سامرند سعیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهروندان به گمان اینکه در بیرون از منزل دستکش دست دارند، بی‌تفاوت نباشند چرا که ممکن است لباس آنان به سطحی آلوده برخورد کند و بعدها عامل ابتلا و انتقال ویروس کرونا شود پس از ترددهای غیرضروری باید اجتناب کنند.  

وی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و احساس مسوولیت توسط همه اقشار تاکید کرد و افزود: با توجه به بالا بودن میزان انتقال ویروس کرونا و عدم اثبات مدت زمان ماندگاری آن بر روی سطوح، احتمال ابتلا شدن به این بیماری از طریق تماس با صندلی، چمن، زمین و ابزار موجود در اماکن عمومی، خیابان‌ها و پارک‌ها بسیار زیاد است.

معاون بهداشتی مرکز بهداشت سنندج با بیان اینکه سطوح مختلف در اماکن عمومی به صورت بالقوه ناقل بیماری کرونا هستند، اضافه کرد: ممکن است افرادی ناخواسته پس از تماس با سطوح آلوده و پس از آن با دهان و چشم، به ویروس کرونا مبتلا شده و موجب آلودگی دیگران شوند.

سعیدی به احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن نیز اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد مبتلایان بدون علائم هستند، ممکن است کسانی ناقل ویروس کرونا باشند و با حضور در اماکن عمومی و پرتجمع از جمله مراکز تفریحی آن را به دیگران انتقال دهند.

وی تاکید کرد: مبتلایان به راحتی می‌توانند ویروس را به افراد پرخطر از جمله بیماران مزمن دیابتی، دارای فشار خون، بیماران با مشکلات تنفسی، سالمندان و زنان باردار که خطر مرگ و میر در آنان بیشتر است، منتقل کنند، پس بهترین راه مقابله با این بیماری محدودیت و ماندن در خانه است.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

بر اساس اعلام رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  تاکنون ۷۶ هزار و ۳۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۷۷۷ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.