به گزارش ایرنا در این مصاحبه که توسط سمیرا مرادپور انجام شده آمده است: پدیده کودکان خیابانی، یکی از مشکلات آسیب زای اجتماعی است که از دیرباز در سراسر جهان وجود داشته و در سال های اخیر به دلایل گوناگون در کشور ما نیز افزایش یافته است.
ضرورت توجه به کودکان خیابانی چالشی است که در کشور ما مدتی مورد انکار بوده و اینک به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است. از عوامل مؤثر در بروز و ظهور این پدیده می توان به عوامل اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی، خانوادگی و فردی اشاره کرد.
در حال حاضر در کشور ما، سازمان بهزیستی مسئول ساماندهی کودکان خیابانی است که با همکاری نهادها و سازمان های دیگر این وظیفه را انجام می دهند. این پدیده در حال حاضر از شهرهای بزرگ مانند: تهران، اصفهان، شیراز و مشهد به شهرهای کوچک نیز سرایت پیدا کرده است که کردستان از این قضیه مستثنی نیست.
در زمینه حمایت از کودکان کار و زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، معاونت اجتماعی بهزیستی وارد عمل شده و برای پیشگیری از این آسیب ها و مقابله با آن، ساماندهی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اقداماتی را انجام می دهد.
برای اطلاع از عملکرد معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی در کردستان با محسن شجاعی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کردستان گفتگویی انجام دادیم ماحصل آن در ادامه می آید.
**معاونت اجتماعی بهزیستی در کردستان در راستای ساماندهی زنان آسیب دیده و درمعرض آسیب چه اقداماتی انجام داده است؟
زنانی که در معرض آزار و اذیت اجتماعی و خانوادگی قرارمی گیرند، آسیب دیده تلقی می شوند. در سنندج دو مرکز با عنوان خانه سلامت و خانه امن دایر شده است و این مهم بصورت محدود نیز در شهرستان سقز فعال می باشد.
مراجعین از طریق نیروی انتظامی و دادگستری پذیرش و به این مراکز ارجاع داده می شوند؛ در این مراکز نگهداری، اقدامات حمایتی از جمله روانشناسی، معاینات پزشکی، درمانی، مددکاری برای آنان انجام می گیرد و بصورت کنترل شده در سطح شهر نیز امکان تردد آنان وجود دارد.
این افراد پس از ارجاع به این مراکز با فراهم کردن زمینه اشتغال و ازدواج آنان، زمینه برای بازگشت به آغوش جامعه و خانواده فراهم می شود؛ بطور میانگین در محدوده زمانی 6 ماه این افراد به زندگی عادی خود باز می گردند.
در این مراکز 8 الی 10 نفر در سطح استان در مراکز نگهداری می شوند. این آمار نسبت به جمعیت استان درصد بسیار پایینی است و خوشبختانه کردستان در این حوزه جزء استان های پاک در سطح کشور است.
**فعالیت اورژانس اجتماعی را تشریح کنید.
اورژانس اجتماعی با هدف مداخلات به موقع در راستای کنترل آسیب های اجتماعی ، در دهه ی 70 در سطح کشور ایجاد شده و در کردستان این مهم از سال 79 راه اندازی شده است.
اورژانس اجتماعی در مشکلات خانوادگی و فردی ورود پیدا می کند. افراد به مراکز ارجاع داده می شوند و به آنان مشاوره ارائه می شود؛ خدمات اجتماعی سیار تلفن 123 بصورت شبانه روزی به همشهریان خدمات ارائه می دهد.
در زمینه ی کودکان کار، دختران فراری، همسر آزاری، کودک آزاری، خودکشی و اختلافات زوجین مداخله صورت می گیرد.
اورژانس اجتماعی در سنندج، سقز و بانه فعال است ؛ در مریوان یک بخش از اورژانس فعال بوده و در سال 96 شاهد راه اندازی اورژانس اجتماعی در بیجار، قروه و مریوان خواهیم بود.
**برای ساماندهی کودکان کار در سطح استان چه اقداماتی اجرایی شده است؟
ساماندهی کودکان کار با هدف پر کردن اوقات فراغت و کاهش حضور آنان در خیابان در چند بخش صورت می گیرد. بخشی از این اقدامات بصورت مقطعی در فصل تابستان برای ساماندهی اوقات فراغت این کودکان و فراهم کردن فضایی برای شادابی و آموزش آنان در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است.
طی سال گذشته 130 کودک شناسایی شده و با ثبت نام در کلاس های آموزشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تا حدودی در راستای کاهش این پدیده این اقدامات موثر واقع شده است.
بخشی از امور نیز به سازمان های مردم نهاد واگذار شده است؛ در زمینه ارائه مشاوره به خانواده کودکان عملکرد مثبتی داشته و فعالیت بخش غیر دولتی در این زمینه تاثیرگزار بوده است.
بخش دیگر اقدامالت حمایتی از کودکان کار بصورت مستمر در طول سال در مراکز آموزشی کودک و خانواده که در شهرستان سنندج دایر است اجرا می شود.
این مرکز کودکان را شناسایی کرده و با همکاری موسسات خیریه و مددکاری این کودکان را جذب کرده و ضمن برقراری ارتباط با خانواده، امکان تحصیل کودکان را تسهیل و فراهم می کنند.
تاکنون 70 کودک 9 تا 18 ساله از این طریق در مدارس ثبت نام به عمل آمده است. پس از پابان 18 سالگی این افراد خدماتی از قبیل ارائه تسهیلات، مشاوره و کمک های دیگر دریافت می کنند.
مرکز خانواده و کودک در شهرستان ها به دلیل عدم نیاز، دایر نیست، این مهم فقط در شهرستان سنندج فعال است.
**در راستای ساماندهی کودکان کار همکاری ارگان ها و سازمان های متولی امر را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیروی انتظامی، استانداری، دادگستری، علوم پزشکی و سازمان فنی و حرفه ای متولیان اصلی در ساماندهی این حوزه هستند و تعامل خوبی با بهزیستی دارند.
در تشکیل پرونده بهداشتی و پزشکی، برگزاری دوره های آموزشی و فنی بصورت رایگان، شناسایی کودکان و رسیدن به اهداف معاونت اجتماعی در این حوزه عملکرد مثبتی دارند.
**دلیل بروز این پدیده و راهکار مقابله و پیشگیری از آن چیست؟
آسیب های اجتماعی نیاز به مداخله تئوری دارند. یکی از اصلی ترین دلیل حضور کودکان کار مشکلات مالی خانواده است؛
دلیل ظهور این پدیده از خانواده نشات می گیرد. با سرمایه گذاری در استان و اشتغالزایی مشکلات اقتصادی حل می شود و بدین ترتیب از حجم آسیب های اجتماعی نیز به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.
آموزش به خانواده ها، مبنی بر اینکه متقاعد شوند درآمد ناچیز کودک گره ای از مشکلات را باز نمی کند و در خیابان خطرات جدی کودک را تهدید می کند؛ رسانه نیز می تواند در راستای افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در این حوزه به خانواده ها، در راستای کاهش این پدیده موثر واقع شوند.
6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.