خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کردستان طی ۲۰ سال اخیر در تمامی شاخص‌های توسعه همواره یکی از استان‌های محروم و کم برخوردار کشور بوده است و با وجود تمامی وعده‌های داده شده از سوی مسئولان و مدیران هیچ‌کدام از شاخص‌های توسعه در این استان به میانگین کشور نیز نرسیده است.

داستان بیکاری و نداشتن شغل در استان کردستان سال‌ها است مردم این خطه از ایران اسلامی را آزار می‌دهد، هر چند مسئولان و مدیران در دولت‌های مختلف وعده‌های متعددی در راستای رفع این مشکل مطرح کرده‌اند ولی همچنان کردستان دارای نرخ بیکاری بالایی نسبت به میانگین کشوری است.

براساس شاخص‌های اعلام شده از سوی مسئولان استانی و کشوری، استان کردستان در زمینه صنعت یکی از استان‌های آخر در کشور است؛ هر چند گفته می‌شود اقدامات مختلفی در راستای توسعه صنعتی استان کردستان آغاز شده است ولی تاکنون هیچ‌کدام از این وعده‌ها و اقدامات نتوانسته زمینه توسعه کردستان و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در این منطقه را فراهم کند.

در چند سال اخیر استان کردستان همواره در زمینه نرخ بیکاری در میان استان‌های مختلف کشور در رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته و این در حالی است که دولت تدبیر و امید در استان کردستان با شعار رفع بیکاری و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی بیشترین رأی مردم را به‌دست آورد.

حسن روحانی سال ۹۲ در جریان سفر به استان کردستان در هنگامه تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در سالن آزادی شهر سنندج وعده داد که در پروژه‌ای کوتاه‌مدت نه تنها نرخ بیکاری در کردستان را کاهش خواهد داد، بلکه زمینه برای تبعیض مثبت و اختصاص اعتبارات ویژه برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این استان را فراهم خواهد کرد.

حال پس از این وعده هفت سال نه تنها زمینه برای کاهش نرخ بیکاری در استان کردستان فراهم نشده است که گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران از نتیجه آمارگیری نیروی کار زمستان سال ۹۸ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان کردستان ۲ برابر میانگین کشور است.

نرخ بیکاری کردستان ۲۰ درصد است

در این گزارش به صراحت اعلام شده است در زمستان ۹۸ نرخ بیکاری میانگین کشوری حدود ۱۰ درصد بوده ولی نرخ بیکاری در استان کردستان در مدت زمان یاد شده ۲۰ درصد اعلام شده و به همین دلیل کردستان رتبه نخست بیشترین میزان بیکار در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران طی چند سال اخیر نشان می‌دهد که همواره استان کردستان در زمینه بالا بودن نرخ بیکاری جزو پنج استان اول کشور بوده و این در حالی است که هر ساله براساس اعلام مسئولان این استان چند طرح عمرانی و تولیدی به بهره‌برداری رسیده و فرصت‌های جدید شغلی نیز فراهم شده است.

در حالی که گزارش مرکز آمار ایران روز یکشنبه منتشر شد که بهمن مرادنیا، استاندار کردستان ساعتی بعد از انتشار این گزارش در شبکه استانی سیمای مرکز کردستان حاضر شد و وعده‌های جدیدی را در راستای ایجاد پروژه‌های تولیدی و صنعتی برای ایجاد اشتغال در استان کردستان مطرح کرد.

وی در این گفت‌وگو از وعده‌های جدید دولت برای توسعه کردستان و ایجاد فرصت‌های شمالی خبر داد و بدون اشاره به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص نرخ بیکاری در کردستان از احداث پروژه پتروشیمی شماره ۲ کردستان و طرح‌های دیگر برای توسعه اشتغال در این استان پرده‌برداری کرد.

استاندار کردستان همچنین از توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم کردستان در راستای توسعه این استان خبر داد و گفت: در همین راستا و با تخصیص منابع آبی جدید طرح توسعه باغات در کردستان توسعه پیدا می‌کند.

در حالی‌که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کردستان را ۲۰ درصد اعلام کرده بود که استاندار این استان در صحبت‌های خود خبر از اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی به شکل موفقیت‌آمیز در کردستان خبر داد و گفت در راستای اجرای این طرح فرصت‌های متعدد شغلی در روستاهای استان کردستان ایجاد شده است.

وعده‌ های عملی نشده مسئولان ادامه دارد…

وعده‌های شب گذشته استاندار کردستان در کنار وعده‌های مسئولان متعدد دولتی از رئیس جمهوری گرفته تا وزرا و رؤسای سازمان‌ها و حتی مدیران در استان کردستان برای ایجاد اشتغال در این استان تاکنون به نتیجه نرسیده و به همین دلیل است شمار زیادی از مردم این استان بیکار بوده یا برای تأمین امرار معاش خود مجبور به رو آوردن به شغل‌های کاذب به ویژه کولبری در مناطق مرزی هستند.

نگاهی به آمارهای اعلام شده از سوی استاندار کردستان و دیگر مدیران و مسئولان ادارات و سازمان‌های دولتی متولی حوزه اشتغال و اقتصاد در این استان نشان می‌دهد که سالانه فرصت‌های متعدد و جدید شغلی در کردستان فراهم می‌شود و سوال اصلی اینجا است اگر این فرصت‌های جدید شغلی واقعی است، چرا هر ساله میزان بیکاری در این استان همچنان افزایش یافته و سبب می‌شود تا کردستان در زمستان سال ۹۸ با نرخ بیکاری ۲۰ درصد رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دهد.

بدون شک تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و توسعه عدالت اقتصادی در استان کردستان یکی از مطالبات اصلی و جدی مردم این خطه به شمار می‌رود و به همین دلیل نیاز است که مدیران و مسئولان استانی و کشوری با نگاهی جدید، زمینه را برای رفع محرومیت‌های متعدد در این استان فراهم کرده و تلاش کنند تا کردستان نیز در شاخص‌های مختلف توسعه از جمله ایجاد فرصت‌های جدید شغلی به میانگین کشوری برسد.

نگاهی به ظرفیت‌های متعدد کردستان در حوزه‌های گوناگون از جمله منابع طبیعی نشان دهنده توانمندی‌های این خطه از ایران اسلامی برای توسعه است ولی متأسفانه عدم بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت‌ها و فقدان مدیریت کارآمد موجب شده مردم کردستان همچنان با محرومیت دست و پنجه نرم کرده و این استان در شاخص‌های مختلف توسعه همچنان یکی از استان‌های محروم کشور باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.