بهرام زینال زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه عشایر این استان در تولید پشم و صنایع دستی غیرداری رتبه اول کشور را نیز دارا هستند، افزود: عشایر این استان سالانه 19 هزار جفت کلاه، دستکش، جوراب، گیوه، پاپوش و سه هزار تن پشم تولید می کنند.
وی ادامه داد: عشایر استان همچنین با تولید 15 هزار و 700 مترمربع صنایع دستی داری (قالی، قالیچه و گبه) قریب به 10 درصد تولید این محصولات را در کشور به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه 25 درصد پروتئین استان توسط عشایر تامین می شود، گفت: عشایر استان نزدیک به 2 میلیون واحد دامی دارند و بیش از یک میلیون و 600 هزار هکتار از مراتع استان در قلمرو آنهاست و سالیانه 15 هزار تن گوشت تولید می کنند.
زینال زاده در خصوص بیمه عشایر اظهار کرد: با هماهنگی صندوق بیمه اجتماعی، روستایی و عشایری 10 نمایندگی بیمه جهت بیمه عشایر راه اندازی شده و برای ترغیب عشایر به موضوع بیمه، کلاس های مختلفی برگزار شده است.
به گفته وی تاکنون چهار هزار و 435 نفر در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر عضو شده اند و 15 هزار و 500 راس دام عشایر نیز در این مدت بیمه شده است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی به توانمندسازی عشایر اشاره کرد و افزود: در این خصوص کلاس های متعددی با هماهنگی سازمان فنی و حرفه ای استان برگزار شده که طی این دوره ها هشت هزار و 389 ساعت آموزش داده شده است.
وی با بیان اینکه مخاطب اصلی این کلاس ها زنان عشایر هستند، گفت: در این دوره ها قالیبافی، تهیه گیاهان دارویی و خیاطی به زنان عشایر آموزش داده شده است.
زینال زاده در خصوص میزان با سوادی در جامعه عشایری اظهار کرد: از میان 91 هزار و 529 نفر لازم التعلیم، 56 هزار و 391 نفر یعنی 61 درصد با سواد هستند.
وی ادامه داد: همچنین از بین افراد باسواد جمعیت عشایر 35 هزار و 161 نفر مرد و 21 هزار و 230 نفر زن هستند و به عبارتی 62 درصد افراد با سواد عشایر را مردان و 37 درصد را زنان تشکیل می دهند.
زینال زاده بیان کرد: پس از پالایش بی سوادان و باسوادان جامعه عشایری استان 500 نفر بی سواد جذب کلاس های آموزشی شدند.
مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به نقش برجسته عشایر در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: عشایر با کمترین امکانات نقش مهمی در تولید ایفا کرده اند و بر همین اساس از محل صندوق توسعه ملی به عشایر استان 48 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره با باز پرداخت پنج ساله جهت پایداری شغل، تولید گوشت قرمز و علوفه مورد نیاز دام های آنان اختصاص یافته است که تا کنون 710 نفر از عشایر استان از آن استفاده کرده اند.
زینال زاده از راه اندازی صندوق خرد زنان خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این صندوق تولید مواد لبنی، گوشت و گیاهان دارویی توسط زنان عشایر با سرمایه های کوچک است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 53 میلیون تومان به صندوق خرد زنان چهار برج میاندوآب کمک شد، اظهارکرد: زنان عشایر این منطقه از اعتبارت 35 میلیون تومانی از محل کمک های بین المللی جهت پرورش 'بره پرورای' نیز بهره مند شده اند.
مدیرکل امور عشایر استان اضافه کرد: عشایر استان 60 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی را در اختیار دارند و در این خصوص رتبه اول کشوری را دارا هستند.
زینال زاده ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته با جهاد کشاورزی استان تدابیری اتخاذ شده است تا عشایر نیز با شیوه های نوین آبیاری آشنا شوند و در مصرف آب طبق این روش عمل کنند.
وی تاکید کرد: عشایر باید از چند منبع درآمد داشته باشند تا در صورت وقوع حادثه و خسارت دیدن از منبع دیگری بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و بر اساس سرشماری سال 87، 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند.
عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 16 شهرستان استان دارای عشایر و 336 روستا نیز ویژه عشایر است.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.