هشدار پشت هشدار هیچ افاقه‌ای نداشت و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و بی توجهی به شیوه‌نامه های بهداشتی، بیشتر و بیشر شد تا جایی که کردستان از دوره آسودگی گذشته و حالا قدم به قدم به محدوده قرمز کرونا نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: کرونا خطرناکتر از قبل برگشته یعنی اصلا نرفته بود که بخواهد برگردد، ما فکر می‌کردیم که شکستش داده و توانسته‌ایم بر آن غلبه کنیم در حالی که این آتش زیر خاکستر هر روز قدرت می‌گرفت و این را کادر درمان و مسوولان حوزه سلامت خوب می‌دانستند و برای همین مدام هشدار می‌دادند ولی کو گوش شنوا...

کردستان که در وضعیت قابل قبولی بسر می‌برد و پشت چراغ قرمز کرونا ایستاده است،  اینجا چراغ سبزی برای کرونا نیست، چراغ‌ها سفید، زرد، نارنجی و قرمز هستند، برای عبور از گذرگاه کرونا، کافی است یک ماسک بزنید، کمی از دیگران فاصله داشته و دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون شست و شو دهید.

بیجار قرمز شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: وضعیت کلی استان از لحاظ ابتلا به کرونا در محدوده نارنجی و بیجار در وضعیت قرمز است.

آرزو فلاحی روز سه‌شنبه اظهار داشت: در حال حاضر بانه و سروآباد در وضعیت سفید، سقز و دیواندره در وضعیت زرد و سنندج، قروه، کامیاران، مریوان و دهگلان در وضعیت نارنجی هستند و بیجار هم قرمز است.

وی با بیان اینکه وضعیت سفید به معنای بی خطر بودن نیست، افزود: شهرستان‌های بانه و سروآباد در حال حاضر کم خطر هستند و مناطق زرد با خطر شیوع متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پر خطر به شمار می‌آیند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آغاز مرحله سوم غربالگری کرونا در استان خواستار همکاری مردم شد و اضافه کرد: در مرحله نخست ۹۱ و در مرحله دوم ۸۹.۷ درصد جمعیت استان غربالگری شدند که نقش بسزایی در پیشگیری از شیوع بیماری داشت.

وی بر ضرورت و نحوه خود اظهاری از طریق ارتباط با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ و سامانه اینترنتی www. salamat. gov.ir اشاره کرد و یادآور شد: در آستانه شروع فصل پاییز و زمستان و تقارن بیماری آنفلوآنزا و کرونا شهروندان در صورت علائم اعلام شده با این سامانه در ارتباط باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: واکسن آنفلونزا، برای گروه‌های پرخطر و در معرض خطر همچون کودکان، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص توصیه می‌شود لذا تزریق این واکسن برای همگان ضرورتی ندارد.

فلاحی به  ضرورت و اهمیت رعایت توصیه های بهداشتی، مراعات فاصله گذاری فیزیکی و استفاده همگانی از ماسک به ویژه در زمان حضور در مکان های عمومی در پیش گیری همزمان از ابتلا به کووید ۱۹ و آنفلونزا اشاره کرد و گفت: شست‌وشوی مداوم دست‌ها باعث قطع زنجیری انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از جمله کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته از ۱۷۵ بیماری که با علائم شدید تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند با نمونه‌گیری انجام شده، ۵۷ نفر آنان به آنفلوانزای شدید مبتلا و بستری شدند.

۲ هفته طلایی

در حالیکه رفته رفته کرونا رنگ و رویش سرخ تر می‌شود، اما مسوولان امیدوارند که بتوان در برابر آن مقاومت کرد و نگذاشت روزهای سیاه اواخر خرداد و اوایل تیر در کردستان تکرار شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۲ هفته آینده، روزهای طلایی برای پیشگیری از پیک مجدد کرونا و گذر از این بحران در استان است که برای این منظور نیازمند مشارکت آحاد مردم، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مدنی و اقدام سریع متولیان امور هستیم.

دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: مهمترین علت افزایش شمار مبتلایان در استان، تشدید گردش ویروس کرونا و سرایت آن به درون خانواده‌هاست که باید برای جلوگیری از افزایش آن همه مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: تا ۱۰ روز وضعیت استان از لحاظ آمار مبتلایان به کووید ۱۹ آینده به ثبات افزایشی می‌رسد و احتمال اینکه تا ۲۰ روز آینده شاهد پیک جدیدی مانند اواخر خرداد باشیم زیاد است و با تغییر رفتار می‌توان از بروز وضعیت قرمز جلوگیری کرد.

زنان خانه دار پرچمدار بیماری

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: تا پیش از این، بیماری بیشتر در اصناف و امکان در معرض خطر ویروس در درون شهرها به چشم می‌خورد ولی الان تعداد زیادی از بیماران مبتلا را خانم‌های خانه‌دار تشکیل می‌دهند و این بخاطر عدم رعایت پروتکل‌ها و استفاده نکردن از ماسک و سهل انگاری، تشدید شده است.

قادری به شرایط تست کرونا از افراد هم اشاره کرد و یادآور شد: افراد بالای ۶۰ سال طبق پروتکل مشمول تست کرونا هستند و از افراد زیر ۶۰ سال هم به شرط داشتن بیماری زمینه ای تست گرفته می‌شود ولی در هر حال هر کسی که علائم تنفسی دارد باید خود را مبتلا به بیماری فرض کرده و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان به کووید۱۹ در استان افرادی هستند که در فضاهای بسته پرازدحام قرار گرفته بودند، تاکید کرد: سرایت ویروس به مدارس که جزیی از جامعه هستند، طبیعی است و این امکان که دانش آموز مبتلا به بیماری هم داشته باشیم دور از انتظار نیست.

مرگ بیخ گوش

کم کم داشتیم به روزهای بدون خبرهای بد کرونایی عادت می کردیم ولی بازهم در روزهای اخیر هر روز شاهد ابتلای تعداد زیادی از هم استانی ها و مرگ عده دیگری هستیم.

شاید کردستان در میان استان‌های با وضعیت مطلوب کشور از لحاظ ابتلا به کرونا باشد ولی همین چراغ‌هایی که در روزهای اخیر روشن شد، نشان می‌دهد هیچکس از گزند کووید ۱۹ در امان نیست و اگر رعایت نکنیم، حتما کرونا می‌گیریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.