به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمد رحیم جعفری روز شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج با تشریح عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال اخیر افزود: در این مدت 789 برنامه فرهنگی و هنری در استان اجرا شده است که 240 مورد از این برنامه ها در حوزه نمایشگاه ها و هنرهای تجسمی، 105 مورد اجرای موسیقی، 62 جشنواره و اکران 115 فیلم در استان بوده است.
وی با بیان اینکه در زمینه تعداد نگارخانه های فعال استان در این سه سال با 60 درصد رشد روبرو شده ایم گفت: در فاصله سال های 84 تا 89 در استان تنها سه نگارخانه داشتیم که این میزان هم اکنون به هشت مورد رسیده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین رشد 84 درصدی عناوین کتاب های منتشر شده، رشد 3.8 درصدی شمارگان کتاب های منتشر شده، رشد 5.1 درصدی عناوین نشریات محلی منتشر شده و رشد 117.9درصدی شمارگان نشریات محلی منتشر شده را از دیگر فعالیت های این اداره کل در سه سال اخیر عنوان کرد.
وی ادامه داد: همچنین در این سه سال اجرای صحنه ای موسیقی با 50.6 درصد، عناوین نمایش های اجرا شده با 35.6درصد، تعداد تماشاگران نمایش های اجرا شده با 8.2 درصد و تعداد فیلم های اکران شده نیز با 22.8 درصد رشد روبرو شده است.
حجت الاسلام جعفری با اشاره به رشد 223 درصدی تعداد موسسات فرهنگی و قرآن و عترت در این سه سال در استان گفت: همچنین در این مدت تعداد موسسات فرهنگی و هنری چند منظوره با رشد 12.5 درصدی و تعداد موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره با رشد 161.5 درصد روبرو شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار کرد: در این سه سال همچنین تعداد خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی در استان با رشد هشت برابری، یارانه نشریات مکتوب و الکترونیک با رشد 145 درصدی، عنایون کتاب های چاپ اول منتشر شده 234.6 درصد و تعداد شرکت های خدماتی غیرسینمایی با رشد 72.7 درصد روبرو شده است.
حجت الاسلام جعفری در ادامه به وضعیت اعتباری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در این مدت اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در سطح کشور اعتبارات وضعیت خوبی نداشت اما در این زمینه نیز در استان رشد خوبی داشتیم و در مجموع طی سه سال گذشته در حوزه اعتبارات هزینه ای با 87 درصد رشد روبرو بودیم.
وی اظهار کرد: در زمینه اعتبارات عمرانی نیز وضعیت خوبی داشتیم به گونه ای که در فاصله سال های 93 تا 95 هر سال اعتبارات در این حوزه بیش از 20 درصد رشد داشته است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به اعتبارات فرهنگی ملی استان نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات فرهنگی ملی ما در سال جاری هشت میلیارد ریال بود و تمامی برنامه های فرهنگی و هنری امسال از این محل اجرا شد و در مجموع در این حوزه نیز در این سه سال با رشد 163 درصدی روبرو شده ایم.
وی در ادامه سخنان خود گفت: مبنای فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر در کشور ایجاد فضای باز فرهنگی و هنری بود و وضعیت این حوزه نسبت به گذشته با توسعه چشمگیری روبرو شد.
حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه با ایجاد این فضا هنرمندان احساس خود محور کرده و دلگرم تر و امیدوارتر به فعالیت های خود ادامه داده اند گفت: با این رویکرد دولت، بسیاری از تنگ نظری ها و محدودیت ها در این حوزه از میان برداشته شد.
وی اظهار کرد: در استان کردستان نیز به نسبت سایر استان های کشور بر اساس این رویکردها فعالیت کرده که سرکشی و دلجویی از هنرمندان پیشکسوت یکی از این برنامه ها بود و با این حرکت فضای همدلی میان هنرمندان جوان و پیشکسوت ایجاد شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه واگذاری کارها و فعالیت ها به خود هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر از دیگر فعالیت های ما در این راستا بوده است گفت: امسال و سال گذشته برخی از جشنواره ها حتی دبیری آن به خود هنرمندان و بخش غیردولتی واگذار شد که این امر یک اتفاق بزرگ بود.
حجت الاسلام جعفری افزود: یکی دیگر از فعالیت ها در این راستا بومی سازی برنامه های فرهنگی و هنری بود و در سه سال اخیر تلاش کردیم که برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله خوشنویسی کُردی، تئاتر کُردی، فیلم کُردی را بومی سازی کنیم.
این نشست، آخرین نشست خبری و مطبوعاتی حجت الاسلام رحیم جعفری در استان کردستان به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد بود.
او پس از آن به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به کار خود ادامه می دهد.
آیین تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان روز دوشنبه 9 اسفند در سنندج برگزار می شود.
7348/6108
**خبرنگار: افسانه گلباغی/** انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.