به گزارش خبرنگار ایرنا رضا خضری روز شنبه در آیینی که به مناسبت هفته سواد آموزی در سالن اجتماعات خوابگاه پسرانه حضرت رسول بانه برگزار شد، افزود: در سال جاری 35 نفر از افراد لازم التعلیم دوره ابتدایی در کلاس های درس حاضر نشدند که این آمار خوبی برای جمعیت بیش از 17 هزارنفری دانش آموزان بانه است.
وی اظهار کرد: برای این تعداد از افراد که ترک تحصیل کردند برنامه هایی در نظر گرفته شده که برای چند نفر از این دانش آموزان یک نفر را مسئول کردیم که این دانش آموزان را دوباره جذب کنند.
خضری گفت: یکی از برنامه های ما جذب دانش آموزانی است که ترک تحصیل کردند و امیدواریم بتوانیم 100در صد دانش آموزان را جذب کنیم.
وی افزود: در صورتی که این دانش آموزان بدون هیچ بهانه ای ترک تحصیل کرده باشند در مرحله اول از اولیا این دانش آموزان درخواست می شود که دانش آموزان را دوباره به مدرسه بفرستند در صورتی که خواسته ما را قبول نکنند آموزش و پرورش از طریق دادگستری اقدام می کند.
وی خاطر نشان کرد: آموزش پرورش به عنوان شاکی از والدین این دانش آموزان شکایت می کند چراکه بدون هیچ بهانه ای مانع ادامه تحصیل فرزندان خود می شوند و قانون هم این اجازه را به ما می دهد.
وی عمده ترین مشکل ترک تحصیل دانش آموزان را مسائل فرهنگی عنوان کرد و گفت: با همت خیرین شهرستان بانه حتی یک دانش آموز به خاطرمسائل اقتصادی ترک تحصیل نمی کند و واحدهای شبانه روزی آمادگی پذیرش دانش آموزان متوسطه اول و دوم را دارد.
وی عدم پوشش تحصیلی به موقع را دلایل اقتصادی، محیط درونی و بیرونی، عوامل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: ترک تحصیل دانش آموزان در بانه بویژه برای دختران به مسائل فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد و کم سوادی و بی سوادی والدین و تعصبات خانوادگی و محلی بویژه در روستاها از دیگر دلایل مهم در ترک تحصیل دختران است.
وی با اشاره به اینکه والدین بی سواد یا کم سواد برای با سوادی فرزندان خود اصرار ندارند، اظهار کرد: باید والدین بی سواد دانش آموزان را با سواد کنیم تا از ترک تحصیل افراد لازم التعلیم جلو گیری شود.
مدیر آموزش و پرورش بانه، ازدواج زودهنگام دختران را یکی دیگر از دلایل مهم ترک تحصیل دختران بیان کرد و ادامه داد: باید سطح آگاهی مردم نسبت به معضلات ازدواج زود هنگام دختران را افزایش دهیم.
وی به آمار بی سوادان در خوداظهاری سال 90 بانه اشاره کرد و افزود: در شهرستان بانه با وجود تلاش های بسیار در راستای باسواد کردن جامعه حدود 11 هزار نفر افراد بی سواد در جامعه 10 تا 49 سال وجود دارد که رسالت آموزش و پرورش بانه نسبت به شهرهای دیگر سنگین تر است.
وی گفت: از سال 91 تاکنون چهار هزار و 875 نفر در دوره های سواد آموزی، تحکیم و انتقال ثبت نام کردند و تعداد زیادی از این افراد از نعمت سواد بهره مند شدند.
خضری تصریح کرد: هم اکنون بیش از 6 هزار نفر در بانه بی سواد هستند که انتظار داریم معلمان نسبت به جذب این تعداد دانش آموز در کلاس های سواد آموزی با جدیت اقدام کنند.
وی، مهمترین چالش در با سواد کردن افراد بی سواد در شهرستان بانه را جذب این افراد دانست و ادامه داد: افراد بی سواد در شهرستان شناسایی شده که انگیزه ای برای با سواد شدن ندارند و از همه مسئولین می خواهیم که نسبت به تشویق و ترغیب و یا الزام و اجبار در راستای با سواد کردن این افراد اقدام کنند.
