سالار قاسمی در نشست استانی کمیته بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی که روز یکشنبه در سالن جلسات آموزش و پرورش البرزبرگزارشد، اظهارداشت: امروزه آسیب های اجتماعی بسیار پیچیده و دارای ابعاد گوناگونی است که باید به آن نگاه عمیقی داشت.
وی با اشاره به اینکه در بخش آسیب های اجتماعی نباید مقطعی عمل کرد، خاطرنشان کرد: آمارهایی که در حوزه آسیب های اجتماعی مطرح می شود بیانگر این واقعیت است که باید آسیب ها را ریشه یابی کرد و با هم افزایی بین دستگاهی برای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام برداشت.
 مدیرکل آموزش و پرورش البرز یادآورشد: یکی از ریشه های جدی  اصلی آسیب های اجتماعی،مشکل اقتصادی است که این موضوع مهم نیاز به نگاه ملی مسوولان دارد.
قاسمی با بیان اینکه هم اکنون شاهد نگاه کنترل وعدم افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم، اضافه کرد: برای کاهش آسیب ها باید نگاه جامع حاکم باشد تا هر دستگاهی بر حسب وظایفی که برعهده دارد در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه عمل کند.
وی تصریح کرد: استان البرز قطب علمی و تحقیقاتی کشور محسوب می شود اما باید این سوال را بپرسیم که این مراکز تا چه میزان در اختیار تعلیم و تربیت کاربردی قرار گرفتند .
مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: نگاه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی این است که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید از ظرفیت بالای استان استفاده شود.
قاسمی عنوان کرد: برای اجرای طرح نماد و یاریگران درمدارس البرز نیاز به حمایت دستگاه های اجرایی عضو کمیته بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان داریم.
وی افزود: سال گذشته ۵۰ درصد اعتبار تخصیصی به بخش آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش البرز تامین شد که انتظار می رود در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اعتبار کامل آن تامین شود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزنیز دراین نشست افزود: طرح نماد با هدف توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با توجه به پیشگیری رشد مدار در مدارس کشور در حال اجراست.
فرشته فهمیده خاطرنشان کرد: گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک ‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله اهداف دیگر این طرح آموزشی - مهارتی است.
وی بیان داشت: برنامه ملی نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
فهمیده تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و رفتار پرخطردانش‌آموزان دارد.
وی اضافه کرد: این طرح از آنجایی که به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموازن به ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر است، دارای اهمیت ویژه‌ای است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه طرح نماد می تواند دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی دورکند، یاد آور شد: در سال تحصیلی گذشته طرح نماد در همه مدارس شهرستان نظرآباد و ۱۲ مدرسه در معرض خطر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج برگزار شد.
فهمیده اضافه کرد: طرح یاریگران نیزبا هدف افزایش مهارت تاب‌آوری، کنترل خشم، مهارت نه گفتن و کاهش آسیب‌های اجتماعی، مسائل و معضلات اجتماعی با همکاری ۲۵ دستگاه اجرایی در مدارس استان برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: این 2 طرح در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نیز در مدارس البرز در حال اجراست. در اقدامات پیشگیرانه در مدارس البرز به دنبال ارتقاء آگاهی دانش آموزان و خانواده ها هستیم. 
در این نشست اعضای کمیته به بیان دیدگاه های خود در خصوص اجرای طرح نماد و یاریگران در مدارس استان البرز پرداختند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی در بیش از ۲ هزار مدرسه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.