کارآفرینان مازندران معتقدند که این توان و پتانسیل در آنها وجود دارد تا با اتکا به داشته های علمی و کاری بتوانند با تولیداتشان نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند .
کارآفرینان یا همان مخترعان و صاحبان ایده هستند که با پذیرفتن ریسک های موجود در تجاری سازی محصولات با چاشنی صبوری و تلاش به امید دستیابی به موفقیت دست به تولید می زنند .
*** نداشتن آگاهی از قوانین
علی تاری نجارکلایی یکی از هشت کار آفرین برتر مازندران آگاهی نداشتن از قوانین و مقررات را به عنوان بخشی از کمبود زیر ساخت های لازم برای فعالیت کار آفرینان اعلام کرد .
وی به خبرنگار ایرنا گفت : در حالیکه قوانین مربوط به مالیات ، بیمه و کار از جمله پیش نیازهای فعالیت یک شرکت به شمار می رود که باید افراد آشنا باشند .
تاری ادامه داد : جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی که به انگیزه فعالیت در شرکت های دانش بنیان در این عرصه قدم می گذارند غالبا در این زمینه آشنایی ندارند .
وی معتقد است که بخشی از معطلی های اداری کارآفرینان بخصوص کارآفرینان جوان ناشی از همین عدم آگاهی دانست .
این کار آفرین 29 ساله مازندران آموزش قوانین را از جمله زیر ساخت هایی برشمرد که ارگان های دولتی از جمله معاونت فناوری ریاست جمهور باید آن را مورد نظر قرار بدهد .
وی خاطرنشان کرد : هرچند اخیرا این معاونت از طریق پارک علم و فناوری مازندران به دنبال ایجاد چنین فضاهای آموزشی است تا بخشی از زیر ساخت مورد نیاز برای کار آفرینان فراهم شود.
*** بازاریابی ضعیف شرکت های فناورانه
تاری نجارکلایی ضعف در بازاریابی را به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی فعالیت کارآفرینان وفعالان در حوزه فناورانه برشمرد و ادامه داد : این موضوع به عنوان خلا فعالیت کارآفرینان مازندران مشهودو قابل رویت است .
وی از محصولات شرکت دانش بنیان و فناورانه با عنوان محصولاتی با مشتریان خاص نام برد و افزود : مشتریان این نوع کالاها غالبا از صنایع و یا دولت ها هستند .
وی ادامه داد : برای بازاریابی و معرفی این کالاها به فن و شیوه بیان خاصی نیاز است که بتواند مشتریان را جلب بکند .
به گفته تاری به دلیل آشنا نبودن شرکت های دانش بنیان با این فنون بازاریابی اکنون بازاریابی خوبی برای تولیدات این شرکتها صورت نمی گیرد.
*** تفاوت حمایت از کار آفرینان از زمین تا آسمان
رضا خسروی یکی دیگر از هشت کار آفرین برتر مازندران ، میزان حمایت از کار آفرینان در جامعه ما در مقایسه با دیگر کشورهای جهان را با عنوان تفاوت از زمین تا آسمان بیان کرد .
وی افزود : در حالیکه زمان اعطای مجوز فعالیت به شرکت های دانش بنیان در برخی کشورها بسیار اندک است اما روند طولانی صدور مجوز را در جامعه خودمان شاهدیم.
خسروی به طور مثال به مدت زمات 2 ساعته صدور مجوز فعالیت شرکت های دانش بنیان کار آفرین در کشور دانمارک اشاره کرد و ادامه داد : اما شرکت های دانش بنیان ما باید مدت زمان زیادی را در مراحل اداری پرپیچ و خم طی بکنند .
وی بخشی از این طولانی شدن مراحل اداری کارها را ناشی از جدی نگرفتن فعالیت شرکت های دانش بنیان کار آفرین دانست و افزود : هنوز آنگونه که باید فعالیت کار آفرینان مورد توجه قرار نگرفته و توان آنها برای اشتغالزایی جدی گرفته نشده است .
*** فراهم کردن شرایط برای فعالیت کار آفرینان
این نامزد دریافت عنوان کارآفرین ملی با مثالی فراهم کردن شرایط و فضای مناسب کسب و کار را به آماده کردن محیط برای نشای برنج تشبیه کرد و گفت که برنجکار برای برداشت محصول خوب و ایده آل ، فضای پلاستیکی برای مصون نگه داشتن نشای برنج از باد و باران ایجاد می کند .
وی ادامه داد: آماده سازی فضای کسب و کار برای کار آفرینان می تواند با حمایت های لازم از سوی نهادها و ارگانها صورت بگیرد .
خسروی با اشاره به اینکه 42 ماه آغاز فعالیت هر شرکت در اصطلاح سرمایه گذاران ' دوران مرگ یا حیات کاری' از آن نام برده می شود ، افزود : در این زمان حساس نیاز به حمایت ها بیشتر احساس می شود .
وی ادامه داد : اما بیشترین چالش ها از جمله ثبت شرکت و پرداخت تسهیلات مورد نیاز در زمان شروع فعالیت بیشترین فشارها را در این مدت به بخش خصوصی وارد می کند .