این مسئول خاطر نشان کرد: در سال جاری یک هزار و 130 نفر سهمیه برای اینکه تحت پوشش کلاس های سواد آموزی قرار بگیرند تعیین شده که تاکنون در دوره سواد آموزی 500 نفر، در دوره تحکیم 77 نفر و در دوره انتقال 200 نفر جذب شده است.
وی افزود: در دوره انتقال 100 درصد، در دوره تحکیم 110 درصد و در دوره سواد آموزی با آرمانی که تعیین شده فاصله زیادی داریم.
وی، برگزاری کلاس های سواد آموزی در زندان، کمیته امداد و بهزیستی را از اقدامات مهم در در راستای باسواد کردان جامعه است.
وی خاطر نشان کرد: بی سوادی ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی است و بسیاری از آسیب های اجتماعی که امروزه دامنگیر جامعه شده ناشی از بی سوادی و کم سوادی جامعه است.
خضری تاکید کرد: معلمان که دغدغه تعلیم و تربیت را به عنوان یک وظیفه بر عهده گرفته اند باید نسبت به باسواد کردن جامعه قاطعانه تلاش و جامعه را با سواد و آگاه کنند.
وی افزود: این امر خطیر زمانی به سرانجام می رسد که مردم نیز دغدغه با سوادی داشته باشند.
خضری سوادآموزی را یکی از دستاوردهای مهم نظام مقدس جمهموری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: نهضت سواد آموزی با فرمان تاریخی امام رحل(ره) در هفتم دی ماه سال 58 رقم خورد که قبل از انقلاب 35 درصد و هم اکنون بیش 90 درصد جامعه از نعمت سواد برخوردار هستند.
به گفته این مسئول، بی سوادی یک معضل فرهنگی و اجتماعی است که معلول نبود پوشش کامل و به موقع افراد لازم التعلیم است بنابراین دو رسالت بسیار مهم بر دوش معلمان است اول مبادی بی سوادی را ببندید و اجازه ندهید افراد لازم التعلیم از نعمت سواد محروم شود و دوم اینکه افرادی که بی سواد هستند به کلاس های سواد آموزی هدایت کنید که معضل بی سوادی در جامعه به حداقل برسد.
وی فراگیری علم را به اندازه امنیت و یا بیشتر از امنیت در زندگی انسان ضروری دانست و ادامه داد: فراگیری علم به اندازه کسی که به شهادت می رسد اهمیت و ضرورت دارد چراکه در صدر اسلام افراد زیادی در راه علم و دانش به شهادت رسیدند.
خضری با اشاره به تاکید ویژه دین اسلام به سواد آموزی خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام هم به عمل و هم به گفتار تاکید ویژه ای به بحث سواد اموزی داشته است چرا که پیامبر گرانقدر اسلام در ازای با سواد کردن هر 10 نفر یک اسیر جنگی را آزاد می کردند که از این عمل چنین استنباط می شود 'به دنبال علم و سواد آموزی می رویم حتی اگر از دشمنان باشد'.
در ادامه این آیین امام جمعه بانه گفت: در قرآن کریم 750 آیه در رابطه با علم آموزی و سواد آموزی اشاره شده که نشان از اهمیت و جایگاه علم آموزی و سواد در دیدگاه دین مبین اسلام است.
ماموستا عبدالله حیدری افزود: در دیگر کتاب های آسمانی کوچکترین جمله درباره علم و سواد آموزی وجود ندارد که این امر نشانه تفاوت دین اسلام با دیگر ادیان الهی است و دین مبین اسلام تاکید زیادی درباره سواد آموزی داشته است.
وی خاطر نشان کرد: در دوره ای که اروپا در تاریکی مطلق قرار داشت دین اسلام با دنیایی از معرفت و علم وارد دنیا شد.
ماموستا حیدری گفت: تاریکی که دنیای مسیحیت و یهودیت را فرا گرفته بود با ظهور اسلام و علم آموزی مسلمانان برداشته شد و از علمی که مسلمان به آنها آموخته بودند بهترین بهره برداری را کردند.
وی افزود: با وجود دانش و معرفتی که مسلمان در صدر اسلام داشتند هم اکنون مسلمانان به لحاظ علم آموزی از دنیای غرب عقب تر است.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی/** انتشار دهنده:امید بهمنی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.