سامان عرفانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دغدغه اصلی روستاییان شهرستان، راه‌های روستایی، آب شرب و کشاورزی، مدرسه و بهداشت است و کمبود همین موارد است که باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد پزشک در هر یک از دهستان ها تنها یک نفر است و یقینا دسترسی همه روستاها همزمان به این پزشک امکان پذیر نیست، تاکید کرد: استخدام بهورز بخصوص نیروهای محلی زن یکی از مطالبات مردم است و چون بیشتر افراد بیمار، کودک و زنان باردار هستند که نیاز جدی رای دریافت خدمات اولیه درمانی دارند.

عرفانی افزود: در بخش مرکزی، تنها دهستان های قهرآباد سفلا، سرا، میرده و تموغه دارای مرکز خانه بهداشت است بنابراین استخدام بهورز و استقرار پزشک و همچنین تاسیس خانه بهداشت در سایر روستاها از خواسته‌ها و مطالبات جدی روستاییان از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.

وی به وضعیت راه‌های ارتباطی روستایی بخش مرکزی شهرستان نیز اشاره کرد و یادآور شد: بخش مرکزی با ۹۸ روستا (۴۶ درصد روستاهای سقز در این بخش هستند) دارای بیشترین راه روستایی با ۲۲۰ کلیومتر است که تنها ۴۰ درصد آن آسفالت شده است.

بخشدار مرکزی با بیان اینکه شهرستان سقز با ۲۷۴ روستا دارای بیشترین روستاهای استان کردستان است، گفت: راه روستایی سقز نسبت به سایر شهرستان‌ها و حتی کشور از وضعیت نامناسبی برخوردار است و اکنون آسفالت راه روستاهای الکلو، هیجانان، پیرعمران، شیخ چوپان، قلندر، سیادره علیا و چند روستای دیگر نیمه کاره رها شده است.

عرفانی اضافه کرد: ۶۰ درصد راه‌های روستایی این بخش کماکان خاکی است ولی در چند سال اخیر با جهشی خوب وضعیت راه‌های روستای بهبود یافته ولی همچنان نسبت به شرایط ایده ال فاصله زیادی داریم و نیاز به تامین اعتبار برای آسفالت سایر راه‌ها داریم.

بخشدار مرکزی به آسفالت ۷ کیلومتر راه روستایی در این بخش اشاره کرد و افزود: امسال راه روستاهای اخکند، مرخز، خاپوره ده، بدرآباد، یازیبلاغی و هبکی را آسفالت کردیم و امیدواریم با تخصیص اعتبار شاهد توسعه راه های ارتباطی آسفالته روستایی در آینده نزدیک باشیم.

سقز با ۲۷۴ روستا، دارای چهار بخش مرکزی، امام، سرشیو و زیویه است؛ این شهرستان با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.