معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در برنامه ششم توسعه اجباری شدن آزمایش‌های ژنتیک امری الزام‌آور اعلام شده، درحالی که این مهم آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده و  موجب مشکلاتی در حوزه سلامت شده است.

گلنساء آقامحمدی افزود: ۵۰ درصد معلولیت ھای مختلف از قبیل نابینایی‌ها، ناشنوایی ها و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیکی است که در این میان می‌توان با شناسایی موارد مشکل‌دار و ارجاع به مراکز ژنتیک برای بررسی و تشخیص نوع بیماری ژنتیکی اقدامات لازم را برای پیشگیری از انتقال بیماری به نسل‌های بعدی انجام داد.

این مسئول ادامه داد: بیماری‌های ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و نابینایی از جمله مهمترین اختلالات ژنتیکی محسوب می‌شود که بیشتر آنها به دلیل ازدواج ھای فامیلی بروز می یابد و در این میان تالاسمی نیز جزو بیماریهای ژنتیکی بسیار شایع است.

وی اضافه کرد:  اغلب بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند، اما قابل پیشگیری و کنترل  بوده و در این ارتباط ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، نقایص مادرزادی، اختلالات کروموزومی، بیماری ھای ارثی در خانواده، سقط جنین های مکرر، داشتن فرزند با مشکلات مادرزادی و یا عقب ماندگی ذهنی، بارداری پیش از ١٨ سالگی و بالای ٣۵ سالگی از جمله مواردی  هستند که مشاوره ژنتیک لازم برای آن توصیه شده است.

آقامحمدی افزود: آگاهسازی جامعه و ارائه مشاوره به زوجین در آستانه ازدواج از جمله اقدامات مهم و اساسی بهزیستی برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک به شمار می رود و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به پیشرفتهای علمی در زمینه بررسی و تشخیص علل بروز بیماری های ژنتیکی در انسان، بسیاری از بیماری های ارثی در زمان جنینی قابل تشخیص هستند.

 به گفته معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان هزینه های مشاوره ژنتیک برای خانواده های دارای فرزند معلول و تحت پوشش بهزیستی رایگان انجام می شود.

وی یادآور شد: معاونت امور پیشگیری بر اساس رسالت و حیطه فعالیت خود که همان اطلاع رسانی و افزایش آگاهی‌های علمی آحاد مختلف جامعه درخصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها و مشاوره و روانشناختی است، اقدامات متعددی را انجام داده است.

به گفته آقامحمدی، این معاونت با استفاده از برگزاری کلاس های آموزشی برای گروه‌های هدف، اطلاعات پیشگیرانه را ارتقا داده و به نوعی از تولید و بروز معلولیت‌هایی از قبیل معلولیت های ذهنی و جسمی جلوگیری کرده است.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.