استفاده از ماسک در اوایل شیوع بیماری کرونا برای مردم عادی توصیه نمی‌شد که دلایل این اقدام هم به ناشناخته بودن این ویروس و کمبود ماسک و تامین این کالا برای پرسنل کادر درمانی که بیشتر در معرض خطر بودند، بر می‌گشت.

متخصصان چینی پیشتر اعلام کرده بودند: کرونا قدرت سرایت بالایی دارد و ابتلای افراد به این ویروس در هوای باز در صورت نزدن ماسک وجود دارد و این مساله ثابت شده است.

اکنون تولید ماسک در کشور افزایش یافته و میزان دسترسی اقشار مختلف مردم به این کالا زیاد است بنابراین کارشناسان حوزه پزشکی از مردم می‌خواهند در فضاهای عمومی و باز از این وسیله برای حفاظت از خود در مقابل ویروس کرونا استفاده کنند.

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه خطر ابتلای به ویروس کرونا هنوز در جامعه ما وجود دارد، اظهار داشت: اگر فعالیت و کسب و کارها شروع شده همه آنها موظف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند.

آرزو فلاحی اضافه کرد: مردم حدالمقدور از خانه خارج نشوند ولی در صورت بیرون آمدن هم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند و هم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان در فضاهای باز و عمومی از ماسک استفاده کنند.

وی به اقدامات کارگروه پیشگیری و شناسایی موارد مشکوک کرونا در استان نیز اشاره کرد و گفت: تهیه و پخش ۸۰ هزار پمفلت آموزشی، شرکت ۲ هزار بهورز و مراقب سلامت و پزشک در کنترل کرونا در سیستم بهداشتی و فعالیت شبانه روزی بهورزان و مراقبین سلامت در اجرای طرح غربالگری جمعیت استان از جمله این اقدامات است.

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان غربالگری و قرنطینه ۲۳ هزار نفر از افراد در تماس با بیماران مبتلا به مدت ۱۴ روز، تعطیلی یک هزار و ۲۶۴ مورد از اماکن صنفی ( آرایشگاه، هتل و مسافرخانه و... و.) و تعطیلی  ۵۱۵ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی را از دیگر اقدامات انجام شده کارگروه پیشگیری از کرونا در کردستان اعلام کرد.

فلاحی یادآور شد: گندزدایی یک هزار و ۴۱۵ مورد آمبولانس انتقال بیماران و اجساد مبتلا با نظارت کارشناسان بهداشت محیط و یک هزار و ۳۱ مورد بازدید از مراکز عرضه قلیان و پلمب ۳۴۶ قلیان‌سرا از دیگر فعالیتهای انجام شده در دو ماه اخیر است.

وی افزود: هفت هزار و ۷۸۷ مورد بازرسی از اماکن عمومی (شامل مدارس، سرویس های بهداشتی، پمپ‌های بنزین)، نظارت بر دفن مبتلایان مثبت و بیماران مشکوک به کرونا ویروس توسط کارشناسان بهداشت محیط و ۳۷ هزار و ۱۶۴ مورد نظارت بر مراکز تهیه و طبخ و توزیع مواد غذایی نیز در سطح استان صورت گرفته است.

فلاحی تاکید کرد:  گندزدایی معابر و اماکن عمومی، پارک ها و سرویس بهداشتی، غربالگری یک میلیون و ۴۵۹ هزار نفر (۹۱%) جمعیت استان توسط مراقبین سلامت، پیگیری وضعیت ۸۹ درصد از مبتلایان به کرونا و بیماران مشکوک در استان پس از ترخیص از بیمارستان و قرنطینه خانگی توسط مراقبین سلامت هم انجام شد.

وی گفت: فعال شدن ۱۱ مرکز ۱۶ ساعته و ۶ مرکز ۲۴ ساعته برای غربالگری بیماری کووید ۱۹ و ارائه پنج هزار و ۴۶ خدمت در مراکز خدمات کرونا (مراکز ۱۶ ساعته) توسط پزشکان و مراقبین سلامت، پیگیری روزانه وضعیت ۲۳ هزار و ۳۵۷ نفر در قرنطینه خانگی توسط مراقبین سلامت و بهورزان وافزایش دو برابری ظرفیت تستینگ بیماری از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر جمعه ۱۲ اردیبهشت در مجموع ۹۵ هزار و ۶۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۱ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.