به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فرید سپری روز پنجشنبه در آیین غرس نهال مجتمع باغات پایاب زیویه در روستای بزوش کامیاران افزود: شهرستان کامیاران نیز با چهار هزار و 600 هکتار باغ، سالانه 40 هزار تن محصولات باغی تولید می کند که این میزان 13.3 درصد از تولید استان را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: احداث هشت هزار هکتار باغ از محل پایاب سدهای آزاد، زیویه و رودخانه های مرزی تحول عظیمی در این حوزه ایجاد می کند که 370 هکتار آن در فاز اول پروژه پایاب زیویه اجرایی شده است.
سپری ادامه داد: برای تهیه 198 هزار اصله نهال دارای شناسنامه و گواهی بهداشت برای 370 هکتار باغ در شبکه فرعی پایاب زیویه 6 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در فاز اول 80 هزار اصل نهال محصول 'به' با توجه به شرایط خاک و اقلیمی منطقه تهیه شده است.
وی افزود: محصول 'به' یکی از محصولات دارای توجیه اقتصادی است که با برداشت حداقل 15 تن در هکتار سالانه بیش از پنج هزار تن محصول 'به' تولید می شود که تحولی ارزشمند در راستای افزایش اقتصاد باغداری است.
به گفته وی ایجاد باغ ها در اطراف دریاچه زیویه رونق گردشگری را نیز به همراه دارد و تنوع زیبایی به طبیعت این منطقه می بخشد.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این آیین گفت: شبکه فرعی پایاب زیویه شهرستان کامیاران، اولین مجتمع بهره مند از حوضه مرزی کشور است.
فرزاد حسنی اظهار کرد: اغاز عملیات فنی تامین آب این پروژه از محل حوضه مرزی کشور در شهریور 94 زده شد که در مرحله اول برای هزار و 780 هکتار تعین شد و در نهایت وزارت نیرو با تخصیص آب برای هزار و 104 هکتار از اراضی موافقت کرد.
وی افزود: این پروژه با مساحت کل شبکه هزار و 104 هکتار در 2 فاز اجرایی شد که در فاز اول 640 هکتار و روستاهای بزوش و کاشتر از این شبکه بهره مند شده است.
مدیرآب و خاک و امور قنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 370 هکتار آبیاری قطره ای باغات در قالب 12گروه و 270 هکتار آبیاری موضعی تیپ برای زراعت درقالب 14 گروه در این طرح به اجرا در آمده است.
وی افزود: فاز اول این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی 95 درصد است و در خرداد ماه (هفته جهاد کشاورزی) و فاز دوم نیز در پاییز 96به اتمام خواهد رسید.
به گفته وی فازدوم این طرح 464 هکتار است و روستاهای گازرخانی و تیلکو را پوشش داده است.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.