به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهمن مرادنیا در دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های مربوطه در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با بیان اینکه بیکاری یکی از عوامل مهمی ‌است که منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اظهار داشت: همه مدیران هرکدام بسته به نوع پست، مقام و فعالیت خود در مقابل قشر جوان مسئول هستند.

وی تصریح کرد: مسئول صد درصدی اشتغال کشور فقط دولت نیست، بلکه دولت فقط تسهیلگر بوده و  می‌تواند زیرساخت‌ها را ایجاد کند و بخش خصوصی باید در زمینه اشتغال و تقویت ‌چرخ‌های تولیدی اهتمام ورزد.

استاندار کردستان به نقش اساسی بنیان خانواده در آموزش و تاثیرگذاری آن مبنی بر  تربیت فرزندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: در گذشته خانواده‌ها در این خصوص نقش چشمگیری ایفا می‌کردند  اما اکنون فضا به گونه‌ای شده که همه دولت را مسئول این کار می‌دانند.

مرادنیا بر لزوم همکاری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در زمینه مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید و بیان کرد: در شان استان فرهنگی کردستان نیست که رتبه چهارم طلاق را در بین استان‌های کشور داشته باشد.

وی با ذکر اینکه صرفا بیان مشکلات به تنهایی راهگشا نیست، یادآور شد: برنامه‌های ما در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکنون موفق نبوده است بنابراین همه نگران افزایش این مشکلات در جامعه هستند لذا تشکیل جلسه بدون خروجی فقط اتلاف وقت است.

استاندار کردستان به مستعد بودن استان در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت اشاره و تصریح کرد: انتظار می‌رود که دستگاه‌های مختلف اجرایی در زمینه تسهیل در اشتغالزایی به بخش خصوصی کمک  و زمینه را فراهم کنند.

مرادنیا با اذعان به اینکه سرچشمه‌ آسیب‌های اجتماعی را باید شناسایی، پیشگیری و اصلاح و خاطرنشان کرد: حوزه هنری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند، ضمن اینکه در ارائه آمار با مردم صادق باشیم، مخفیانه عمل نکنیم  و از واقعیت‌ها  نهراسیم چراکه با مخفی کردن واقعیت جامعه بیشتر در آسیب‌ها غرق خواهند شد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در این جلسه بیان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند آسیب شناسی، زمان و شرایط ویژه است.

لیلا آژیر با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی، کار عمقی را می‌طلبد و با سطحی نگری کاری از پیش نخواهد برد، افزود: امروزه اکثر مشکلات جامعه به حوزه آموزش برمی‌گردد لذا  نظام اموزشی ایران باید دچار تحول دگرگونی شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون در ۲ حوزه طلاق و آموزش پیش از ازدواج، اقدامات خوبی در استان  انجام شده است، اضافه کرد: در سال ۹۳ همایش ملی خشونت علیه زنان در کردستان برگزار شد که از این لحاظ جزو استان‌های برتر  کشور بودیم.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری به برگزاری برنامه‌ها و کلاس‌هایی در زمینه آموزش پیش از ازدواج و مهارت حل تعارض زوجین در دستگاه‌های مختلف و حاشیه شهرها اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص نیازمند کار عمقی و مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم.  

آژیر وضعیت حاشیه‌ شهرهای استان را در بحث کودک آزاری نگران کننده عنوان کرد و گفت: تا زمانی که فضای خشونت و بداخلاقی بر خانواده‌ها حاکم باشد نمی‌توان کاری در زمینه کاهش کودک‌آزاری انجام داد و همچنان شاهد آثار زیانبار آن خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته، بحث ادغام خدمات روانشناختی انجام شده و ۴۵ روانشناس در مراکز پی اچ سی شهری مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند.

فرزین رضاعی با بیان اینکه این طرح‌ها نیازمند زمان طولانی است، تصریح کرد: طرحی نیز اخیرا قرار است اجرا شود که براساس آن مهارت فرزند پروری  به والدین آموزش داده می‌شود که در قالب آن  ۸۴۰ نفر توسط هر روانشناس مورد آموزش قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در مورد حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایا، کارشناسانی انتخاب شده‌اند و همچنین در قالب طرحی دیگر که از سال ۹۳ شروع شد تحت عنوان سراج  شامل  مراقبت‌های اجتماعی، روانپزشکی و روانشناختی که  اکنون متوقف شده، قرار است به زودی مجددا راه‌اندازی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از طرح مراقبت سلامت روان در حوزه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و فعال کردن کانون سلامت محلات در استان خبر داد و اظهار کرد: آموزش‌هایی در قالب سفیران سلامت به درون محلات هدایت می‌کنیم که بحث آسیب‌های اجتماعی به مطالبه  قشر سطح پایین و کف جامعه تبدیل شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1316182
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.