لیلا رنجبر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود سنگ آب(سنگاب) در منطقه 'بیشه در' بافق بدون رودخانه دائمی با بارندگی کوتاه مدت در فصل پاییز و زمستان، چشمه های دائمی آب شیرین آن نادر و دارای اهمیت زیادی است.
رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده بر روی نمونه های آب این سنگابها، قابل شرب بودن و کیفیت خوب این منابع آبی را تایید می کند که هر سال در مسیر بافق - بهاباد و روستاهای سبزدشت مورد استفاده مسافران و گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
وی افزود: به دلیل جلوه های بدیع و طبیعی سنگاب ها مسئولان ذیربط می توانند با ارائه برنامه های اجرایی، به رونق طبیعت گردی در این منطقه بپردازند.
این مسوول خاطرنشان کرد: شهرستان بافق این قابلیت را دارد که در آینده با اقدامات علمی و اصولی و قانون گذاری حفاظت از طبیعت بی جان و نظارت بر آن و آموزش همگانی و نیز نهایتا با همدلی و عزم سیاسی- ملی از طریق رسانه ها و آژانس های گردشگری به برند گردشگری ژئو توریسم نائل آید.
وی افزود وجود گونه ارس(juniperus exclsa) در منطقه باجگان سبزدشت بافق هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، محدوده اثر طبیعی مورد نظر به سبب داشتن ویژگی های فراوان به ویژه در عرصه گردشگری و طبیعت گردی دارای ارزش زیادی است.
او با بیان اینکه علاوه بر این ظرفیت ها، خطرات محیطی و انسانی چندی این محدوده را تهدید کرده است اضافه کرد: زیبایی منحصر به فرد و همچنین همیشه سبز بودن و تجمع گسترده این گونه ارس در منطقه باجگان به نوبه خود در دل کویر نادر است.
رنجبر افزود: گونه های ارس این منطقه برای تماشای گردشگران نوروزی و ایجاد روحیه دلپذیر برای طبیعت گردان دارای اهمیت است بنابراین ثبت این رویشگاه به عنوان اثر طبیعی ملی می تواند از طریق مشخص کردن و تفویض وظایف مدیریت منطقه، کمک بزرگی به حفظ و حراست از آن و نیز کاهش آسیبهای منطقه به سکونتگاههای اطراف منطقه ارس باشد.
روستای باجگان با درخت کهنسال 450 ساله که به ثبت رسیده یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان بافق است و بیشه در نیز در محور بافق- بهاباد قرار دارد که توجه طبیعت گردان زیادی را به خود جذب می کند.
بیشه در و روستای باجگان به ترتیب در فاصله 22 و 100 کیلومتری بافق قرار دارد.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد واقع شده است.
7543/ 6197 خبرنگار: اصغرعسکری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.