به گزارش خبرنگار ایرنا محمد شفیعی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مریوان افزود: قرار است کار دفع فاضلاب این سه روستا از پایان سال جاری آغاز و در سال آینده به اتمام برسد.
وی به مصوبات جلسه امروز بررسی طرحها و پروژه های اقتصادی شهرستان مریوان اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوب شد که کار ساخت باقی مانده فاز نخست کمربندی زریوار از 2 هفته آینده توسط اداره کل راه شهرسازی استان آغاز شود.
وی به احداث سایت جدید زباله شهری مریوان نیز پرداخت و افزود: این سایت زباله در 15 کیلومتری جاده مریوان-سقز ایجاد خواهد شد.
شفیعی ادامه داد: همزمان با ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست، کار انتقال زباله ها از مکان فعلی به سایت جدید آغاز خواهد شد.
فرماندار مریوان به مصوبه آشکار سازی و تعریض جاده در پنج نقطه از جاده سنندج- مریوان اشاره کرد و افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متعهد شد این کار را تا قبل از عید انجام دهد.
شفیعی گریزی هم به احداث مینی پالایشگاه مریوان زد و بیان کرد: بحث تملک زمین این پالایشگاه در حال انجام است و در آینده ای نزدیک، رفع تصرف معارضین انجام خواهد یافت.

** همه باید برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها و رفع بیکاری تلاش کنیم
امام جمعه مریوان نیز در این جلسه با اشاره به وجود معضل بیکاری در جامعه اظهار کرد: همه باید برای رفع بیکاری و جلوگیری از مهاجرت به شهرها تلاش کنیم.
ماموستا مصطفی شیرزادی اضافه کرد: دولت کارهای خوبی در زمینه اشتغال انجام داده است ولی نیاز به توجه بیشتر برای حل معضل بیکاری جوانان است.
وی با بیان اینکه امنیت کامل در استان و مناطق مرزی حاکم است گفت: سرمایه گذاران دیگر بهانه ای به نام نبود امنیت ندارند و ضروری است در این منطقه سرمایه گذاری کنند.
ماموستا شیرزادی خواستار توجه بیشتر دولت به جاده های مواصلاتی مریوان به ویژه جاده گاران_ تیژتیژ، مریوان- سنندج و اقدام برای اصلاح آنها شد.

** حل مشکلات دریاچه زریوار به نفع استان و کشور خواهد بود
عضو شورای خبرگان رهبری هم با اشاره به اهمیت دریاچه زریبار در اکوسیستم منطقه گفت: حل مشکلات دریاچه زریبار به نفع استان و کشور خواهد بود.
ماموستا فایق رستمی با بیان اینکه بزرگترین مشکل استان بیکاری است افزود: مسئولان توجه بیشتری به حل این معضل داشته باشند؛ چرا که در صورت رفع آن، بسیاری از مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد.
وی ادامه داد: نیاز است مرز کولبری قانونمند شود تا همه از مرز بهره مند شوند و رونق کسب و کار مردم را به دنبال داشته باشد.
ماموستا رستمی نیمه کار بودن کنارگذر دریاچه زریوار و دفع نشدن فاضلاب کانی دینار را از جمله مشکلات دیگر شهر مریوان عنوان کرد و خواستار اقدام مسئولان برای رفع آنها شد.
دادستان شهرستان مریوان نیز خواستار احیاء مرزهای کولبری از طریق اشتغال زایی و ارزش افزوده در راستای جلوگیری از جرم و جنایت، تکریم ارباب و رجوع و عدم استفاده شخصی از تجهیزات اداری شد.
استاندار کردستان روز پنجشنبه در سفر به مریوان، در جلسه بررسی طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری و عمرانی و اقتصادی شهرستان مریوان شرکت کرد.
افتتاح فاز نخست پروژه گلخانه ای توت فرنگی کال علیا، شرکت در جلسه ستاد نجات بخشی دریاچه زریبار و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان مریوان، از دیگر برنامه های سفر استاندار کردستان به مریوان بود.
پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین‌المللی آن که بیست ‌وسومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.
طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به‌ دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قراردارد و از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌ زارهای نیمه‌ انبوه تشکیل می‌ دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین‌المللی زریبار شناسایی شده‌ است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و ‌گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.
سیاه‌ماهی خالدار، سیاه‌ماهی معمولی، عروس‌ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ‌هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.
اردک سرحنایی و سرسبز، اگرت‌ها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائی‌ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از جمله پرندگان با اهمیت و ارزشمند بومی و غیربومی این تالاب به شمار می ‌آیند.
شهرستان مرزی مریوان در 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق واقع شده است.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
* آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.