به گزارش خبرنگار ایرنا علی شالباف روز پنجشنبه در آیین تجلیل از دواطلبان حوزه سلامت، رستوران ها و نانوایی های نمونه بانه که در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه برگزار شد، افزود: هر داوطلب سلامت 50 خانوار را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می دهد که با توجه به جمعیت شهرستان بانه تاکنون یک سوم نیاز شبکه بهداشت به رابطین سلامت تامین شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برنامه ها و کارهای وزارت بهداشت گسترده و دارای ابعاد مختلف است، به تنهایی قادر به انجام آن نیست بنابراین نیازمند مشارکت و همکاری سایر ادارات و ارگان ها است.
شالباف تاکید کرد: تعدادی از سازمان ها به عنوان شرکای برنامه و استراتیژی های خاص بهداشتی مطرح است.
وی افزود: وزارت بهداشت با هدف انجام بهتر اقدامات و برنامه های بهداشتی، مشارکت عمومی مردم را جذب می کند که در این راستا داوطلبان سلامت بزرگترین نقش را در زمینه آگاه سازی و ارتقاء شاخص های سلامت دارند.
وی بابیان اینکه امروزه با وجود داوطلبان سلامت در کشور، 25 درصد مرگ و میر ناشی از مرگ کودکان زیر یک سال و مادران باردار کاهش یافته است، گفت: وجود این داوطلبین کمک زیادی به پیش برد اهداف و برنامه های وزارت بهداشت کرده است که امیدوارم افراد دیگری برای خدمت به جامعه با شبکه بهداشت به عنوان داوطلب سلامت همکاری کنند.
وی با دعوت از شهروندان برای مشارکت در طرح داوطلبین سلامت افزود: داوطلبین سلامت در پیشبرد اهداف طرح تحول نظام سلامت نقش بسیار مهمی دارند و در توسعه مباحث سلامت با شبکه بهداشت همکاری کنند و در برنامه های نوین سلامت و کاهش بیمارهای غیر واگیر ایفای نقش کنند.
رئیس مرکز بهداشت به نقش داوطلبین سلامت و بهداشت در جذب خیران حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: داوطلبین سلامت و بهداشت می توانند در جذب خیرین حوزه سلامت نقش خوبی داشته باشند و با توجه به اهداف طرح تحول نظام سلامت تغییر رفتار را در جامعه ایجاد کنند.
وی با اشاره به پیشبرد اهداف طرح تحول نظام سلامت در بانه افزود: در طرح تحول نظام سلامت بیش از 96 درصد جمعیت شهرستان بانه برابر با 144 هزار نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده و امیدوارم چهار درصد جمعیت که تاکنون برای تشکیل پرونده سلامت مراجعه نکردند با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به تشکیل پرونده سلامت خود اقدام کنند.
وی اظهار کرد: در هشت ماه گذشته بیش از 770 هزار خدمت در سامانه سیب ثبت شده که علاوه بر این در روستا هم خدمات بسیاری ارائه شده که به دلیل نبود شبکه اینترنت ثبت نشده است.
این مسئول به برنامه های انجام شده حوزه سلامت در روستاها اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری 11 هزار غربالگری در زمینه تشخیص بیماری دیابت و فشار خون در روستاها انجام شده که حدود یک هزار و 750 نفر زمینه فشار خون و ۲ هزار و 100 نفر که در زمینه دیابت مشکل داشتند شناسایی شده است.
وی تاکید کرد: بیماری فشار خون و دیابت رو به افزایش است اما شهروندان با رعایت توصیه های بهداشتی می توانند عواقب خطرناک این بیماری را کاهش دهند.
شالباف به انجام آزمایش های اچ آی وی در بانه اشاره کرد و گفت: در سال جاری 200 مورد آزمایش اچ آی وی در بانه انجام شده که انجام این تعداد آزمایش در بانه بی سابقه بوده که در جریان این آزمایشات سه نفر اچ آی وی مثبت کشف شده است.
