رحمان حریری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کسانی نیز که پیش از شیوع ویروس کرونا در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شده‌اند، در قرنطینه هستند و تا پایان دوره درمان ترخیص نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کار سم‌زدایی و ضدعفونی کردن کمپ‌های ترک اعتیاد به صورت روزانه انجام می‌شود، افزود: کمبود تجهیزات پیشگیری از جمله مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش در کمپ‌ها ما را نگران کرده است اما بحث گندزدایی هر روز انجام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تاکید کرد: در بحث متادون درمانی تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است و برای توانمندسازی کمپ‌ها، ۲ میلیارد ریال اعتبار به آنان تخصیص یافت، ضمن اینکه پیش از این نیز در طول سال جاری ۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان به کمپ‌ها کمک شد.

حریری به انتقال معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها به گرمخانه‌ها و تقویت این اماکن در بحث مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: در گرمخانه‌ها تست تب‌سنجی روی افراد تازه پذیرش شده انجام می‌شود تا از انتقال ویروس کرونا به این اماکن ممانعت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه روزانه کار سم زدایی و گندزدایی در گرمخانه‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: افراد پذیرش شده توسط عوامل شهرداری مورد کنترل قرار گرفته و مراقبت‌های بهداشتی به طور کامل رعایت می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اضافه کرد: جلسات و تجمع‌های معتادان گمنام و انجمن حمایت از معتادان هم تا زمان نابودی ویروس کرونا و رفع خطر، برگزار نمی‌شود.

تریاک درمان کرونا نیست

حریری به شایعات پخش شده در جامعه مبنی بر تاثیر تریاک در درمان کرونا اشاره کرد و گفت: این ادعا کاملا کذب است و مصرف مواد مخدر از هر نوعی سنتی و صنعتی، مضر بوده و سیستم امنیتی بدن را تضعیف می‌کند.

حریری با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، آسیب‌پذیرترین افراد در برابر ویروس کرونا هستند، افزود: قدرت دفاعی بدن افراد معتاد به ویژه ریه آنان ضعیف است، بنابراین در برابر کرونا مصون نیستند.

در حال حاضر ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در کردستان فعالیت دارد که از این تعداد ۱۶ کمپ مخصوص مردان و یک کمپ مربوط به زنان است.

این استان بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت داشته و ۲.۸ درصد آن به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند که این رقم در میانگین کشوری پنج درصد است.

بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی اعلام شده ۵۴ نفر در استان به طور قطعی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند که سقز با ۲۵ بیمار همچنان در صدر است.

تاکنون ۱۷۹ نمونه از افراد مشکوک به ابتلای به بیماری کرونا در استان گرفته شده است که ابتلای ۵۴ نفر در استان به ویروس کرونا قطعی و ۹۹ نفر هم منفی اعلام شده است.

افراد مبتلا در بیمارستان‌های ۹ شهرستان این استان بستری هستند که شامل ۲۵ نفر در سقز، ۱۰ نفر در بانه، ۶ نفر در سنندج، چهار نفر در قروه، ۲ نفر در کامیاران، ۲ نفر در بیجار ، ۲ نفر در مریوان، ۲ نفر در دهگلان و یک نفر در دیواندره است.

در مجموع تاکنون چهار هزار و ۷۴۷ نفر در کشور دچار ویروس کرونا شده‌ و ۱۲۴ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد بهبود یافتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۹۱۳ نفر رسید و در طول این مدت، بیش از ۱۵ هزار و ۹۸۱ مورد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.