به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز پنجشنبه در مراسم راه اندازی قطار نخجوان- تبریز- مشهد، افزود: هم اکنون بین ایران و آذربایجان روابط بسیار خوب ، نزدیک و صمیمی برقرار است که ایده های این سطح از روابط توسط آقای هاشمی و حیدر علی اف رئیس جمهوری وقت دو کشور ایجاد شد و امروز ما تلاش می کنیم در همین مسیری که این دو بزرگمرد تعیین کرده اند، حرکت کنیم.
وی ادامه داد: این میراث و توسعه و بسط همکاری های دوجانبه توسط دکتر روحانی و الهام علی اف نیز بر همین مبنا پیگیری شده و تداوم دارد، زیرا هر دو طرف اعتقاد راسخ به همکاری های نزدیک و فشرده برای رفاه حال شهروندان خود دارند.
واعظی اظهار کرد: هر دو طرف در ابعاد و سطوح مختلف باید تلاش های فراوانی انجام دهند تا اهداف تعیین شده در توافق نامه های فی مابین اجرایی شود که در این حالت منابع دو کشور در حد بسیار عالی تامین خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای چند طرح مشترک بین ایران و آذربایجان، ابراز امیدواری کرد این طرح ها با تلاش های شبانه روزی و بی وقفه در سریع ترین زمان ممکن اجرایی شده و دو طرف از مزایای آن بهره مند شوند.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه جمهوری خودمختار نخجوان از اهمیت ویژه ای در توسعه روابط دوجانبه تهران - باکو دارد، یادآور شد: راه اندازی قطار نخجوان- تبریز- مشهد نمونه ای بارز از توجه مقام های دو کشور به این جمهوری خودمختار است.
واعظی، نقش استان های همجوار با جمهوری خودمختار نخجوان را بسیار مهم خواند و گفت: استانداران استان های آذربایجان شرقی و اردبیل از اختیارات فراوانی برای توسعه روابط با نخجوان دارند و هر اقدامی که آنها تائید کنند، مورد تائید و تصویب دولت ایران است.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم ، راه اندازی خط ریلی نخجوان- تبریز- مشهد را تحقق بندی از توافقات ریلی ایران و آذربایجان دانست و گفت: این طرح می تواند آغاز یک راه بسیار وسیع برای توسعه همکاری های ریلی بین دو طرف باشد.
سعید محمدزاده اظهار کرد: خط ریلی و راه اندازی قطار آستارای ایران - آستارای آذربایجان یکی دیگر از طرح های مشترک است که به زودی شاهد افتتاح آن نیز خواهیم بود که می تواند به همراه قطار نخجوان - مشهد صنعت گردشگری بین ایران و آذربایجان را رشد روز افزونی دهد.
وی، هدف نهائی همکاری های ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان را طرح عظیم کریدور شمال - جنوب عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، قطار نخجوان- تبریز- مشهد بر اساس توافق نامه تهران باکو در فوریه 2016 در راستای توسعه حمل و نقل ریلی بین دو کشور راه اندازی شد.
این قطار با سه واگن از مبداء نخجوان روزهای یکشنبه و پنجشنبه هر هفته به مشهد و روزهای دوشنبه و جمعه از مشهد به سمت نخجوان در مسیر یکهزار و 858 کیلومتری حرکت خواهد کرد.
راه آهن جمهوری آذربایجان قیمت قطار مزبور را 400 فرانک سوئیس تعیین کرده است.
راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است، بلیت های این مسیر به صورت آنلاین از طریق سامانه های فروش قابل خریداری برای شهروندان ایرانی و آذربایجانی است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518

منبع ‫:‬ ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.