی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چگونه از انجام آفرودهای غیرقانونی در قالب طبیعت گردی جلوگیری می شود، گفت: با استعلام از اداره محیط زیست کردستان مسیرهایی که به طبیعت آسیب وارد نمی کند مشخص و به ما اعلام شده است و مجوز تورهای طبیعت گردی نیز بر اساس این استعلام صادر می شود.
وی تاکید کرد: تورهایی که بدون مجوز اقدام به ورود به منطقه کنند حتی در جاده های بین راهی نیز توسط پلیس راه توقیف می شوند.
وی با اشاره به انجام یک تور آفرود غیرقانونی در سال جاری گفت: فردی که اقدام به راه اندازی این تور کرده بود شناسایی و از وی تعهد گرفته شد.
6108/1904
** خبرنگار: امید بهمنی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.