این مرکز در راستای انجام طرح‌های شناسایی اختلالات ژنتیکی مددجویان سازمان بهزیستی و همچنین طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال ویژه مدارس و دانشگاه‌ها و افراد دارای ریسک بالا راه اندازی شده،  افراد دارای اختلالات ژنتیکی به این مراکز مشاوره ژنتیک دارای مجوز از سازمان ارجاع داده می‌شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان در حاشیه راه‌اندازی این مرکز اظهار داشت: با توجه به ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه و بحث اجباری شدن غربال ژنتیک برای متقاضیان ازدواج، زیرساخت‌های لازم در استان توسط علوم پزشکی و بهزیستی آماده شده است.

باقر کرمی افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی کار غربالگری را شروع کرده است و افرادی که نیازمند بررسی بیشتر باشند به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده خواهند شد.

وی یادآور شد: این مرکز اولین پلی کلینیک تخصصی ژنتیک در استان به شمار می‌رود که دارای ۲ فاز است و امروز فاز اول آن افتتاح شده و ۲ پزشک دوره دیده متخصص ژنتیک در آن به متقاضیان خدمات لازم را ارائه می‌دهند و فاز دوم آن نیز در آینده به بهره‌برداری می‌رسد، به آزمایشگاه مجهز خواهد شد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان با بیان اینکه استان کردستان جزو استان‌هایی است که در بحث ژنتیک زیرساخت های لازم را دارد، گفت: در حال حاضردر شهرستان‌های سنندج و سقز مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد و سال اینده نیز بجز سروآباد و دهگلان سایر شهرستان‌ها به مرکز مشاوره ژنتکی مجهز می‌شوند.

مسوول فنی این مرکز ژنتیک نیز هدف از راه اندازی  مرکز را سلامت خانواده، سلامت نسل‌ها و کمک به امید زندگی بهتر اعلام کرد و افزود: بیماری هموفیلی یکی از چهارهزار بیماری است که در اختلالات ژنتیک وجود دارد و به ازای هر بیمار هموفیلی ۲۱ هزار دلار در سال هزینه می‌شود.

عبدالملکی اضافه کرد: در کشور ۷۰۰ هزار نفر به بیماری هموفیلی مبتلا هستند و این بیماری ژنتیکی هزینه ی بالایی دارد و مهمترین کار در این راستا پیشگیری است چرا که با پیشگیری به موقع می‌توان هزینه‌های دولت و خانواده را کاهش داد.

۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.