به گزارش خبرنگار ایرنا، جسیم مصطفوی روز یکشنبه در همایش توانمندی های اجتماعی اقتصادی ۳۰۰ گروه خودیار برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی در رشت افزود: هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ گروه خودیار متشکل از زنان روستایی در کشور فعال است.

وی اظهار داشت: گروه خودیار مجموعه ای ۱۵ تا ۲۵ نفری از ساکنان روستا است که با آموزش های تسهیلگر و کاملا آگاهانه و کاملا خودجوش دور هم جمع می شوند و با انجام پس انداز منظم و مساوی، یک صندوق مشترک تشکیل می دهند، همه اعضا در گروه خودیار مسئول هستند و تمامی افراد سهم مساوی در موجودی صندوق مشترک و تصمیم گیری های گروه را خواهند داشت.

مدیرعامل موسسه مالی خرد "تاک" اضافه کرد: پس از گردآوری پس اندازها اگر عضوی از گروه برای رفع نیازهای زندگی و یا توسعه فعالیت های درآمدزای خود نیاز به پول داشته باشد، درخواست خود را به گروه ارائه می دهد و پس از بررسی توسط گروه، وام به وی پرداخت می شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر اعضای گروه تصمیم به ایجاد و یا توسعه کسب و کارهای خرد داشته باشند و موجودی صندوق مشترک گروه خودیار کافی باشد با رعایت شرایطی از جمله رعایت نظم و انضباط گروهی، وجود وفاق و همدلی بین اعضای گروه  ،قبول ضمانت و پشتیبانی همدیگر و کسب اعتبار سنجی مشترک گروه توسط بانک کشاورزی و موسسه تاک لازم را کسب کنند و غیره به بانک کشاورزی معرفی می شوند.

مدیرعامل موسسه مالی خرد "تاک" با بیان اینکه تامین مالی خرد تمهیداتی مالی برای اقتصاد مردم کم درآمد و آسیب پذیر است، اظهار کرد: تامین مالی خرد باید فرآیند تقاضا محور باشد و این مهم،  اصل کلی در این برنامه است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه تامین مالی خرد ابزاری برای توانمندسازی، ایجاد و توسعه کسب و کار خرد ،کمک به فقرزدایی ، بهبود معیشت ، مقاوم سازی در برابر شوک های اقتصادی ، بهبود اقتصاد ملی و نیز در جهت اعتلای کرامت انسانی است.

در همایش توانمندهای اجتماعی اقتصادی گروه خودیار برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی در رشت ۱۳ نفر از تسهیلگران، مدیران برنامه و روسای شهرستان های مجری برنامه تجلیل شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.