به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین همایش غذای سالم با بهره گیری از غذاهای بومی و ملی و تاکید بر مصرف غذای سالم به مناسبت هفته تغذیه سالم با همکاری بانوان بخش ننور در سوله ورزشی صالحین این شهر برگزار شد. در این همایش به سه نفر از بانوان که بیشتر توجه به معیارهای غذا سالم از جمله رعایت تنوع و تناسب غذایی و استفاده از انواع گروه های غذایی، بکارگیری روش های پخت سالم آب پز و بخارپز و استفاده از سبزیجات، ارائه شناسه غذای سالم، طعم مطلوب و جذابیت ظاهری غذا در ترکیب غذا رعایت کرده بودند، جوایزی ویژه اهدا شد.
این همایش یک روزه با شرکت 10 نفر از بانوان بخش ننور برگزار شد و به سه نفر که بانوان شرکت کننده روژین محمدی، نسرین رحمان زاده و آمنه امیری به ترتیب رتبه اول تا سوم را در تهیه غذاهای برتر کسب کردند، جوایز ویژه اهدا شد.
این همایش به مناسبت هفته تغذیه سالم و تشکیل کمپین 1، 2 و 3 غذای سالم با هدف تغذیه مناسب و کاهش مصرف چربی، قند و نمک که مهمترین عامل افزایش بیمارهای غیر واگیر ازجمله بیمارهای قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت به حداقل برسد و مصرف غذایی سالم در جامعه ترویج داده شود.
در این همایش رئیس مرکز بهداشت بانه ضمن اشاره به اهمیت غذای سالم گفت: مصرف غذاهای سالم در سلامت افراد و کاهش هزینه های درمانی برای خانواده و دولت نقش مهمی دارد.
علی شالباف افزود: طرح تحول نظم سلامت در حوزه بهداشت درمان در کشور اجرای شده و پیشرفت زیادی در این زمینه شکل گرفته که امیدوارم این طرح در سالهای آینده هم ادامه داشته باشد چراکه هدف این طرح رساندن خدمات بهداشتی و درمانی به اقشار محروم آسیب پذیر بویژه در حاشیه شهرها است.
وی اضافه کرد: در گذشته بیمارهای واگیر سلامت انسان را به خطر انداخته بود وافراد زیادی به وسیله این بیماریها جان خود را از دست دادند.
وی گفت: امروزه با توجه به تغییرات فیزیولوژیک و تحول در صنعت و تکنولوژی برای خدمت به بشر و پیشرفت های که برای راحتی بیشتر بشر به وجود آمده این سلامتی انسان به شکل دیگر تهدید می شود.
رئیس مرکز بهداشت بانه افزود: اکنون پیشرفت تکنولوژی سبب شده که بیمارهای غیر واگیر مانند بیمارهای دیابت، سرطان و مشکلات تنفسی با رشد تکنولوژی در جامعه رشد کرده و به نوعی سلامتی انسان را تهدید می کند.
وی تغذیه نامناسب را یکی از عومل مهم رشد بیمارهای واگیر عنوان کرد، گفت:با تغذیه ناسالم مواد مغذی که برای سلامتی انسان موثر است به بدن نمی رسند و هزینه های زیادی را بر هر کدام از ما متحمل می کند.
شالباف افزود: امروز مصرف چربی، قند و نمک در جامعه بیش از حد استاندارد است که برای مبارزه با بیمارهای جدید غیر واگیر باید مصرف این مواد را به حد استاندارد برسانیم و عادت غذای سالم را در خانواده ترویج دهیم.
به گفته وی، به دلیل بی توجهی به بحث تغذیه کشور ما بیشترین رشد سرطان را دنیا داشته و غذاهای ستنی و بومی که از غذاها سالم است به دلیل تغییر در ذائقه کمتر مصرف می شود.
وی اضافه کرد: باید در نوع تغذیه و پخت غذاها تجدید نظر کنیم و ذائقه خانواده ها را و به مصرف غذاهای سالم عادت دهیم و از مصرف فست فودها و غذاهاس ناسالم خوداری کنیم.
در ادامه این همایش امام جمعه شهر بوئین گفت: دین مبین اسلام به سلامتی انسان اهمیت زیادی داده و 250 آیه قران به بحث تغذیه سالم، نحوه غذا خوردن و میزان خوردن غذا اشاره کرده که نشان از اهمیت سلامتی، رشد و شادابی انسان از دیدگاه اسلام است.
ماموستا رحمان صالح زاده افزود: بانوان می توانند پزشک خانواده باشند و سلامتی خانواده را با تهیه به موقع غذا و غذاهای سالم محلی تضمین کنند.
وی گفت: بسیاری از مواد غذایی که هم اکنون بازار وجود دارد سالم نیستند و سلامتی خانواده های را تهدید می کنند که بانوان با دقت در پخت و پز و تهیه غذایی سالم خانگی از مصرف غذاهای ناسالم و غیر بهداشتی موجود در بازار خوداری کنند.
ماموستا صالح زاد افزود: برای جلوگیری از بیمارهای گوناگون و سلامتی بدن به غذایی که مصرف می کنیم باید توجه کنیم.
در این همایش یک روزه انواع غذاهای سالم محلی و صنایع دستی منطقه از جمله ته شی رسی' ریسندگی سنتی'، جواب بافی، ملیه دوزی، منجوق دوزی و قلاب بافی نمایش داده شد.
این همایش با همکاری ارگان ها و سازمان های مستقر در شهر بوئین از جمله بخشداری، جهاد کشاورزی شبکه بهداشت بانه و بوئین برگزار شد.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/ 3020
**خبرنگار: زینب طلائی/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی

منبع ‫:‬ ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.