عرفان مومن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای استان کردستان از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون با همفکری شیلات برای پرورش یک هزار و ۴۰۰ تن ماهی دیگر تخصیص آب گرفته است که ۸۵۰ تن آن از رودخانه‌ها و ۵۵۰ تن از سدها تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: این میزان در حوزه مرزی رودخانه‌های غرب از ۲ سد ریویه و امیرآباد به میزان ۳۰۰ تن، در حوزه سفید رود از سد سورال، سنگ سیاه و گلبلاغ بیجار به میزان ۲۵۰ تن، در رودخانه یورکشتی دیواندره به میزان ۵۰۰ تن و در حوزه دریاچه ارومیه از رودخانه های آدینان، خورخوره و چم سقز ۳۵۰ تن است.

مومن پور گفت: کردستان پتانسیل‌های فراوانی در آب‌های سطحی برای توسعه دارد که در آب منطقه‌ای به دنبال توسعه فعالیت‌های آبزی پروری با تجمیع مطالعات شیلات و منابع آب از جمله در رودخانه سیروان را دارد.

ظرفیت‌های این استان در حوزه شیلات علاوه بر خاک و موقعیت جغرافیای مناسب در منابع آبی نیز شامل ۱۲ سد در حال بهره‌برداری، حدود ۷.۸ تا ۸.۸ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارش، ۱۱ سد در حال اجرا و ۱۴ سد مطالعاتی است که می‌تواند با اجرای طرح‌های مختلف آبزی پروری آینده روشنی برای توسعه صنعت شیلات در این استان ترسیم کند.

۴۱ رودخانه دائمی و فصلی، ۱۳ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق، ۳۸ هزار چشمه، نزدیک به ۵۰۰ رشته قنات و ۲ هزار و ۷۷۰ استخر ذخیره کشاورزی دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌توان از تمام آنها به عنوان یک پتانسیل‌ها ویژه در عرصه توسعه فعالیت‌های شیلات استان استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.