پخش زنده مسابقات ورزشی بویژه در رابطه با رشته ورزشی فوتبال مدت زیادی محل مناقشه بین فعالین ورزشی و صدا و سیما در کشور هم بوده است که پرداخت حق پخش به لیگ و فدراسیون موضوع اصلی این مناقشه است.

حق پخش بازی‌های ورزشی موضوعی حل شده حتی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است اما در ایران از سال ۱۳۸۷ و پس از سال‌ها کشمکش آن هم در لیگ برتر و جام حذفی فوتبال تا حدودی به نتیجه رسید، حقوق پخش تلویزیونی حقی است که صاحب و برگزار کننده آن رویداد از طریق فروش آن به شبکه‌های تلویزیونی به آنها اجازه پخش این رویداد را می‌دهد.

انحصار پخش تلویزیون در کشور از یک سو موجب متضرر شدن ورزش و از سوی دیگر به نفع صدا و سیماست چرا که هزینه‌های کمتری برای پخش رویدادهای ورزشی متحمل می‌شود و همزمان بهره بیشتری در مقایسه با کشورهای دیگر از محل تبلیغات می‌برد.

صدا و سیما برای پخش سایر رشته‌های ورزشی نه تنها چیزی به نام حق پخش نمی‌شناسد بلکه حتی از باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها درخواست پول هم می‌کند و تنها با بستن قرارداد امکان پخش آنها را از شبکه های مختلف ملی و استانی فراهم‌ می‌کند.

این موضوع در استان کمتر برخوردار کردستان هم بر همین منوال است و با اینکه کمتر شاهد حضور تیم‌های کردستانی در لیگ‌های برتر و دسته یک رشته‌های مختلف ورزشی هستیم اما همین معدود تیم‌ها هم از حمایت شبکه استانی محروم هستند.

بازی‌های لیگ به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود که یکی از این بازی‌ها در خانه و استان کردستان است به همین دلیل فعالین ورزشی انتظار دارند زمانی که بازی در استان خودشان برگزار می‌شود شبکه استانی آن را به صورت زنده پخش کند تا با این حمایت زمینه موفقیت‌های بیشتر تیم‌های ورزشی فراهم شود.


باشگاه‌ها در تامین هزینه پخش به ما کمک کنند

مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز کردستان اما مدتی رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته و چندین مسابقه ورزشی را بدون هیچ چشمداشتی به صورت زنده از این شبکه پخش کرد اما مدتی است روال گذشته حاکم شده و شبکه استانی از ورزشی‌ها درخواست می‌کند برای پخش زنده قرارداد مالی ببندند و حداقلی از هزینه‌ها را از این طریق پرداخت کنند.

مدیرکل صدا و سیما مرکز کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رویکرد ما حمایت از ورزش بوده چون علاوه بر جذابیت‌هایی که دارد در راستای نشاط‌ آوری در جامعه است و از باشگاه‌ها هم حمایت کردیم و تاکنون سه بار لیگ برتر والیبال را با وجود اینکه در مریوان برگزار شد به صورت زنده از شبکه استانی پخش کرده‌ایم.

جعفر عبدالملکی اضافه کرد: در بازی‌های ورزشی مهمی که در مرکز استان برگزار شده بخش‌های مختلف تولید یا خبر حضور داشته و در موارد لازم پخش زنده هم داشته‌ایم.

وی با اشاره به هزینه‌های میلیونی پخش زنده یادآور شد: سال گذشته برای پخش زنده ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌کردیم بنابراین انتظار داریم باشگاهی هم که بدلیل پخش زنده درآمدهای تبلیغات آن افزایش پیدا می‌کند به ما در این تامین هزینه کمک کند.

عبدالملکی تاکید کرد: سال گذشته تمام پخش‌های زنده رویدادهای ورزشی استان به صورت بستن قرارداد بود اما امسال تاکنون هزینه‌ای برای پخش دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نگاه انتفاعی نداریم و به دنبال کاهش هزینه‌های پخش زنده هستیم، اظهار داشت: جابجایی دستگاه‌هایی که نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال ارزش دارد به شهری دیگر هزینه‌های پخش زنده را افزایش می‌دهد.

تردید در ادامه حیات باشگاه‌ها بدون حمایت شبکه استانی

مدیرعامل باشگاه راه‌یاب ملل مریوان هم با بیان اینکه استانداری و اداره کل ورزش و جوانان کردستان قرار بود در پخش زنده بازی‌ها کمک کنند، گفت: ما در هزینه‌های فعلی باشگاه مانده‌ایم و نمی‌توانیم برای پخش زنده هم هزینه‌ پرداخت کنیم.

خبات بیگلر با بیان اینکه استانداری کردستان حتی قول پرداخت نیمی از هزینه‌های تیم را داده بود اما محقق نشد، افزود:‌ اگر انتظار حمایت از طریق پخش زنده هم نداشته باشیم چه انگیزه‌ای برای فعالیت می‌ماند.

وی یادآور شد: ۱۲۰ نامه به ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی برای کسب حمایت از تیم راه‌یاب ملل مریوان در بازی‌های لیگ برتر والیبال نوشتیم اما حتی جواب نامه‌ها را ندادند.

