وقتی دشمن با تمام قوا بدنه اجتماعی یک جامعه را هدف می‌گیرد، تنها راهکار مقابله و مبارزه با آن، بسیج همه ظرفیت‌ها و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی است؛ امروز دشمن ما نیروی انسانی، تسلیحات و ایدئولوژی نیست، بلکه یک ویروس جانوری مانند کرونا است که سلامت یک جامعه را هدف قرار داده و همه موظف هستند با آن مقابله کنند.

امروزه از ویروس کرونا به عنوان دشمنی فرامرزی و فراطبقه‌ای یاد می‌شود که نه تنها در تمام شهرها، استان‌ها و کشورها ظاهر شده است، بلکه تمام طبقات اجتماعی جامعه را هدف گرفته و هدفی جز بیمار کردن انسان ندارد.

از آنجایی که کارمندان دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نیروهای مسلح به لحاظ دامنه فعالیت در داخل شهرها بیشتر و بهتر می‌توانند در مقابل این بیماری ایمن شده و از خدمات بهداشتی برخوردار شوند، در عوض کم‌تر به اقشار آسیب پذیر جامعه توجه می‌شود.

بیماران خاص، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، خانواده زندانیان، متکدیان، معتادان و غیره از عمده اقشار آسیب پذیری هستند که در این روزهای شیوع بیماری کرونا نیاز به مراقبت بیشتری داشته و باید بیش از سایرین مورد حمایت قرار گیرند.

در همین راستا سازمان‌های مردم نهاد استان قزوین، در یک اقدامی هماهنگ و منسجم پای کار آمده‌اند تا بر اساس حوزه فعالیت و نزدیکی به این جوامع علاوه بر آموزش‌های بهداشتی، به توزیع اقلام ضدعفونی در بین این افراد اقدام کنند.

به همین بهانه خبرنگار ایرنا با روسای چندتن از این سازمان‌های مردم نهاد مصاحبه کرده تا از جزییات بیشتر این اقدامات با خبر شویم:

۶۰ خانوار از کودکان کار تاکستان از خدمات بهداشتی علیه کرونا بهره‌مند شدند

رییس موسسه خیریه چتر خانواده مهربان به خبرنگار ایرنا گفت: عمده فعالیتی که در رابطه با پیشگیری از بیماری کرونا در شهرستان تاکستان (یکی از پنج شهرستان استان قزوین) انجام می‌دهیم، متوجه کودکان کار است که برای آنها بسته‌های آموزشی و همچنین اقلام بهداشتی و ضدعفونی درنظر گرفته‌ایم.

سعید طاهرخانی افزود: با توجه به اینکه اقلام بهداشتی و آموزشی برای تمام اعضای خانواده تامین شده است، بنابراین ما با یک جامعه هدف ۲۷۰ نفری روبرو بودیم که نسبت به بیماری کرونا و روش‌های پیشگیری از این آن به آگاهی رسیدند.

وی تصریح کرد: روش کار به این شکل بود که با دعوت از این خانوار به کلاس‌های موسسه، پخش ویدئو و سخنرانی در رابطه با روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا، نحوه صحیح شستشوی دست و همچنین استفاده از مواد ضدعفونی کننده به صورت عملی آموزش داده شد.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: نصب بنر و پلاکاردهای آموزشی در مناطق محروم که بتواند در دید عموم قرار گیرد، از دیگر اقداماتی بود که انجام شد تا بقیه اقشار آسیب پذیر اجتماعی نیز از این نکات بهره‌مند شوند.

رییس موسسه خیریه چتر خانواده مهربان یادآور شد: در شرایطی که دولت و تمام دستگاه‌های اجرایی وظایف خودشان را در قبال مقابله با بیماری کرونا انجام می‌دهند، سازمان‌های مردم نهاد به لحاظ نزدیکی به مردم و ارتباطی که بین جوامع محلی دارند، بهتر می‌توانند به توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه اقدام کرده و مقصود و هدف سیاست‌های کلان کشور را اجرایی سازند.

