مسلم مرادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای پاسگاه ویژه منابع طبیعی در حین گشت زنی در محور ژاورود بخش مرکزی شهرستان سروآباد متوجه دپوی یک محموله چوب درختان شدند.

وی افزود: در بررسی های به عمل آمده مشخص شد این محموله مقطوعات جنگلی شامل چوب درختان جنگلی از نوع درختان بید است که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز قطع و دپو شده و آماده بارگیری به خارج از شهرستان بود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: باتوجه به اینکه این محموله از نوع چوب درختان جنگلی قاچاق است، محموله کشف و ضبط شده و به اداره منابع طبیعی حمل و انتقال داده شد و در این راستا سه نفر متخلف شناسایی شدند که پس از تکمیل مراحل اداری به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی اضافه کرد: ارزش ریالی هر تن مقطوعات جنگلی بیش از ۱۰ میلیون ریال است ولی ارزش حیاتی درختان جنگلی در زندگی انسان ها به مراتب بسیار بیشتر از ارزش مادی است.

مرادی بر لزوم صیانت و حفاظت از عرصه های طبیعی و جلوگیری از قطع درختان جنگلی تاکید کرد و گفت: شهروندان و عموم مردم می توانند در راستای مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش های خود مبنی بر تخریب، تصرف و قطع غیر مجاز چوب را با شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.