بیگلر با بیان اینکه تیم شهرداری ارومیه در لیگ برتر حدود ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه می‌کند اما ما حداکثر ۳۰ تا ۳۵ میلیارد ریال می‌توانیم هزینه کنیم،  اضافه کرد: از نظر هزینه در میان آخرین تیم‌های لیگ برتر قرار داریم اما با این وجود توانسته‌ایم نتایج خوبی کسب کنیم.

مدیرعامل باشگاه راه‌یاب ملل مریوان گفت: با توجه به رایزنی‌هایی که با شبکه ورزش کرده بودیم آنها قبول کردند ۱۰ بازی تیم ما را به صورت زنده پخش کنند که امکان این کار تنها در شرایطی که شبکه استانی بازی را زنده پخش کند، فراهم می‌شد.

وی افزود:‌ بدنبال تامین حامیان مالی از تهران بودیم که آنها هم تنها در شرایطی حاضر به کمک به تیم هستند که از پخش زنده بازی‌ها اطمینان داشته باشند.

بیگلر تاکید کرد: بدون حمایت صدا و سیما باشگاه‌های ورزشی در استان‌های کمتر برخورداری همچون کردستان توان ادامه کار نخواهند داشت بنابراین انتظار داریم شبکه استانی در شرایط کنونی بدون بستن قراردادهای مالی به پخش بازی‌ها به صورت زنده اقدام کند.

وی یادآور شد: تیم‌های ورزشی علاوه بر اینکه به رشد و توسعه ورزش در یک منطقه کمک می‌کنند موجب شناخته‌تر شدن یک شهر و استان هم می‌شوند و در عمل به گردشگری آن منطقه هم کمک می‌کنند.

بیگلر اضافه کرد: با اینکه باید ۱۰ درصد از درآمدهای شرکت راه‌یاب ملل را به ورزش و امور خیریه اختصاص دهیم که ۲۰ میلیارد می‌شود اما عملا تا نزدیک ۳۵ میلیارد ریال برای تیم و باشگاه هزینه می‌کنیم و یک ریال هم کمکی دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حتی بخشی از هزینه‌های برگزاری مسابقه و رفع مشکلات سالن را هم پرداخت می‌کنیم، گفت: باشگاه باید فقط دغدغه تیم را داشته باشد، کمک به برگزاری مسابقات، رفع مشکلات سالن ورزشی، هماهنگی با دستگاه‌های مختلف از جمله فوریت‌های پزشکی و پلیس نباید به مشغله باشگاه‌داران و تیم داران تبدیل شود.

بیگلر با اشاره به اینکه شرکت راه‌یاب ملل ۱۸ میلیارد ریال مالیات ارزش افزوده پرداخت کرده است، اظهار داشت: شهرداری ورامین با بهره‌گیری از ارزش افزوده از تیم والیبال این تیم در لیگ برتر حمایت می‌کند و در کردستان هم می‌شود از این امکان بهره برد.

پخش زنده رویدادهای ورزشی علاوه بر اینکه به حفظ و فعالیت یک تیم ورزشی کمک می‌کند عامل مهمی در تشویق جوانان در روی آوری به ورزش به ویژه‌ به صورت حرفه‌ای است.

وظیفه و رسالت صدا و سیما به عنوان تنها رسانه صوتی و تصویری کشور برای ترویج و گسترش ورزش به جای خود اما پخش زنده مسابقات ورزشی به عنوان برنامه‌های پرمخاطب علاوه بر جذب مخاطب فرصتی برای کسب درآمد بیشتر از طریق آگهی‌ها برای شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما فراهم می‌کند.

صدا و سیمای مرکز کردستان به جای درخواست هزینه پخش از باشگاه‌ها و تیم‌ها می‌تواند علاوه بر تامین هزینه پخش با بهره‌گیری از پرمخاطب بودن رویدادهای ورزشی از طریق آگهی‌هایی که می‌تواند در میانه بازی‌ها یا به صورت زیرنویس در جریان پخش بازی‌ها نشر دهد به کسب درآمد هم بپردازد.

به هر ترتیب در دورانی که شبکه‌های کوچک و بزرگی در دنیا به فور سر بر آورده‌ و به راحتی چه از طریق ارتباط ماهواره‌ یا حتی اینترنتی به پخش زنده رویدادهای ورزشی می‌پردازند صحبت از مشکل هزینه‌های پخش زنده برای سازمانی که بودجه‌های بالایی در کنار تبلیغات کسب می‌کند آنچنان مورد قبول افکار عمومی جامعه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین با توجه به اهمیت رسانه در دنیای امروز در نشر و گسترش و فرهنگسازی در یک امر انتظار می‌رود مسوولان ورزشی و سیاسی استان در کنار مدیرکل صدا و سیما مرکز کردستان به یک نتیجه و اتفاق نظر واحدی برسند تا ورزش استان کمتر برخوردار کردستان بیش از بابت عدم پخش زنده تلویزیونی متضرر نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.