حسین محمدزاده روز دوشنبه در مراسم شروع اجرای طرح آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری ژنتیک که در دبیرستان کیان غفاری شهر یامچی مرند، برگزار شد، اظهار کرد: در این طرح، علت بروز و شیوع معلولیت و راه های پیشگیری از آن، به دختران و پسران در پایه های دهم و یازدهم آموزش داده می شود.

وی اعلام کرد: ۵۰ درصد علل معلولیت ها، موارد ژنتیکی برآورد شده و مسائل و مشکلات مربوط به دوران بارداری، حین تولد و ازدواج های فامیلی از جمله دلایل معلولیت ها از طریق انتقال ژن معیوب است.
رئیس اداره بهزیستی مرند خاطرنشان کرد: سال گذشته، دوره های آموزشی لازم در راستای آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها، برای ۵ هزار و ۷۳۲ دانش آموز، در مدارس شهرستان برگزار شد.
وی گفت: آگاه سازی و حساس سازی جوانان قبل از سن ازدواج، پیشگیری از ازدواج های پر خطر به علت بیماری های ژنتیکی و کاهش بروز بیماری های ناشی از اختلالات ژنتیکی از جمله اهداف اجرای طرح غربالگری ژنتیک در شهرستان مرند است.
محمدزاده اظهار کرد: سعی می کنیم با برگزاری دوره های آموزشی برای جوانان، افراد در معرض خطر بیماری های ژنتیکی را شناسایی کرده و در راستای کاهش ازدواج های پر خطر فامیلی، عمل نماییم.

به گزارش ایرنا، نکته بسیار قابل توجه این است که محور مشاوره ژنتیک، اطلاعاتی است که زوج در اختیار مشاور قرار می‌دهند. اگر اطلاعات ناقص باشد، درمان مناسبی ارایه نخواهد شد. پس خانواده باید اطلاعات کاملی دهد تا مشکل، شناسایی شود. در علم ژنتیک مشکلی که شناسایی شود، قابل پیشگیری است و در صورت شناسایی قطعی علت ژنتیکی با اطمینان ۱۰۰ درصد می توان اقدام به پیشگیری از تکرار بیماری نمود.

به گفته متخصصان ژنتیک، با تلفیق تکنیک NGS و PGS، در قسمت درمان ناباروری  و غربالگری جنین‌ها از نظر ناهنجاری‌های کروموزومی، احتمال موفقیت درمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.