به گزارش خبرنگار ایرنا حامد جولایی روز شنبه در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان افزود: 500 میلیارد ریال برای احداث خانه جوان در سنندج در نظر گرفته که قرار است شروع کار در دهه فجر زده شود.
وی ادامه داد: قرار است به کمک سازمان میراث فرهنگی، همایشی 15 هزار نفری در دهه فجر و در ورزشگاه 22 گولان سنندج برگزار شود.
جولایی با بیان اینکه نیاز است تشکلی برای راه اندازی مجمع خیرین ازدواج ایجاد شود اظهار کرد: باید جایگاه و شرح ستاد امور جوانان به وضوح برای ادارات تبیین شود تا هرکدام وظیفه خود را در این راستا بدانند.

** هر جوان ایرانی 9 ساعت از روز را در شبکه های اجتماعی می گذراند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم اظهار کرد: به طور میانگین هر جوان ایرانی 9 ساعت از وقت خود را در شبانه روز در شبکه های اجتماعی صرف می کند که معضل بزرگی است.
بهرام نصراللهی زاده گفت: مسئله مهم در جامعه، عدم نشاط، وجود آسیب های اجتماعی در میان جوانان و سرخوردگی آنان به دلیل بیکاری است.
وی ادامه داد: باید خلاهای موجود در حوزه جوانان در استان را مشخص و تلاش کنیم با برنامه ریزی در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
او با بیان اینکه دولت و نظام در حوزه مسائل اجتماعی احساس مسئولیت می کند افزود: ستاد ساماندهی امور جوانان، باید قلب برنامه ریزی و اتاق فکر شود و تراکنش فعالیت ها را به اطلاع مردم برساند.

**اعطای 700 مورد وام اشتغال زایی به جوانان توسط کمیته امداد کردستان
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان گفت: در سال جاری، 700 مورد وام اشتغال زایی به جوانان کردستانی پرداخت شده است.
قنبر موسی نژاد افزود: همچنین در این مدت، بیش از هزار و 200 مورد خدمات مشاوره پیش از ازدواج توسط کمیته امداد در استان انجام گرفته است.
وی ادامه داد: هزار و 300 مورد دوره آموزشی نیز در سال جاری برای جوانان در آستانه ازدواج برگزار شد.
موسی نژاد اضافه کرد: در سال 95، بیش از 2 هزار و 700 مورد جهیزیه نیز به جوانان واگذار شد که نسبت به سال گذشته 100درصد افزایش یافته است.
وی ظرفیت امامان جمعه را در فرهنگ سازی ازدواج بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود: رهبران دینی به دلیل اینکه مخاطبان زیادی در میان مردم دارند، می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقای فرهنگ ازدواج و ترغیب جوانان در این راستا باشند.

** در تابستان گذشته، 45 پایگاه اوقات فراغت در کردستان دایر شد
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کردستان گفت: در تابستان گذشته، 45 پایگاه اوقات فراغت برای جوانان در استان، دایر شد که بیش از هزار نفر را تحت پوشش قرار داد.
حجت الاسلام مختار کرمی افزود: برای برگزاری این پایگاه ها، 400 میلیون ریال هزینه و رتبه اول را در کشور کسب کردیم.
وی اظهار کرد: دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان استان باید وظایف دستگاه های اجرایی را مشخص و ابهامات را رفع کند تا امور بهتر به پیش برود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار کرد: باید والدین و نهاد های مدنی را وارد کار ساماندهی امور جوانان کنیم تا شاهد پیشرفت بهتری در این حوزه باشیم.
حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: باید کار و وظایف دستگاه های اجرایی را نیز تعریف و اهداف و روشها را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از خطاهای اساسی در این حوزه این است که همواره دولت مقصر شناخته می شود و مورد هدف است گفت: نباید تمام وظایف را به دولت واگذار کنیم بلکه نیاز است مردم و مسئولان مختلف دستگاه ها در این راستا همکاری کنند.

**هزار و 750 صندوق خرد کارآفرین برای زنان روستایی تشکیل شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این سازمان در سال جاری، هزار و 750 صندوق خرد کارآفرین برای ایجاد اشغال زنان روستایی در استان تشکیل داده است.
کریم ذوالفقاری اظهار کرد: جهاد کشاورزی به صورت غیرمستقیم با مردم در ارتباط بوده و همواره تلاش خود را برای اشتغال جوانان به کار بسته است.
وی ادامه داد: اشتغال و ازدواج جوانان موضوعی عمومی است و نیاز است جلساتی منظم تر برای ساماندهی این امور، تشکیل شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان نیز گفت: 131 هزار و 268 نفر از جمعیت فعال استان، هرگز ازدواج نکردند که از این تعداد، 109 هزار و880 مرد و 21 هزار و 380 زن هستند.
هیرش رضایی افزود: از این تعداد، 89 هزار و 750 نفر، شاغل و 41 هزار و 510 نفر بیکار هستند.
وی ادامه داد: این آمار، نشان از آن دارد که برخلاف نظر بسیاری از عامه مردم، اشتغال اولین مانع و مشکل در کاهش ازدواج جوانان نیست بلکه عوامل دیگری در اولویت هستند که نیاز به تحقیق و پژوهش تخصصی دارد.
رضایی گفت: جوانان و مطالبات آنان، به نوعی مطالبات جامعه و عموم مردم است و باید به صورت جدی برای رفع مشکلات آنان قدم برداشت.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان افزود: ستاد ساماندهی امور جوانان باید ماهانه تشکیل جلسه دهد و مسئولان اجرایی نیز باید ضمن همکاری، گزارشاتی از عملکردهای خود در این حوزه به ستاد بدهند.
رضایی همکاری دستگاه های اجرایی استان را ناکافی دانست و اضافه کرد: با ادارات در زمینه مجمع خیرین ازدواج و اوقات فراغت جوانان، مکاتباتی داشتیم ولی متاسفانه پاسخی دریافت نشده است.
وی خواستار همکاری بیشتر مسئولان و دستگاه های اجرایی استان و ارائه عملکردها و برنامه هایشان در حوزه امور جوانان شد.
رئیس تربیت بدنی سپاه بیت المقدس کردستان هم گفت: امسال این نهاد، 45 هزار متر به فضای ورزشی استان اضافه کرده است که 50 میلیارد ریال برای ساخت این فضاها هزینه شده است.
سرهنگ حبیب الله کهریزی اضافه کرد: سپاه همواره نسبت به مسائل جوانان دغدغه داشته و تمام توان خود را برای رفع موانع ساماندهی جوانان به کار می گیرد.
او گفت: دستورالعمل ساماندهی امور جوانان کشوری است و باید برای اجرای صحیح آن بومی شود.
وی با بیان اینکه کردستان وضعیت منحصر به فردی دارد افزود: کار ساماندهی امور جوانان باید به گونه ای باشد که اثربخشی آن را احساس کنیم.
7355 / 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.