علی اشرف رحمان پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کردستان از لحاظ انواع تخصص ها با مشکل مواجه است و مراکز خصوصی پاسخگوی نیازهای استان نیست افزود: فشار بر مراکز دولتی بسیار زیاد است و با توجه به اعتبار موجود، نباید انتظار داشت که تمام نیازهای مردم توسط دولت تامین شود.
وی ساخت و سازهای جدیدی که متناسب با نیازها صورت گرفت و نوسازی و خرید برخی تجهیزات و هتلینگ برای مناطق محروم را مهمترین دستاوردهای طرح دانست.
وی گفت: مسئولیت پذیری و عدم واگذاری اقدامات جانبی و غیر قابل انجام در مرکز به همراهان و کاهش پرداخت ها از مردم و رفع نگرانی مردم از این نظر در مراکز دولتی از ویژگی های مثبت طرح است.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری سنندج اظهار کرد: متناسب با افزایش تعرفه ها پرداخت ها نیز افزایش یافته است اما با کاهش پرداخت فرانشیز سهم بیمار، بخشی از آن جبران شده است.
او با اشاره به اینکه نیازهای مردم بسیار بیش از ظرفیت های موجود است اظهارکرد: طرح تحول نظام سلامت نتوانسته است نیازهای مردم کردستان را به طور کامل برطرف کند چرا که سالها وقت و هزینه مورد نیاز است تا محرومیت ها در کردستان جبران شود.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری سنندج طرح هزینه های غیر قابل کنترل و تعریف نشده را یکی از معضلات طرح برشمرد و گفت: این مهم موجب زمین گیر شدن صنعت بیمه و اقتصاد درمان کشور ، کسری بودجه های مکرر در سال های اجرای طرح تحول و عدم محقق شدن بودجه ها شده است و موجب تاخیر در پرداخت ها، ایجاد نارضایتی و اختلافات بین ارائه دهندگان خدمت شده است و سالها طول خواهد کشید تا این گپ مالی جبران شود.
رحمان پناه عدم انتقادپذیری مجریان طرح را معضل دیگر این طرح برشمرد و افزود: مجریان طرح اجازه کمترین نقدی را نمی دهند و در هیچ مناظره ای نیز شرکت نمی کنند و متاسفانه رسانه ملی نیز تریبونی یک طرفه و حمایت مطلق را برای طرح ایجاد کرده که بیشترین نقش را به پوپولیستی کردن طرح داشت که می توانست با اجرای هدایت شده به یکی از افتخارات ملی تبدیل شود.
وی افزود: اختلاف شدید درآمدی بین طبقات و رده های مختلف درمانی از جمله پزشکان و پرستاران ایراد جدی است که بر این طرح وارد است.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری سنندج تمرکز دولت بر امر سلامت را تنها دستاورد طرح عنوان کرد و گفت: اگر این تمرکز بر امر پیشگیری و اجرای درست پزشک خانواده و سیستم اجرا صورت می گرفت بسیار اثر بخش تر بود.
رحمان پناه با اشاره به تاثیرات طرح تحول در سرنوشت حرفه ای پرستاران گفت: این طرح جز افزایش فشارکاری و تنش های بین گروهی و حس عدم تعلق در بین جامعه پرستاری کمترین تاثیری در ارتقاء حرفه ای پرستاران نداشته است.
وی افزود: این طرح در ابتدا بر افزایش حقوق 40 درصدی پرستاران تاکید داشت در حالیکه تاکنون حقوق پرستاران یک ریال افزایش نیافته است.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری سنندج اظهارکرد: در ابتدای طرح، کارانه پرستاران سه برابر اعلام شد در حالیکه در قالب طرح قاصدک اضافه کاری پرستاران نیز تسخیر شد و با ترکیب اضافه کاری و کارانه، ادعای دو برابر شدن دریافتی پرستاران کردند که فقط یک ادعاست و واقعیت ندارد.
وی افزود: طرح تحول سلامت منجر به افزایش چشمگیر هزینه ها در بخش خصوصی، افزایش بیش از حد انتظار به مراکز دولتی، فشارکار و افزایش آسیب های شغلی در پرستاران شده است.
به گفته وی مراجعه به مراکز دولتی، عدم توجه به پرستاران و کادر غیر پزشکی، افزایش چشمگیر درآمدها و پرداخت ها به پزشکان موجب القاء حس عدم تعلق و بیگانگی در بین آنها شده و تنش هایی را میان کارکنان بویژه جامعه پرستاری ایجاد کرده است.
رحمان پناه مشکل ساختاری و متناسب نبودن استانداردها با تعداد پرستار را مشکل عمده پرستاری عنوان کرد و گفت: استانداردهای تناسب پرستار به تخت و بیمار در ایران در حالت استاندارد مصوب کشوری نصف منطقه و کشورهای توسعه یافته دنیا است.
وی افزود: استاندارد مصوب ایران به ازاء هر تخت 1.7 پرستار است در حالیکه در منطقه و کشورهای توسعه یافته در دنیا 3 تا 4 پرستار به ازاء هرتخت است.
به گفته وی، در ایران این استاندارد در اجرا در بهترین شرایط یک است یعنی هفت دهم به ازا هر تخت کسر پرسنل داریم.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری سنندج اظهارکرد: امروز سیاست ها و نیازهای موجود هر روز به تخت های جانبی بیمارستان ها افزوده می شود درحالیکه در چارت مصوب پرسنلی و یا در جذب پرستاران اقدامی صورت نمی گیرد.
وی به برخی مشکلات نظام پرداخت فرا قانونی و غیر قانونی اشاره کرد و گفت: پرداخت های اضافه کاری که یک حق بر مبنای پایه حقوق و بر مبنای کار انجام شده در مقابل مزد تعریف شده است در قالب طرح قاصد شکلی غیر قانونی و با دست اندازی و تاخیر ناشی از عدم محقق درآمد بیمارستان ها پرداخت می شود و ظلمی مضاعف به پرسنل است.
رحمان پناه اظهارکرد: با افتتاح مرکز فوق تخصصی کوثر سنندج کمبودها و نیازها بیشتر خواهد شد امید است با جذب نیروهای جدید این کمبودها برطرف شود.
وی بن بست مالی بیمه ها و تاخیر طولانی در پرداخت های پزشکان و پرسنل و عدم تحقق درآمدها و بودجه های سالانه و عدم تغییر رفتار در جامعه هدف را بزرگترین ضعف های طرح تحول برشمرد.
هم اکنون حدود 22 هزار و 800 پرستار در استان و در رده های مختلف پرستاری مشغول ارائه خدمت هستند اما کمبود نسبی در تمام سطوح وجود دارد اما ممکن است در برخی گروه ها این کمبود کمتر و در برخی بیشتر باشد.
طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در استان کردستان هم اجرایی شده است.
این طرح در بردارنده هفت دستورالعمل، برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی، برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، برنامه حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها، برنامه ارتقا کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان ها، برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان ها، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و برنامه ترویج زایمان طبیعی است.
7352/
**خبرنگار: شیوا اردلان منش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.