به گزارش ایرنا، رئیس کل دادگستری استان قزوین در این همایش که در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، بر نقش موثر تشکل های مردم نهاد در جهت حفظ و حمایت از عرصه های طبیعی تاکید کرد و گفت:ما به دنبال شرایط آرمانی برای استفاده از عرصه های طبیعی هستیم و این در حالی است که تعرض در این حوزه جزو دغدغه های همیشگی مردم می باشد.
جمال انصاری با اشاره به نقش مردم در حفظ و صیانت از منابع طبیعی، اضافه کرد: باید اذعان کرد تاثیر گذاری دستگاه قضایی در این حوزه به میزان تاثیر گذاری مردم نیست.
وی، صیانت از منابع طبیعی را به عنوان موهبتی الهی ضروری خواند و گفت: اگر از این منابع استفاده صحیح داشته باشیم، نسل های بعدی نیز از آن برخوردار خواهند شد.
این مسئول دستگاه قضائی استان قزوین ادامه داد: استفاده بهینه از عرصه های ملی نه تنها موجب تخریب آنها نمی شود بلکه می تواند در حفظ بهتر این عرصه ها نیز تاثیرگذار باشد.
انصاری با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته دنیا استفاده از انفال و منابع طبیعی با مدیریت صحیح همراه است و بی هنجاری تخریبی در آنها وجود ندارد، اظهار کرد: این کشورها با این روش در توسعه متوازن صنعتی و تقویت زیر ساخت ها پیشرفت می کنند.
رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه با بیان اینکه خلاء قانونی و مقرراتی در حوزه منابع طبیعی وجود ندارد، افزود: گاهی فزونی مقررات موجب می شود از ماموریت های حرفه ای و تخصصی سازمان ها نتیجه موثری نگیریم.
وی از مردم به عنوان بهترین بهره برداران و نگه دارندگان عرصه های طبیعی یاد کرد و افزود:همه متولیان را باید با رسالت اصلی و حرفه ای خود در خصوص حفظ انفال آگاه کنیم.
انصاری همچنین از حمایت همه جانبه دستگاه قضائی در جهت حفظ انفال و منابع طبیعی خبر داد و گفت: دستگاه قضا ضمن حمایت از اندیشه ها و اقدام های موثر برای بهره برداری مطلوب از منابع طبیعی با فعالیت های مخرب نیز به طور قاطع برخورد می کند.
انصاری در پایان افزود:در چهار سال اخیر سیاست گذاری های خوبی از سوی دولت برای بهره برداری مناسب منابع طبیعی صورت گرفته، به گونه ای که در دورترین نقاط استان نیز در این رابطه شاهد فعالیت های مناسبی بوده ایم که این موضوع مایه امید است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این همایش بر نقش و مشارکت بیشتر مردم تاکید کرد و گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری، مردم موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل ها و مراتع دارند.
علی اکبر اسدالهی،تخریب خاک و حفظ منابع با وجود تنوع زیستی و گیاهی را از چالش های منابع طبیعی عنوان کرد و گفت:بزرگ ترین مسئولیت ما توجه برای بقای وضع موجود و حفظ و نگهداری از این منابع است.
اسدالهی اظهار کرد:در طول سه سال اخیر نگاه بسیاری از بهره برداران و فعالان عرصه های طبیعی برای استفاده از این بخش تغییر کرده و مردم با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به طبیعت دارند.
وی در پایان با بیان اینکه توسعه پایدار به معنای هماهنگی و سازگاری با محیط زیست است،اظهار کرد:گیاهان بهترین حافظان آب و خاک هستند و باید به گونه ای پیش برویم که بهترین بهره بردار برای طبیعت باشیم.
در پایان این همایش از فعالان عرصه طبیعی استان قزوین تجلیل شد.
15 تا 22 اسفند به عنوان هفته منابع نامیده می شود.
برنامه های سومین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان حفاظت و قانون برگزار می شود.
استان قزوین دارای 900هزار هکتار اراضی ملی است که از این میزان 850هزار هکتار مرتع و 28هزار هکتار جنگل است و سایر نیز بیابان می باشد.
7390* 3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.