سلیمان حریری بوکانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زارعی جاری در مجموع 704 هزار هکتار از مزارع گندم دیم کشور تحت پوشش صندوق بیمه قرار گرفته و کشاورزان کردستان بیشترین سهم معادل 22 درصد از این مقدار را به خود اختصاص دادند.
به گفته وی در بین شهرستان های استان نیز بیجار با 52 هزار هکتار، قروه با 32 هزار و دیواندره با 24 هزار هکتار در جایگاه های اول تا سوم قرار دارند.
وی اضافه کرد: بعد از کردستان، کشاورزان همدانی با بیمه کردن 84 هزار هکتار از مزارع گندم دیم در جایگاه دوم کشور قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری 550 هزار هکتار از مزارع استان به گندم دیم اختصاص داده شده و در 35 هزار هکتار نیز گندم به صورت آبی کشت شده است.
وی با اشاره به بیمه مزارع گندم آبی استان، گفت: کشاورزان گندم کار کردستان پنج هزار و 320 هکتار از مزارع خود را بیمه کردند.
حریری بوکانی با اشاره به بیمه سایر محصولات کشاورزی در کردستان افزود: در سال زراعی جاری یک هزار و 300 هکتار جو دیم و آبی و 728 هکتار کلزا نیز تحت پوشش صندوق بیمه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان تاسیس شده و محصولات کشاورزی را در برابر هر گونه خطری از جمله سرمازدگی و خشکسالی به 2 صورت عمومی و انفرادی بیمه می کند.
وی اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی در برابر حوادث طبیعی به منظور پیشگیری از خسارات احتمالی ضروری بوده و همه کشاورزان باید نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.
معاون خدمات صندوق بیمه بانک کشاورزی کردستان در مورد بیمه سایر محصولات نیز گفت: هم اکنون 14 هزار و 285 کلونی زنبور عسل، سه میلیون و 183 هزار قطعه مرغ گوشتی، 13 هزار و 430 راس دام سبک و یک هزار و 100 راس دام سنگین تحت پوشش بیمه قرار دارد.
کشت گندم در کردستان هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر شروع می شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود.
کردستان باداشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.