شیشه‌های عطر حاوی مواد ضدعفونی کننده به ۴۰۰ کودک کار تحویل شد

رییس مرکز آموزشی و حمایتی خانه خورشید برای کودکان کار و خانواده در قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون به علت شیوع بیماری کرونا، تجمع و برگزاری دوره‌های آموزشی در این مرکز انجام نمی‌شود، اما تلاش کردیم در این مدتی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، افراد به صورت تکی و جداگانه به مرکز دعوت شده و تحت آموزش قرار گیرند.

عفت عسگری افزود: به تمامی کودکان کار و اعضای خانواده آنها طریقه شستن دست‌ها، نظافت عمومی، اقدامات لازم برای ضدعفونی و همچنین استفاده از محلول‌ها به صورت عملی توضیح داده شده و در نهایت نیز بسته‌ای از اقلام بهداشتی و ضدعفونی به آنها تحویل گردید.

وی به اعزام کارشناسان مرکز به تقاطع‌ها و محل فعالیت کودکان کار اشاره کرد و گفت: برای اینکه کودکان کار همیشه با خودشان مواد ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند، درون شیشه‌های کوچک عطر محلول‌های ضدعفونی پر کردیم و به آن‌ها تحویل  دادیم تا همیشه از آن استفاده کرده و تاکید کردیم که حتما قبل از خوردن غذا دست‌ها را ضدعفونی کنند.

عسگری با بیان اینکه ۴۰۰ کودک کار تحت پوشش این مرکز قرار دارند، اظهار داشت: علاوه بر این که کودکان خودشان به صورت روزانه از بسته‌های بهداشتی و آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند، خانواده‌های آنها نیز از این خدمات بهره‌مند می‌گردند.

 مدیر مرکز خانه خورشید قزوین خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد با تمام قوت و با وجود همه کمبودها و سختی در تامین مواد و لوازم بهداشتی پای کار آمده‌اند تا بلکه بتوانند باری کوچک را از میان بردارند و اگرچه در این میان از کمک‌های شهرداری و استانداری نیز استفاده می‌کنند، اما حجم کار به قدری بالا است که برای اثرگذاری مطلوب تا حدودی زمان لازم است.

آموزش نکات بهداشتی به ۹۵۰ معتاد بهبود یافته؛ مصرف کنندگان مواد را فراموش نمی‌کنیم

رییس سازمان مردم نهاد کنگره ۶۰ به خبرنگار ایرنا گفت: درحال حاضر کلاس‌های کنگره ۶۰ به دلیل جلوگیری از ابتلا به شیوع کرونا تعطیل شده است، اما معتادان بهبودیافته که جمعیت آنها حدود ۹۵۰ نفر است، به طور خودجوش با تشکیل گروهی در تلگرام، تمامی نکات آموزشی و بهداشتی در رابطه با این بیماری را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

موسی علیپور افزود: بیشتر معتادان بهبودیافته با اقدامی خودجوش برای اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر کمتر به بیماری کرونا مبتلا شوند، در صورت مشاهده چنین اشخاصی، اقلام بهداشتی و ضدعفونی در اختیار این آنها قرار می‌دهند و به نوعی شرایطی را فراهم می‌کنند که علاوه بر پیشگیری از این بیماری، دعوتی برای ترک اعتیاد این افراد فراهم شود.

وی از نبود امکانات کافی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی از سوی دستگاه‌های اجرایی انتقاد کرد و گفت: معتادان بهبود یافته عمدتا از داشتن شغل مناسب محروم هستند، با این حال تمام اقلام بهداشتی و ضدعفونی را با هزینه شخصی خریداری کرده و در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند که لازم است در این رابطه حمایت‌های بیشتری از سوی مسؤولان صورت پذیرد.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: دولت در این شرایط نمی‌تواند عهده دار چنین مخارجی شود و ما هم انتظار زیادی نداریم، اما با همه این کمبودها، تلاش می‌کنیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و با حداقل‌ها برای ایمن سازی معتادان بهودیافته علیه بیماری کرونا اقدام کنیم.

