مدیر کل دامپزشکی هرمزگان گفت: طی سه سال گذشته تاکنون هیچ گونه فوتی درباره بیماری تب کریمه کنگو در این استان نداشته‌ایم و آ‌خرین فوتی مربوط به سال 95 بوده است.

محمد جانباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا مستقیما از انسان به انسان منتقل می‌شود که این بیماری می‌تواند بین 30 تا 50 درصد موجب مرگ و میر شود.

وی افزود: راه‌های انتقال این بیماری در انسان از طریق گزش کنه و له کردن کنه‌های آلوده و انتقال بیماری به انسان بر اثر تماس مستقیم با خون، ترشحات و با فت‌های آلوده کارکنان بیمارستان‌ها نیز بر اثر تماس با بیمار و یا وسایل آلوده به بیماری مبتلا می‌شوند.

جان‌باز بیان کرد: در دام این بیماری علامت خاصی را نشان نمی‌دهد به ندرت علائم درمانگاهی را نشان می‌دهند که تب است و خیلی مشترک با سایر بیماری‌ها است در حالت حاد شاید یک بیماری را بتواند دفع کند اما در انسان علائم متفاوتی دارد.

وی تاکید کرد:‌ در صورتی که خود دامدار علائم یا تب داشت  بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند زیرا در اولین مرحله تشخیص قابلیت درمان دارد اما شاید در مرحله‌های بعد درمان جواب ندهد لذا توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر گونه علائم خاص سریعا به پزشک مراجعه کنند.

جانباز افزود: سردرد، گلودرد، شکم‌درد، تهوع، اسهال، استفراغ، خونریزی زیر پوست، خون دماغ، استفراغ خونی، خونریزی دستگاه گوارش، خونریزی مغزی و مرگ از علائم بیماری تب کنگو در انسان است. 

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: دامداران و عشایر، چوبداران، سلاخان و قصابان، کارگرهای کشتارگاه‌ها، خانم‌های خانه‌دار، دامپزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها و همچنین افرادی که در تماس از جمله کسانی هستند که در معرض خطر این بیماری هستند.

وی اضافه کرد:‌ مهم‌ترین راه کنترل این بیمای محافظت در برابر گزش گنه‌ها با سمپاشی دام‌ها و اماکن عمومی هستند لذا به دامداران توصیه می‌شود در فصولی که گنه‌ها فعالیت دارند دو هفته قبل از کشتار دام جایگاه و بدن دام سمپاشی شده باشد همچنین در صورت مشاهده علائم نظیر تب در دام‌ها از ذبح آن خودداری کنند.

جانباز تصریح کرد: استفاده از لباس کار مناسب، چکمه، کلاه، عینک، ماسک و دستکش در واحدهای دامداری کشتارگاه‌ها نیز در خصوص افرادی که با دام و یا لاشه آن سروکار دارند ضروری است.

جانباز ادامه داد: موضوع فرآورده‌های دامی بسیار حساس و اجتماعی است حال اگر انسان به هر دلیلی فوت کند هیچ حساسیتی نیست اما اگر کسی بر اثر بیماری تب کریمه کنگو فوت کند سریعا واکنش اجتماعی را به همراه دارد چرا که علت و انتقال بیماری را از راه گوشت می‌دانند و همچنین چهره این بیمار چون از طریق دام منتقل می‌شود مردم نسبت به آن حساسیت خاصی دارند و در نتیجه چرخه مصرف گوشت تغییر می‌کند و در بین مردم نیز کاهش پیدا می‌کند حتی بازار قصابان نیز کساد می‌شود.

وی ابراز کرد: خوشبختانه در دو سه سال گذشته هیچ گونه تلفات انسانی نداشته‌ایم اما موارد مشکوک به این بیماری بوده که با اعلام دانشگاه علوم پزشکی نمونه‌برداری انجام و به آزمایشگاه تهران فرستاده شده است و در نتیجه جواب آن دو سه نفر مثبت اعلام شده‌اند که تحت درمان قرار گرفته و درمان شدند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: در عرصه دامپزشکی روستاهای پرخطر و محل‌هایی که مشکوک به بیماری بوده و همچنین اعلام دانشگاه علوم پزشکی جهت احتیاط بیشتر سمپاشی انجام شده است لازم به ذکر است که شدت این بیماری بعد از فصل گرما از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: فرسوده بودن کشتارگاه‌ها و امکان وجود کشتارگاه در محدوده شهری یا امکاناتی در بحث بهداشتی و سردخانه و همچنین استفاده از زنجیره سرد با ماشین از مشکلات کشتارگاه‌ها بوده و لازم است آموزش بهداشت فردی به پرسنل کشتارگاه‌ها و همچنین تب کریمه کنگو داده می‌شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.