*** استان های صنعتی کشور متقاضی حمایت از کار آفرینان مازندران
محمد مهدی محمدی که از دیگر کار آفرینان برتر مازندران است به مشکلات اداری پیش روی فعالیت کار آفرینان در این استان اشاره کرد .
وی که به خاطر تولید نوع خاص ظروف مورد استفاده در بیمارستان ها و هواپیما اخیرا برای تبادل تجربیات از سوی متولیان صنعت آذربایجان شرقی به این استان دعوت شد ، افزود : دادن زمین ، تامین زیر ساخت های برق ، گاز ، تلفن و آب به مدت پنج سال به عنوان بخشی از گزینه های پیشنهادی برای ایجاد کارخانه تولید این ظروف به من در این استان بود .
محمدی که هم اکنون چهار کارخانه در مازندران دارد ، ادامه داد : برغم مشکلات دوران قبل ، حین و پس از تحریم در مدت یکسال ساخت هر کارخانه را به سرانجام رساندم .
رئیس کانون کارآفرینان مازندران در تعریف کارآفرین آنان را مخترعان و صاحبان ایده که با پذیرش ریسک تجاری سازی همراه با تلاش و صبوری نام برد .
مجید عباسی در تشریح مشکلات کار آفرینان مازندران آن را به 2 جامعه هدف تقسیم کرد و گفت : مجموعه اول شامل کارآفرینان با سابقه و تجربه که با اصطلاح ' آنانی که دستی بر آتش دارند ' هستند که این مجموعه های قدیمی مشکلاتشان هم کلان است .
وی ادامه داد : تامین نقدینگی و یا فراهم نبودن زیر ساخت های صادراتی همچون فرودگاه را می توان از جمله مشکلات در این بخش اعلام کرد .
رئیس کانون کارآفرینان مازندران که رفع بیشتر این مشکلات را گاها در گرو تصمیمات حاکمیتی برشمرد ، افزود : اما با برگزاری جلسات تخصصی با مسئولان برای رفع مسائل در استان پیگیری های لازم صورت می گیرد .
وی گفت : برای این منظور جلسات مشترک بررسی و بیان مشکلات کارآفرینان و مسئولان مرتبط در مازندران برگزار می شود که تا تسریع در رفع برخی از مشکلات شود .
***مشکلات کارآفرینان جوان از نوع خودشان
عباسی به دسته دیگر از مشکلات که مختص کارآفرینان جوان اشاره کرد و افزود : این افراد از قوانین مورد نیاز برای فعالیت آشنایی ندارند .
وی که فراهم کردن این اموزش ها را بخشی از فعالیت دولت برشمرد ، ادامه داد : برای این منظور با هماهنگی پارک علم و فناوری مازندران دوره های آموزش قوانین برای کارآفرینان برگزار می شود .
رئیس کانون کارآفرینان مازندران از کارآفرینان خواست تا با حضور دراین دوره های آموزشی و فراگیری قوانین موردنیاز بخش اولیه و مهم دست اندازهای فعالیت خودشان را پوشش بدهند .
***راه اندازی هفت شرکت مشاوره خدمات کار آفرینی در مازندران
وی که شیوه بازاریابی و فروش محصولات شرکت های دانش بنیان را نیازمند فن و بیان مخصوص خود دانست ، گفت : برای این منظور هفت شرکت مشاوره خدمات کار آفرینی در ساری ، قائمشهر ، بابل و آمل راه اندازی شد .
عباسی اظهار داشت : با حضورکارشناسان بازاریابی راهنمایی های لازم در خصوص چگونگی ارائه و معرفی تولیدات به کارآفرینان و متولیان امور شرکت های دانش بنیان بیان می شود .
***بنگاه حرفه ای صادراتی در مازندران وجود ندارد
رئیس کانون کارآفرینان مازندران از صادراتی نبودن محصولات به عنوان یکی از مشکلات پیش روی کارآفرینان استان نام برد و گفت که در حال حاضر بنگاه حرفه ای صادراتی در مازندران وجود ندارد .
وی که حفظ بازار صادرات محصولات را در گروه بسته بندی و نحوه مناسب و با ذائقه مشتریان کشورهای دیگر می داند ، ادامه داد : نگاه موجود در فضای فعالیت کارآفرینان مازندران هنوز به این سمت و سو نیست .
به گفته عباسی برای صادراتی شدن محصولات کارآفرینان باید با افق دید تجاری نسبت به این امر دیده شود.
کانون کار آفرینان از 2 سال قبل فعالیت خود را در مازندران آغاز کرد و هم اکنون 55 کار آفرین برتر استانی و ملی عضو آن هستند .
اتخاذ و اجرای برنامه های ویژه توسط مسئولان برای رفع چالش های پیش روی فعالیت کار آفرینان می تواند روحی تازه در کالبد کارآفرینی مازندران ایجاد کند تا بسترهای فعلی فراهم شده بازتاب های آتی داشته باشد و آیندگان از آن بهره مند شوند .
گزارشگر : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/2096

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.