اسفند ماه همیشه فصلی است که با آمدن ماهی قرمز نوید آمدن نوروز را می‌دهد؛ و از دیرباز ماهی قرمز یکی از اجزای جدانشدنی سفره‌ هفت‌سین ایرانیان بوده و مجسمه‌های به جا مانده از دوران هخامنشیان نشان از حضور و جایگاه دیرینه ماهی قرمز در نزد ایرانیان دارد.

 

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کردستان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی سلامتی برای هم استانی های عزیز گفت: با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می‌شود که در خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکات ذیل توجه شود.

به گزارش جماران، پویا رجبی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی می‌باشد.

وی عنوان کرد: در صورت تماس دست با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی‌کننده‌های مناسب اقدام گردد.

نکات لازم در خصوص تهیه ماهی قرمز

رجبی‌نیا در خصوص اشاره به نکات لازم در خصوص خرید ماهی قرمز افزود: ماهی قرمز باید از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل نگهداری ماهی در شرایط بهداشتی نامناسب تا حد ممکن خودداری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مراکز مجاز و بهداشتی مراکزی همچون مکان‌های عرضه ماهیان زینتی (اکواریوم فروشی‌ها) یا مراکزی که توسط شهرداری با هماهنگی دامپزشکی هستند که هم مسقف و دارای لوازم شست و شو و ضد عفونی مناسب می‌باشند.

به گفته این مسئول، از خرید ماهیان بیمار که علایمی همچون بی‌حالی، علائم شنای غیر فعال، کّندگی فلس، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری و  تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود.

نکات لازم در خصوص نگهداری ماهی قرمز

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کردستان نکات مهم در نگهداری از ماهی قرمز را اینگونه برشمرد و گفت: پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند؛ ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد. آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

پویا رجبی‌نیا یادآور شد: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر و همچنین بهترین دمای آب نگهداری ماهی 22 – 26 درجه سانتی گراد است.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی، چند ساعت در هوای آزاد به منظور تعادل گازها وخروج کلر قرار داده شود.

رجبی‌نیا اظهار کرد: همچنین از قراردادن آکواریوم‌ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری و غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود و در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نمی‌باشد؛ اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

رجبی‌نیا اظهار کرد: به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان 3% و یا سایر ضد عفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبارها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می تواند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی جدی را پدید آورد.

رجبی‌نیا در پایان یادآور شد: از نظر سازمان دامپزشکی کشور عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها مانند مار آبی، سمندر، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون سیبی غیر مجاز است. لاک‌پشت سنگاپوری یا مینیاتوری (گوش قرمز) جزء 100 گونه مهاجم و مخرب است و به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود و همچنین با توجه به اینکه این‌گونه هم گیاهخوار و هم گوشتخوار است، اثرات منفی زیست محیط برای منابع آبی کشور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.