وی افزود: تمام تست ها در زمینه اچ آی وی و هپاتیت در آزمایشگاه مرکزی بانه به صورت تکمیلی و تاییدی و با تعرفه های دولتی انجام می شود.
وی گفت: این آزمایشات برای گروه های مختلف بویژه زنان باردار به صورت رایگان انجام می شود.
مدیر مرکز بهداشت بانه افزود: در سال جاری بیش از هفت هزار مورد بازدید و بازرسی از مراکز مختلف انجام شده که از این تعداد بیش از هشت هزار و 500 کیلو گرم انواع مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد به ارزش 500 میلیون ریال کشف و ضبط شده است.
شالباف اظهار کرد: در طی بازدید های انجام شده بیش از هشت مورد پلمپ و بیش از هزار مورد اخطاریه بهداشتی برای صنوف مختلف و اماکن عمومی صادره شده است.
وی خاطر نشان کرد: در سامانه شکایت های مردمی 1490 بانه حدود 113 مورد شکایت مردمی در حوزه مختلف بهداشتی ثبت شده که بیشترین آنها مربوط به آب و فاضلاب و مواد غذایی بود که بیش از 20 درصد این شکایت ها صحت نداشته و 80 درصد آن واقعیت داشته است.
شالباف کاهش میزان تب مالت در بانه را یک اتفاق خوب دانست و اظهار کرد: میزان بروز تب مالت در شهرستان بانه به نسبت سال 94 بیش از 50 درصد کاهش داشته که در سال 45 درصد در هزار بود اما در سال جاری به 22 درصد در هزار رسیده که جزو آیتم های مثبت شهرستان بانه است.
وی ضمن قدردانی از رابطین و فعالان حوزه بهداشت و درمان گفت: در طی بازرسی های شبکه بهداشت سه رستوران، سه نانوایی برتر و یک تالار پذیرایی برتر که بیشترین ضوابط بهداشتی را رعایت کرده و در بازید های انجام شده بیشترین امتیاز را گرفتند، تجلیل شد.
رئیس مرکز بهداشت بانه در پایان خاطر نشان کرد: شبکه بهداشت بانه با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت نیاز به سه نفر کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، پنج نفر پزشک عمومی و دو نفر دندانپزشک اعم از زن و مرد دارد که با توجه به نیاز شهرستان به این تخصص ها در اسرع وقت جذب می شوند.
در ادامه این آیین امام جمعه موقت بانه با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت از دیدگاه اسلام گفت: دین اسلام به رعایت بهداشت کرد و به بوی خوب خوش در مجالس و اماکن عمومی تاکید کرده و همچنین پیامبر اسلام به افرادی نکات بهداشتی را رعایت نمی کردند بدون تعارف تذکر داده است.
ماموستا جمال کریمی افزود: دین اسلام تاکید زیادی بر رعایت بهداشت و آراستگی ظاهر زنان و مردان کرده و به عنوان یک اصل در دین شناخته شده است.
وی خاطر نشان کرد: همه آنچه که امروز شعار بهداشت و درمان مطرح شده از دین اسلام و فرموده های پیامبر اسلام برگرفته شده است.
وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر خیرین در حوزه بهداشت و درمان شد و تاکید کرد: کمک خیرین به حوزه سلامت جزء صدقات جاریه است و این اقدام خدا پسندانه اجر اخروی بزرگی دارد.
در پایان مراسم از داوطلبین حوزه بهداشت سطح شهرستانی و استانی،سه نانوایی، سه رستوران، یک تالار پذیرای برتر و تعدادی از مسئولین شهرستانی که در حوزه بهداشت با شبکه بهداشت و درمان بانه همکاری کرده بودند، تجلیل شد.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی /** انتشار دهنده: اید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان و مناطق کرد نیشین در کانال زیر:
@irnasanandaj
https://telegram.me/joinchat/
dhygaj7hzZXSBJmwux3bvg

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.