علیپور آموزش نکات بهداشتی و نظافت عمومی در مقابله با بیماری کرونا را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مصرف کنندگان و معتادان به عنوان جامعه هدف ما باید بیشتر از سایرین به نکات بهداشتی و اصول ایمنی توجه کنند، بنابراین سازمان های مردم نهادی مثل کنگره ۶۰ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این افراد کمتر به این بیماری مبتلا شوند.

یک هزار هیات مذهبی برای کمک‌های بهداشتی علیه کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند

رییس سازمان مردم نهاد خانه مشارکت مردم در سلامت استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: چون تشکل ما روی حوزه سلامت تمرکز کرده و با نهادهای در این رابطه نیز ارتباط دارد، لیست تمامی این تشکلات جمع آوری شده و برای آنها گروه تلگرامی تشکیل داده‌ایم.

حبیب الله انصاریان افزود: تمامی اطلاعات و موارد مرتبط با بیماری کرونا از دانشگاه علوم پزشکی استان گرفته شده و با در میان گذاشتن بین این سازمان‌های مردم نهاد، تصمیمات لازم برای اتخاذ هر گونه اقدامات در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی نیز برای مقابله با بیماری کرونا به میدان آمده‌اند، اضافه کرد: حدود یک هزار و ۷۰۰ هیات مذهبی در استان قزوین به ثبت رسیده که از این میان یک هزار هیات مذهبی فعال بوده و اعلام آمادگی کرده‌اند که از ظرفیت قابل توجه آنها برای مقابله با کرونا در بین اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه استفاده ‌شود.

انصاریان بیان داشت: در خانه مشارکت مردم در سلامت استان، ۴۵ نماینده از گروه‌های مختلف کارگری، دانشجویی، دانش آموزی، مذهبی و غیره حضور دارند و همگی به نحو مقتضی در مورد بیماری کرونا و راهکارهای مقابله جویانه آنها تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

کمک ۳۰۰ میلیون ریالی وزارت کشور به سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با کرونا

مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان امور اجتماعی وزارت کشور برای کمک به سازمان‌های مردم نهاد استان قزوین در راستای اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه علیه کرونا، مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال کمک کرد.

وی اظهار داشت: قبل از این بسیج همگانی از سوی سازمان‌های مردم نهاد، ابتدا ۱۴ سمن اعلام امادگی کردند که برای مقابله با بیماری کرونا وارد عمل شوند، اما رفته رفته تعداد آنها افزوده شد و اکنون همه انها با محوریت خانه مشارکت مردم در سلامت در مناطق حاشیه نشین به افراد آسیب پذیر خدمات رسانی می‌کنند.

بیدخام خاطرنشان کرد: برخوداری متکدیان از اقلام بهداشتی و همچنین آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا از سوی سازمان شهرداری و یهزیستی انجام می‌شود که هم اکنون ۸۰ تخت برای این افراد نیز فراهم شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین یادآور شد: سازمان‌های مردم نهاد به لحاظ اینکه برآمده از بدنه اجتماعی هستند، بهتر و موثر می‌توانند با اقشار مختلف اجتماعی ارتباط گرفته و به توانمندسازی آنها اقدام کنند.

نیم نگاه: کمک‌ کردن به بدنه جامعه مخصوصا اقلیت‌ها و اقشار ضعیف اجتماعی، نه یک هزینه و اتلاف هزینه، بلکه یک سرمایه‌گذاری اجتماعی و مدیریت بهینه است که سبب می‌شود مهار این بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن محقق شود.

اگر فقط به بخشی از جامعه توجه کنیم و اقشار دیگر جامعه را به فراموشی بسپاریم، دیری نمی‌گذرد که ویروس کرونا مجددا راه تازه‌ای برای زنده ماندن پیدا می‌کند و این دور باطل همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.