صدیق جدیدالاسلامی روز پنجشنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: بیماران تالاسمی سالانه هشت میلیون ریال خدمات دندانپزشکی و در طول زندگی، یکبار تخفیف ۴۰ میلیون ریالی خدمات ارتودنسی رایگان از دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر در کشور مبتلا به تالاسمی هستند، افزود: از این تعداد ۱۱۹ بیمار مربوط به استان کردستان است که  ۶ دهم درصد مجموع بیماران استان را شامل می‌شود.

جدید الاسلامی با اشاره به اینکه ۳۵ بیمار در استان، زیر ۲۰ سال سن دارند، اظهار داشت: ۵۲ درصد بیماران بخاطر ازدواج خویشاوندی و ۴۸ درصد هم به دلایل دیگر مبتلا به این بیماری شده‌اند.

وی به مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای بیماران تالاسمی اشاره و تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان تنها دانشگاه در غرب کشور، به همه بیماران تالاسمی در شهر محل سکونت خود خدمات دارویی و درمانی ارائه می‌دهد و در هر هفت مرکز درمانی تالاسمی ، فضای جداگانه با کادر درمانی مجزا افتخار خدمات رسانی به این بیماران را دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: تمامی آزمایشات، ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه انجام می‌شود.

وی انجام ام آرآی قلبی و کبدی رایگان برای سنجش میزان رسوب آهن در قلب و کبد این بیماران در مرکز ام آر ای شهید چمران دانشگاه را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: ارائه خدمات توانبخشی رایگان شامل فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی سنجش تراکم استخوان در مراکز خصوصی طرف قرارداد دانشگاه و خدمات تصویربرداری، بستری و جراحی رایگان به بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه را از دیگر خدماتی دانست که به بیماران تلاسمی ارائه می‌شود.

دکتر جدیدالاسلامی گفت: واکسیناسیون رایگان برای بیماران مبتلا به تالاسمی بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت در مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت با هدف پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ، افزایش دسترسی کامل به خدمات درمانی و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان، هشتم ماه مه ۱۸ اردیبهشت ماه را روز جهانی تالاسمی نامیده است .

شعار سال ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی تالاسمی، «طلوع دوره‌ای جدید برای تالاسمی، تلاش برای در دسترس و مقرون به صرفه کردن درمان‌های نوین برای بیماران» است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.