به گزارش خبرنگار ایرنا، راشد عذیری روز یکشنبه در جلسه مناسب سازی معابر عمومی شهر بانه که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: مالک بسیاری از مجتمع های تجاری مشخص نیست و این امر پیگیری این مهم را مشکل کرده است.
وی خاطر نشان کرد: مناسب نبودن معابر عمومی سبب می شود که توانجویان کمتر رغبت بیرون رفتن از منزل را داشته باشند که این امر سبب منزوی شدن و افسردگی توانجویان و نابینایان می شود.
عذیری ادامه داد: باید ادارات نیز مناسب سازی را برای توانجویان انجام دهند چراکه توانجویان برای انجام امور خود به ادارات مراجعه می کنند که مناسب سازی محیط ادارات برای توانجویان ضروری است.
وی گفت: انجمن های مردمی که برای مناسب سازی معابر پیگیر هستند باید در سازمان های مرتبط نیز به طور جدی پیگیر این مسائل باشند.
فرماندار بانه افزود: باید برای حضور توانجویان در مکان های عمومی فرهنگ سازی شود و احترام و غرور آنها حفظ شود.
در ادامه جلسه رئیس اداره بهزیستی بانه گفت: مغازه داران و دست فروشان نباید بیش از 25 سانتیمتر به پیاده رو تعرض کنند.
امید مهتاب افزود: در بسیاری از مجتمع های تجاری امکان تردد برای توانجویان و نابینایان وجود ندارد و در بسیاری از مجتمع ها مغازه داران بیش از حد مجاز به پیاده روها تجاوز کردند.
وی خاطر نشان کرد: سد معبر پیاده روها معضل توانجویان و نابینایان در بانه است و بسیاری از معلولین به دلیل وضعیت موجود در معابر خانه نشین شدند.
وی افزود: قرار شده ظرف 45 روز پاساژها مناسب سازی شود اما تاکنون کاری انجام نشده است.
مهتاب به نامناسب بودن فضای گلزار شهدای بانه برای تواجویان اشاره کرد و گفت: توانجویان برای رفتن به گلزار شهدا مشکل دارند و رمپی که برای آنها ایجاد شده مناسب نیست.
وی نامناسب بودن فضای مساجد را یکی دیگر از مشکلات توانجویان و نابینایان در بانه عنوان کرد و افزود: تاکنون فضای مساجد برای توانجویان و افراد سالمند مناسب سازی نشده و سالمندان در محیط مساجد مشکلات زیادی دارند.
وی نبود سالن ورزشی مناسب برای سالمندان، نابینایان و توانجویان را از دیگر مشکلات این قشرها بیان کرد و افزود: باید اداره ورزش و جوانان مکانی برای ورزش سالمندان اختصاص دهد و همچنین مناسب سازی مکان های ورزشی را به انجام رساند و ساعتی خاص به ورزش سالمندان اختصاص دهد.
وی گفت: در بیشتر شهرها پارکی برای استراحت و تفریح سالمندان اختصاص یافته که در بانه این کار تاکنون انجام نشده و فضای مناسب برای سالمندان وجود ندارد.
در ادامه این جلسه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بانه گفت: موارد لازم برای مالکان مجتمع های تجاری بانه تشریح شده اما بخشی از این موارد مربوط به زمانی است که شهرداری پروانه ساختمانی شروع بکار را به این مجتمع ها داده است.
احمد رحمانی افزود: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد مجتمع های تجاری دارای آسانسور و پله برقی هستند توانجویان می توانند به راحتی در این مجمتع ها رفت و آمد کنند.
وی اظهار کرد: برای مجمتع هایی که از ابتدا مناسب سازی نشده نمی توان اکنون مناسب سازی را انجام دهند و اما مالکان با نصب بالابر می توانند رفت و آمد توانجویان را در این مجتمع ها آسانتر کنند.
وی افزود: مالکان مجمتع های تجاری در راستای مناسب سازی محیط مجمتع های تجاری اقداماتی انجام می دهند اما باید این امر توسط شهرداری، اتاق اصناف، و بهزیستی و اداره صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود.
رحمانی گفت: برای ایجاد مجتمع های تجاری قوانین خاصی وجود دارد اما زمانی که این مجمتع ها ایجاد شده مناسب سازی برای توانجویان انجام نشده است.
در ادامه این جلسه مدیر عمران شهرداری بانه گفت: در سال جاری شهرداری بانه در بیش از 60 درصد پیاده روها مناسب سازی برای توانجویان را انجام داده است.
ولی احمدی افزود: پایان کاری که شهرداری ارائه می دهد باید در اداره استاندارد تایید شود و در مکان های عمومی تا زمانی که رمپ اجرا نشود شهرداری پایان کار را به ساختمان های عمومی ارائه نمی دهد.
وی تاکید کرد: هر گونه نقشه ای که مشاور به شهرداری ارائه می دهد باید طبق همان نقشه عمل شود.
وی اظهار کرد: شهرداری بانه در سال جاری بیش از 70 میلیارد ریال پیاده رو سازی را انجام داده و خطوط ویژه تردد نابینایان مشخص شده است.
احمدی برگزاری جلسات متعدد با توانجویان و ارائه راهکارها از طرف این قشرها را یکی دیگر از اقدامات شهرداری بانه در زمینه مناسب سازی معابر شهری بیان کرد و گفت: شهرداری پیشنهادات و ارائه راهکارهای مناسبی که از طرف توانجویان و نابینایان مطرح می شود را اجرایی می کند.
وی افزود: تاکنون 10 نقطه ترافیکی شهر تحت پوشش قرار گرفته که بیش از 10 میلیارد برای اجرای این طرح هزینه شده است.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی/**انتشار دهنده: امید بهمنی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.