اسماعیل مریوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پروژه ها شامل ایجاد یک کارگاه صنایع دستی، هتل‌های پارسیان، لاله و شادی، سه مجتمع خدمات رفاهی، سه مجتمع گردشگری، ۱۰ اقامتگاه بومگردی و مرمت عمارت مشیر دیوان سنندج برای استقرار نمایندگی یونیدو و خانه خلاق صنایع دستی است که تمام این طرح‌ها در حال انجام است و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال ۹۹ که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده و در راستای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان، تلاش خواهد شد این پروژه‌ها در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امسال به بهره برداری برسد.

مریوانی با اشاره به اینکه اعتبارات ویژه‌ای به این طرح‌ها تخصیص داده شده و قول اعتبارات بیشتری‌ هم داده شده است، یادآور شد: با اتمام و آغاز به کار این طرح‌ها در دوره بهره برداری برای بیش از ۷۲۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۰ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

کردستان دارای صنایع دستی مختلفی است که برخی از آنها هنوز رونق دارد اما صنایع دستی اُرسی‌سازی، گره‌چینی، قواره‌بری، چاقو سازی، سفیدگری، موج بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، حجاری سنگ، چلنگری (آهنگری سنتی)، خراطی‌سنتی و وه ندی سازی رشته های بومی کردستان بوده که در حال منسوخ شدن است.

کردستان به دلیل داشتن محیط طبیعی جذاب از جمله کوه، جنگل و دریاچه و همچنین آثار تاریخی مختلف و مرزی بودن به مقصدی برای گردشگران هم تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.